محمود واعظی با بیان اینکه آمار کشته شدگان در اغتشاشات آبان‌ماه به ما رسیده، اما دولت مسئول اعلام آن نیست، گفت: تعداد کشته‌ها اصلا این رقم هایی که (در فضای مجازی و رسانه های بیگانه) می‌گویند نیست.

 مکانیزم ماشه اجرایی نخواهد شد/دست برتر با ماست، اروپایی‌ها دنبال مذاکره‌اند

قدس آنلاین: رئیس دفتر رئیس جمهور در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره  مذاکرات جوزف بورل مسئول هماهنگ کننده سیاست خارجی اروپا در تهران و اینکه وی پیشنهاد عملی و قابل اعتنایی را برای حفظ برجام تاکنون ارائه داده‌است؟ با یادآوری اینکه سفر بورل به درخواست وی صورت گرفت، اظهار داشت: ایشان اخیرا منصوب شده و با توجه به شرایط پیش آمده و مواضع ما و تصمیم مهم برداشتن گام پنجم، اروپایی‌هایی علاقمند بودند عکس‌العملی نشان دهند.

واعظی افزود: در مقابل واکنشی که0 از سوی اروپایی‌ها) مطرح شده بودما مواضع ما محکم و قاطع بود. در مجموع مذاکرات  خوب بود و آقای بورل قبول کرد اروپایی‌ها نتوانسته‌اند به تعهداتشان پس از  خروج آمریکا از برجام عمل کنند اما اعلام کرد اروپا می‌خواهد با ایران روابط خوبی داشته باشد. 

مکانیزم ماشه اجرایی نمی‌شود

رئیس دفتر روحانی خاطرنشان کرد:مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت به سهم خود تلاش می‌کنیم برجام باقی بماند زیرا موافقت نامه‌ای بهتر از برجام نداریم او از ما خواست همکاری کنیم این نشان می‌دهد مکانیزم ماشه عملیاتی نمی‌شود من هم گفتم ممکن است این مکانیزم را برای افکار عمومی خودشان بخواهند که پاسخ‌هایی در واکنش به گام پنجم داشته باشند که عملا برجام به هم بخورد.

وی تاکید کرد: گام پنجم گام پایانی ایران برای کاهش تعهدات است.

ما دست برتر را داریم، اروپا دنبال مذاکره با ما است

وی تصریح کرد: به هر حال اروپا دارد تلاش خود را می‌کند اما امکانات اقتصادی اروپا در برابر فشارهای آمریکا محدود است. امروز که ما ۵ گام را برداشته‌ایم و تمام تعهداتمان را کنار گذاشتیم عملا بدهکار نیستیم و مسیر اصلی خود را دنبال می‌کنیم.الان دست برتر را ما داریم با تصمیم گام پنجم عملا آنها دنبال ما هستند که با ما صحبت کنند.

انتخابات حداکثری توطئه‌های دشمنان را خنثی می‌کند

وی در پاسخ به سوالی درباره تاکید رئیس‌جمهور بر رفراندوم و همه‌پرسی و اینکه رئیس جمهور این موضوع را به دلیل اعتراض به رد صلاحیت ها عنوان کرده است؟  گفت: رفراندوم مسیر خاص خود را دارد، باید اجماعی باشد که رفراندوم در کشور صورت گیرد نفس آن بد نیست و از بندهایی است که در اصول قانون آمده است و در گذشته هم به آن عمل شده است.

واعظی افزود: در مورد انتخابات موضع دولت روشن است ما همواره دنبال مشارکت حداکثری هستیم و فکر می‌کنیم انتخابات با توجه به نقش مهمی که دارد اگر پرشور و با مشارکت حداکثری باشد توطئه‌های دشمن را خنثی می‌کند و نشانه اقتدار نظام است بر این اساس مشارکت حداکثری سیاست دولت است.

وی با طرح این پرسش که مشارکت حداکثری چه زمان بوجود می‌آید، گفت: زمانیکه انتخابات رقابتی باشد. همواره در این مدت وزیر کشور و رئیس‌جمهور و همه مسئولان دنبال این هستند در حوزه‌های انتخابیه کشور مردم قدرت انتخاب داشته باشند. اگر در وقت باقی مانده تلاش شود و شورای نگهبان فرصت ایجاد کند در حوزه‌ها رقابت حداکثری باشد نتیجه هم بهتر خواهد بود. انتخابات مسیر خاص خود را دارد و رفراندوم هم مسیر خود را دارد.

22 بهمن نماد قدرت ملی ما است

وی درباره اهمیت حضور مردم در راهپیمایی بیست و دوم بهمن ماه نیز گفت: این راهپیمایی نماد قدرت ملی ماست و همه مسؤولان کشور از ارگان‌ها و نهادهای مختلف در تلاش هستند که در شرایط خاص کشور از مردم برای حضور گسترده دعوت کنند و امروز و گذشته هم رییس جمهوری، مردم را دعوت کردند. فکر می‌کنم امسال با توجه به شرایطی که داریم و با توجه به چهلمین روز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، مردم به وظیفه و اسلامی ملی خودشان عمل کنند و حضور گسترده‌ای را در سراسر خواهیم داشت.

پدافند گفته بود شلیکی صورت نگرفته

رئیس دفتر رئیس جمهور درباره انتشار فایل صوتی مربوط به مکالمه برج مراقبت فرودگاه اما با خلبان پرواز شیراز در مورد حادثه هواپیمای اوکراینی و گمانه هایی که درباره اطلاع دولت و رئیس جمهور از این فایل و علت حادثه قبل از جمعه مطرح شده و اینکه نباید کسی در این رابطه استعفا دهد و مسئولیت بپذیرد؟ گفت: این فایل صوتی  تخصصی بود، ما روز گذشته جلسه‌ای با متخصصین و سازمان هوایی کشور داشتیم آنان گفتند هواپیمای آسمان می خواسته در آن ساعت در فرودگاه مهرآباد بنشیند و در زمان حادثه در کرج بوده است از آن جا نوری را نوری را می بیند و حدس می زند به برج مراقبت اطلاع می دهد، من نوری را می بینم، برج همان موقع از پدافند سوال می‌کند و پدافند می‌گوید مشکلی نیست و شلیکی نشده است ، لذا آنجا سوال می کند که من برگردم یا بنشینم که اجازه داده می شود که در فرودگاه مهرآباد بنشیند.

واعظی اظهار داشت: روز چهارشنبه که خبر سقوط را به آقای عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اطلاع دادند  ایشان خبر را به مردم منتقل کردند . خود مسوولان ما که با اوکراینی ها در تماس بودند این فایل را در اختیار آنان می گذارند و این چیز پنهانی نیست، خلبانان هر چیزی را می بینند با برج در میان می گذارند.  از نظر بررسی‌ها هم هیچ جای این فایل به ما نشان نمی‌دهد که موشک زده شده بلکه صحبت از نقطه‌ای نورانی که در حال حرکت است می‌شود و برج هم می‌گوید که مشکلی نیست.

وی اضافه کرد: آن چیزی که الان در حال مطرح شدن است و بیشتر رسانه های خارج از ایران آن را مطرح می‌کنند این است که مسؤولان مطلع بودند،  قطعا دولت مطلع نبود، رییس جمهوری جمعه بعدازظهر مطلع شد.

عابدزاده از اطلاع داشت برای حیثیت خودش هم شده طور دیگری حرف می‌زد

واعظی تاکید کرد: قطعا دولت مطلع نبود و آقای روحانی جمعه بعدازظهر متوجه شد و خود آقای عابدزاده نیز اولین کسی بوده که متوجه شده پس برای حیثیت خودش هم که شده اگر از این موضوع اطلاع داشت روز پنجشنبه شب که آمد نزدیک به ۴۵ دقیقه با مردم صحبت کرد بالاخره طور دیگری حرف می‌زد. در همان مصاحبه هم گفت که همزمان به ما شواهد و اطلاعاتی داده بودند که نوری دیده می‌شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور تصریح کرد: دولت با مردم صادق بوده است و ما هم معترض بودیم که چرا مطلع نبودیم. آقای سلامی هم خودشان در مجلس گفتند که بعدازظهر همان روز مطلع شدند و ستاد کل هم تیمی را تشکیل داد که آنها هم در قرنطینه بودند و حق نداشتند تا زمانی که بررسی تمام نشده اطلاعاتی بدهند.

واعظی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا در زمان اعلام خبر به سردار سلامی، موضوع برای سپاه قطعیت پیدا کرده بوده است، گفت: نمی‌دانم. ستاد مشترک و گروهی از نیروهای سپاه همان زمانی که مطلع شدند، تیمی را تشکیل دادند تا موضوع را مورد تحقیق و بررسی قرار دهند، این تیم حق نداشته است هیچ اطلاعاتی را به بیرون بدهد، مگر اینکه به جمع بندی برسد. حتی به دولت هم اطلاعاتی ندادند.

 آمار کشته‌ها به ما رسیده اما اعلام آن وظیفه دولت نیست

واعظی در پاسخ به پرسشی درباره تعداد کشته‌شدگان حوادث آبان‌ماه اظهار کرد: دولت مسئول دادن آمار نیست. البته آمار به ما رسیده است و این رقم هایی که می‌گویند نیست و الان هم پزشکی قانونی و ستاد کل نیروهای مسلح دارند آن را بررسی می‌کنند که یک آمار دقیق بدهند که تفکیک شده باشد. این آمار ارائه می‌شود و تاکید می‌کنم که دولت مسئول این کار نیست و الان قرار شده است پزشکی قانونی و ستاد کل این کار را پیگیری کنند.

سهمیه بنزین نوروزی هنوز در دولت مطرح نشده

واعظی در پاسخ به سوال دیگری در مورد سهمیه ویژه بنزین نوروزی گفت: هنوز این موضوع در دولت مورد بررسی قرار نگرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.