اردبیل- عملیات اجرایی راه‌آهن میانه - اردبیل به طول ۱۷۳ کیلومتر در سال ۸۳ شروع‌شد و اگر چه قرار بود تا ظرف مدت سه سال برای بهره‌برداری برسد اما متأسفانه این قول عملی نشد و افزون بر ۱۵سال مردم این استان را چشم انتظار گذاشته است.

قطار اردبیل –میانه دهه فجر ۹۹ به مقصد می رسد

قدس آنلاین-گروه استان ها: رسیدن قطار به هر منطقه‌ای در کشور تاکنون منشاء توسعه و خیروبرکت بوده است و از همین رو مردم استان اردبیل نیز سال‌هاست که چشم‌انتظار رسیدن خط آهن به این استان هستند.

بسیاری از تجار اردبیلی و از همه مهم‌تر تولیدکنندگان شهرک صنعتی سال‌هاست که در انتظار رسیدن قطار هستند، انتظاری که در حال حاضر افزون بر ۱۵ سال به درازا کشیده شده است و هنوز قطاری به این ایستگاه نرسیده است.

عملیات اجرایی راه‌آهن میانه - اردبیل به طول ۱۷۳ کیلومتر در سال ۸۳ شروع‌شد و در این مدت بارها مردم استان وعده‌های تحقق‌نیافته بسیاری برای افتتاح آن شنیده‌اند اما به دلایل مختلف به سرانجام نرسیده است.

زمانی که این پروژه در سال ۸۴ وارد مرحله اجرایی شد قرار بود تا ظرف مدت سه سال برای بهره‌برداری برسد که متأسفانه این قول عملی نشد.

پروژه راه‌آهن اردبیل هرچند برای مردم این استان نان‌وآبی نداشته است اما در طی سال‌های گذشته برای بسیاری از نمایندگان و مسئولان به‌عنوان یکی از شعارهای انتخاباتی و یا محل نقد دولت کاربرد بسیاری داشته است.

دهه فجر آغازی نو در اردبیل

آغاز دهه فجر امسال که با ریل‌گذاری راه‌آهن اردبیل-میانه هم‌زمان شد برای مردم این استان نویدبخش روزهای پیشرفت و آبادانی است.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی که هم‌زمان با آغاز دهه فجر برای عملیات ریل‌گذاری طرح راه‌آهن اردبیل - میانه به شهر اردبیل سفرکرده بود در این رابطه قول داد تا با توجه به تأکید رئیس‌جمهوری راه‌آهن اردبیل - میانه تا پایان دولت دوازدهم تکمیل و افتتاح شود.

وی افزود: از پیمانکاران و مجریان طرح خواسته‌ایم که زمان‌بندی را فشرده کرده و اگر هوا نیز مساعد باشد انشالله مردم استان اردبیل سوت قطار را تا پایان این دولت خواهند شنید.

وی بابیان اینکه پروژه راه‌آهن اردبیل - میانه درمجموع ۶۰ درصد پیشرفت دارد، بیان کرد: اینکه می‌خواهیم در این زمان محدود ۴۰ درصد باقی‌مانده کار را به سرانجام برسانیم در نوع خود رکورد محسوب می‌شود.

اسلامی هم چنین  با اشاره به اینکه عملیات اجرایی راه‌آهن اردبیل از سال ۸۴ شروع‌شده است، گفت: حجم مهم و گسترده  کار ازجمله تخصیص منابع مالی و نیز پیشرفت سریع عملیاتی در دو سال گذشته و در دولت دوازدهم انجام‌گرفته و در سال ۱۴۰۰  شاهد به سرانجام رسیدن طرح خواهیم بود.

تزریق اعتبار

اکبر بهنامجو استاندار اردبیل  نیز در همین رابطه بابیان اینکه با تزریق اعتبارات از سوی بانک ملی جهش و امیدواری بسیار بزرگی در تکمیل راه‌آهن ایجادشده است  اظهار می‌کند: با تزریق منابع مالی جدید از سوی بانک ملی این طرح شتاب گرفته و در حال حاضر تمام پیمانکاران فعال‌شده و کارها به‌خوبی پیش می‌رود.

وی بابیان اینکه در میادین بسیج و وحدت اردبیل تابلو روزشمار راه‌آهن نصب‌شده تا مردم از مراحل اجرایی طرح اطلاع کافی داشته باشند ادامه می دهد: افتتاح این طرح را در دهه فجر ۹۹ به مردم نوید داده‌ایم و امید است در موعد مقرر تحقق یابد.

بهنامجو با اشاره به تأمین ریل‌های این خط آهن از داخل و توسط شرکت ذوب‌آهن اصفهان بیان می‌کند: پیمانکار صلاحیت‌دار برای عملیات ریل‌گذاری انتخاب و با تجهیزات کامل در منطقه مستقرشده و امکانات و تجهیزات لازم نیز به محل اجرای پروژه انتقال داده‌شده است.

وی  با اشاره به اتصال خط آهن اردبیل به شهرک صنعتی شماره ۲ و منطقه ویژه اقتصادی اردبیل نیز اظهار می‌کند: بر این اساس، طرح راه‌آهن در حدود ۱۰ کیلومتر فاصله این دو منطقه صنعتی با ایستگاه راه‌آهن اردبیل نیز به اجرا درمی‌آید.

وی تصریح می کند: اتصال شهرک صنعتی شماره ۲ و منطقه ویژه اقتصادی اردبیل به خطوط ریلی کشور پیس از تکمیل مرحله دوم مطالعات طرح انجام خواهد شد تا به این طریق محصولات تولیدشده در این دو منطقه صنعتی از طریق خط ریلی به بازارهای داخلی و خارجی منتقل شود.

بهنامجو با پیش‌بینی پایان پروژه راه‌آهن اردبیل تا آخر دولت دوازدهم یادآور می شود: پیگیری ادامه این خط ریلی کشور به سمت شمال استان نیز ادامه دارد و طرح موردنظر در مرحله مطالعاتی قرار دارد.

وی حتی از توسعه بیشتر و فراتر از مرز ها خبر داده و می افزاید: اتصال راه‌آهن اردبیل - مغان به خط ریلی جمهوری آذربایجان نیز موردتوافق مقام‌های ۲ کشور قرارگرفته و جزو طرح‌های اجرایی در سال‌های آتی خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.