مدیرعامل خانه هنرمندان مشهد گفت: ما معتقدیم که دانشگاه‌ها می‌توانند ورود مستقیم‌تری در حوزه هنرهای شهری داشته باشند و به صورت کاملا پژوهش‌شده بحث زیباسازی شهر را در دستور کار فعالیت‌های خود قرار دهند.

بخش دانشگاهی جشنواره بهار چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

به گزارش قدس آنلاین، صدرا یوسفی در خصوص بخش دانشگاهی جشنواره بهار اظهار کرد: از ابتدا در دوره جدید به دنبال این بودیم که با حفظ دستاوردهای قبلی که در حوزه استقبال از بهار وجود داشت، به عنوان یک شهر پیشرو بتوانیم در این رویداد موفق باشیم. بین کارشناسان و افراد دست‌اندرکار در این زمینه بحث‌هایی بود و ما برای این بخش با اساتید مختلف دانشگاه و دانشجویانی که به صورت منفرد با ما کار می‌کردند، ارتباط داشتیم که برآیند صحبت‌ها و نظرات افراد منتج به چندین پروژه و ایده مبتکرانه شد.

وی افزود: یکی از آن موارد که بسیاری از مشکلات ما را پوشش می‌داد، این بود که ما چگونه بتوانیم روح جدید و خون تازه‌ای را به جریان ایده‌پردازی و مشارکت بخش خانه بهار اضافه کنیم. با این که فعالیت‌های خوبی در این زمینه انجام شده بود و سال گذشته در اولین دوره به طور چشم‌گیر مشارکت کشوری در این بخش داشتیم؛ اما همچنان ملاحظه می‌کردیم آثاری که به این بخش‌ها می‌رسید از دسته آثاری بود که سال‌های قبل آن‌ها را اجرا کرده بودیم.

مدیرعامل خانه هنرمندان مشهد ادامه داد: گمان ما بر این بود که اگر می‌خواهیم در این زمینه فعالیت جدیدی شکل دهیم، باید به سمت کیفی‌سازی و دریافت ایده‌های جدید سوق پیدا کنیم؛ در این زمینه با راهنمایی‌ها و مشورت‌هایی که انجام شد، در گام اول از اساتید هیئت علمی دانشگاه‌های مختلف کشور دعوت و در نشست‌های هم‌فکری موضوع را مطرح کردیم که مورد استقبال نیز قرار گرفت.

یوسفی خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌های ما در اولین دوره برگزاری جشنواره این بود که قصد داشتیم دامنه مشارکت بخش هنرمندان حرفه‌ای را توسعه دهیم که بحثی به نام گسترش تعاملات علمی و عملی با دانشگاه هنر به‌وجود آمد و از قبل نیز به دنبال راهکار بودیم که چگونه دانشگاه‌های هنر را با فضای مدیریت شهری درگیر کنیم، ما به دنبال این بودیم که هنر شهری را به حوزه گفتمان‌سازی دانشگاه‌ها وارد کنیم و پیشنهاد کردیم که این بحث وارد کرسی‌های درسی شود.

وی تصریح کرد: هم‌چنین مهم‌ترین ایده‌ این بود که تیم‌های هنری تشکیل دهیم تا مکمل هم باشند؛ یکی از مشکلاتی که داشتیم، این بود که آثار دریافت‌شده، ایده خوبی داشتند؛ اما از نظر فنی بسیاری از موارد را لحاظ نکرده بودند. به همین دلیل اگر تعدادی متخصص حجم، رنگ و ... در کنار هم قرار گیرند، تیم کاملی را تشکیل می‌دهند و ما در انتها می‌توانیم با یک اثر کامل شده مواجه شویم.

مدیرعامل خانه هنرمندان مشهد اضافه کرد: البته در کنار این موارد ما با فقر مبانی نظری جدی نیز مواجه بودیم که در واقع نیاز بود افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند در حوزه مطالعات و پژوهش نیز فعالیت داشته باشند. در واقع با توجه به تجربیات قبلی امسال به صورت ویژه بخش دانشگاهی را وارد این حوزه کردیم و ساز و کاری برای آن در نظر گرفتیم تا اتمسفر دانشگاه‌ و تیم‌های دانشگاهی بتوانند به طور کامل وارد این حوزه شوند، برای این ورود نیز شیوه‌های مشارکت تعریف و روش‌های انگیزشی خوبی تمهید شد تا ما بتوانیم در گام اول این موضوع را رقم بزنیم. اگر این اتفاق رقم بخورد، شاید بتوانیم از بستر ظرفیت‌های دانشگاهی به عنوان یک راه جدی برای ملی و بین‌المللی کردن برند فعالیت استفاده کنیم.

یوسفی در خصوص بخش‌های دانشگاهی جشنواره عنوان کرد: ما امسال در بخش دانشگاهی که اولین دوره خود را تجربه می‌کند، سه حوزه نقاشی دیواری، آذین‌بندی و گرافیک را انتخاب کردیم و سه محور جدی برای دانشجویان هنر در نظر گرفتیم تا در این زمینه به فعالیت بپردازند.

وی افزود: نکته مهم این است که افراد باید به صورت تیمی در جشنواره ما شرکت کنند. ما برای این زمینه‌ به تیم‌های دانشجویان هنر احتیاج داریم که حتما باید استاد راهنما داشته باشند و به دنبال این هستیم که تفکر هنر شهری در فضای آکادمیک شکل گیرد و دانشجویان به صورت تیمی ثبت‌نام کنند و با توجه به این‌که در تعداد طرح‌ها محدودیتی وجود ندارد، امیدواریم بتوانیم از حداکثر ظرفیت خلاقانه دانشگاه‌ها بهره‌ ببریم.

مدیرعامل خانه هنرمندان مشهد ادامه داد: دانشگاه‌های معتبر علمی کشور پای کار آمدند و متوفق‌القول به جایگاه این حوزه در این زمینه تاکید دارند. در بخش دانشگاهی موضوعات انتخاب شده بحث آذین‌بندی خیابان وکیل‌آباد به عنوان پایلوت آذین‌بندی با محوریت نوروز و آیین‌های نوروزی، خیابان کوهسنگی با محوریت بهار طبیعت و جان‌ها و خیابان‌های منتهی به حرم با محوریت دینی آذین‌بندی و هم‌چنین در خیابان بهار با محوریت مشاهیر و مفاخر فرهنگی نقاشی دیواری خواهیم داشت و بحث کارت پستال‌های تبریک نوروز در حوزه گرافیک را شامل می‌شود.

وی در مورد نشست‌هایی که برای این حوزه برگزار شد، عنوان کرد: در رابطه با نشست‌ها باید بگویم که برای اولین بار در شهریور ماه از اساتید هیئت علمی مطرح دانشگاه‌های هنر دعوت کردیم تا پیرامون موضوعی که قصد اجرای آن را داریم، اظهار نظر کنند، با برگزاری نشست‌هایی با اساتید دانشگاه هنر مشهد و خراسان رضوی در خانه هنرمندان و بیش از ۶ نشست در دانشگاه‌های سراسری کشور طی یک ماه ونیم گذشته، نشان دادیم که حداقل برآیند فعالیت‌های چند ماه گذشته ما در حوزه تعامل با دانشگاه‌های هنر با تمام اتفاقاتی که قبل از این داشته‌ایم، برابری می‌کند و این نشان می‌دهد که ما در پس این فعالیت‌ها چه اهدافی در آینده داریم.

دبیر جشنواره خانه بهار بیان کرد: ما حتی معتقدیم که دانشگاه‌ها می‌توانند ورود مستقیم‌تری در حوزه هنرهای شهری داشته باشند و به صورت کاملا پژوهش‌شده بحث زیباسازی شهر مشهد را در دستور کار فعالیت‌های خود قرار دهند. نشست‌های شهری ما تحت عنوان زیبا شهر که مبتنی بر ظرفیت هیئت علمی‌های دانشگاه‌های هنر کشور بود و در ۲۰ جلسه برگزار شد، یکی از برنامه‌های مهم پیوند بین مباحث تولید دانشگاهی و هنر شهری است.

یوسفی اضافه کرد: ما فکر می‌کنیم گام‌های محکم و خوبی را در گام اول این حوزه برداشته‌ایم؛ اما از این پس نیاز است که با سرمایه‌ اجتماعی خوبی که فراهم شده و روزنه امیدی که برای هنرمندان در حوزه شهری ایجاد شده، با دعوت‌ از دانشگاه‌ها و حضور آن‌ها در این حوزه موضوع قوام پیدا کند.

وی ادامه داد: ما معتقدیم مجموعه اقداماتی که در این زمینه در سطح شهر مشهد و کشور انجام شده، بیش از انتظار ما بوده و با تمام فعالیت‌هایی که در گذشته انجام شده برابری می‌کند و پس از این نیز قطعا ادامه خواهد داشت.

دبیر جشنواره خانه بهار گفت: به عنوان آخرین نکته باید به بحث عدالت توزیعی در شهر اشاره کنیم، نگاه ما این است که فقط به مناطق برخوردار نپردازیم؛ بلکه به مناطق کم‌برخودار نیز توجه کنیم و قصد داریم به صورت متوازن در حوزه هنر شهری عمل کنیم و تنها در یک نقطه متمرکز نشویم.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.