مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی گفت: حالا که بخش اعظم جمیعت شاغلین کشور را زنان تشکیل می دهند پس می توانند حدود یک سوم جایگاه های مدیریتی را نیز کسب کنند و در این خصوص اعتماد اولین قدم برای تحقق این امر است

استفاده از بانوان در پست های مدیریتی تحقق برابری شغلی است

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: مدتی پیش رئیس جمهوری در سخنانی گفته چشم‌انداز ۱۴۰۰ هم میانگین سن مدیریت ۸ سال کاهش می‌یابد و هم وعده افزایش سهم زنان از پست‌های مدیریتی دولت تا ۳۰ درصد محقق می‌شود. آمارها هم موید گفته‌های رئیس‌جمهور است و نشان می‌دهد موفقیت دولت در اصلاح ساختار سنی و جنسیتی مدیریت تا حد زیادی چشمگیر بوده ؛ به‌طوری که نسبت مدیران زن به مردان در دولت به ۲۲درصد رسیده است.

برنامه ششم توسعه بر لزوم رعایت عدالت جنسیتی در پست‌های دولتی تأکید کرده و براساس آن، باید ۳۰ درصد از پست‌های مدیریتی تا پایان دولت دوازدهم به زنان داده شود.

طاهره طهماسبی مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی هم در سخنانی پیش از این بر این مهم تاکید کرد. به این انگیزه با وی گفتگویی ترتیب داده ایم که می خوانید:

قدس آنلاین:  بکارگیری بانوان در پستهای مدیریتی بر چه اساسی است؟

طهماسبی: بکارگیری بانوان در پستهای مدیریتی بر طبق یک فرایند اجرایی مدون با تشکیل کمیته انتصابات و پس از برگزاری جلسات توجیهی وطی مراحل شناسایی و ارزیابی با نظر مدیران ارشد استان و هر دستگاه اجرایی، براساس شایستگی ها و توانمندیها انجام می گردد.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    قدس آنلاین: آیا تعداد مدیران مهم است یا کیفیت مدیران بانوان؟

طهماسبی: با توجه به این که انتصاب مدیران زن طی فرایند مدون و پس از ارزیابی های دقیق انجام می گیرد  مبنای انتخاب تعهد و تخصص ایشان است و نه صرفا افزایش آمار مدیران زن.

مطالعات مختلف نشان می دهد که زنان بیشتر از مردان از استراتژی های رهبری موثر بهره  می گیرند و از زیردستان و اطرافیان غرورو احترام کسب می کنند. دیدگاههای آنها را بررسی و زیردستان را تشویق وبرکارشان نظارت می کنند و حل مسئله را به شکل منعطف تر و خلاق تر پیش می برند.

 قدس آنلاین: آیا میتوان از بانوان در همه پستهای مدیریتی استفاده کرد؟

طهماسبی : واقعیت این است در ورزش، سیاست یا کسب وکار، فروتنی مهم ترین ویژگی مدیرو رهبر گروه تلقی می شود و جالب است که بنابه طبیعت یا تربیت این ویژگی در زنان بسیار بیشتر از مردان است و هوش احساسی در زنان بیشتر از مردان است.

 زنان قدرت فهم، توان مدیریتی و ذوق هنری خوبی دارند که در برخی از عرصه ها حتی از مردان هم بالاتر است. تاکید دولت دوازدهم بر جوان گرایی و ارایه فرصت به زنان می باشد  تا موانع متعدد رشد ایشان از میان برداشته شود وعدالت سنی و جنسی برقرار گردد.
در سالهای گذشته نگاه های جنسیتی و تبعیض های فراوان سبب شد تا بانوان فعال مستعد و توانمند ما از عرصه های مدیریتی و جایگاه واقعی خود دور بمانند. مصوبه شورای عالی اداری به منظور افزایش ۳۰ درصدی پستهای مدیریتی  فرصتی برای ارائه توانمندی های بانوان است.

استفاده از بانوان در پست های مدیریتی تحقق برابری شغلی است البته تحقق حقوق بانوان در جامعه به معنی تضییع حقوق مردان و کودکان نیست و مهم ترین خواسته امروز ما در بحث بانوان تحکیم بنیان خانواده و سپس حضور اجتماعی ارزشمند است.

حالا که بخش اعظم  جمیعت شاغلین کشور را زنان تشکیل می دهند پس می توانند حدود یک سوم جایگاه های مدیریتی را نیز کسب کنند و در این خصوص اعتماد اولین قدم برای تحقق این امر است و باید این آموزش به مدیران داده شود که به زنان توانمند و مستعد اعتماد کنند و به آنان فرصت دهند تا بتوانند قابلیتهای مدیریتی خود را به اثبات برسانند.

قدس آنلاین: وزارت کشور تا چه اندازه از بانوان استفاده کرده و سایر ارگانهای دولتی چطور؟

طهماسبی : با توجه به دستور ریاست محترم جمهور در استفاده از ظرفیت بانوان، اقدامات متعددی وزارت کشور در خصوص انتصاب بانوان در پستهای مدیریتی انجام داده است:

۱. پست معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار در اکثر استانها به بانوان واگذار شده است.

۲. توصیه وزیر کشور به فرمانداران مبنی بر انتخاب بانوان در یکی از معاونتهای خود

۳. توصیه به مدیران کل جهت انتخاب یکی از بانوان به عنوان معاون

۴. توصیه جهت انتخاب بخشداران خانم که افزایش قابل ملاحظه ای داشته اند.

سایر دستگاهها نیز در خصوص انتصابات با حمایت دفتر بانوان و خانواده استانداری اقدامات موثری انجام داده اند.

قدس آنلاین: آیا میزان استفاده از بانوان در شهرستانها با کلان شهرها برابر است؟

طهماسبی : در شهرستانها فرصتهای مناسبی برای بانوان وجود دارد به ویژه با توجه به کوچک سازی بدنه دولت در حال حاضر و این که پستهای مدیریتی دستگاهها اغلب به ریاست نمایندگی دستگاهها در شهرستانها اختصاص یافته انتصابات بانوان در این پستها افزایش یافته اند.

قدس آنلاین:  آیا درصد در شرایطی که ممکن است مدیر زن کافی نداشته باشیم درست است؟

طهماسبی :  تاکنون از ظرفیت ها و پتانسیل های زنان جهت تصدی پستهای مدیریتی و موقعیتهای تصمیم سازی و تصمیم گیری های سازمانی کمتر استفاده شده ودگرگونی وتحول در ساختار مدیریتی بانوان در سازمانها به کندی انجام شده است.

 البته ممکن است در تعدادی از دستگاهها به دلیل نبود بستر سازمانی و اجتماعی مناسب فضا وفرصتی جهت توانمند سازی بانوان وجود نداشته است.

در شرایطی که می دانیم ۶۵ درصد از دانشجویان کشور را خانمها تشکیل می دهند ودرصد بالایی از بانوان شاغل در دستگاههای اجرایی دارای مدرک دانشگاهی و تحصیلات بالاتر از کارشناسی هستند دربسیاری از سازمانها امکان حضور بانوان در پستهای مدیریتی بیش از ۳۰ درصد هم وجود دارد مانند کمیته امداد امام (ره)، بهزیستی، آموزش و پرورش، فرهنگ وارشاد و دستگاههای مرتبط با سلامت ودرمان. ارتقاء شغلی زنان بدون نگاههای جنسیتی، رسیدن به جایگاه های مدیریتی و الزام مدیران برای استفاده از معاونین زن می تواند در این مهم تاثیر گذار باشد.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.