محمد المبارک گفت: اسلام گراها، گروه های مقاومت و انقلابیونی که علیه دولت عمرالبشیر قیام کردند با عادی سازی روابط سودان و اسرائیل مخالف هستند و موضع مردم سودان در قبال مسئله فلسطین موضعی ثابت است.

مردم سودان مخالف عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، چند روز پیش دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی اعلام کرد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم در اوگاندا با عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی موقت سودان دیدار کرد. به گفته نتانیاهو از جمله توافقات صورت گرفته در این دیدار تلاش برای آغاز روند عادی‌سازی روابط بین دو کشور و باز شدن آسمان سودان برای هواپیماهای اسرائیلی بوده است.

پس از این وزارت خارجه سودان اعلام کرد که دیدار عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی بدون اطلاع یا رایزنی با هیئت وزیران بوده است و ما منتظر توضیحات عبدالفتاح برهان در این باره هستیم.

شب گذشته عبدالفتاح البرهان ضمن تایید دیدار خود با بنیامین نتانیاهو گفت: از آنجایی که در قبال حفظ امنیت ملی و تحقق منافع مردم سودان احساس مسئولیت می‌کردم، با نتانیاهو دیدار کردم. بررسی و توسعه روابط بین سودان و اسرائیل وظیفه تمام موسسات ذی ربط براساس قانون اساسی است. البرهان مدعی شد: با این وجود بر موضع سودان در قبال مسئله فلسطین و حق تشکیل یک دولت فلسطینی مستقل مطابق با مقررات اتحادیه عرب تاکید می‌کنیم.

عبدالله حمدوک نخست‌وزیر سودان،‌ امروز چهارشنبه در حساب توییتریش از پیام رسانه‌ای «عبدالفتاح البرهان» استقبال کرد و نوشت: از پیام رسانه‌ای «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی و ارتشبد ستاد درخصوص نشست با نخست‌وزیر اسرائیل، استقبال می‌کنیم. ما برای به انجام رساندن دستاوردهای مهم مرحله انتقالی و پشت‌ سر گذاشتن  چالش‌های پیش‌رو به پیشروی (خود) پایبند خواهیم ماند.

عبدالله حمدوک افزود:‌ این سند قانون اساسی است که چارچوب قانونی مسئولیت‌ها را تعیین می‌کند. ما می‌بایست به اختیارات و وظایف اشاره شده در آن پایبند باشیم. طبق سند قانون اساسی،‌ روابط بین‌الملل از مسئولیت‌های بنیادین و اصلی مجلس وزراست.

حمدوک در پایان گفت:‌ شکی نیست که راه ایجاد تغییر در سودان،‌ پر از چالش‌ها و موانع است؛ با این حال،‌ ما باید آگاه باشیم که پایبندی به نقش‌ها و مسئولیت‌های زیربنایی برای برپایی کشوری حقیقتا دموکراتیک ضروری است از این رو، تمام ساختارهای انتقال می‌بایست بازخواست شدن (در صورت بروز هر گونه مشکل) ،‌ مسئولیت‌پذیری و شفافیت را تضمین کند.

صائب عریقات، مذاکره کننده ارشد فلسطین  با محکوم کردن این دیدار تاکید کرد که دیدار البرهان با نتانیاهو چاقویی است که از پشت به مردم فلسطین زده شده و نقض آشکار طرح صلح عربی است. جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز این دیدار را محکوم و اعلام کرد که آن به هیچ وجه بیانگر موضع اصولی و معروف ملت سودان در حمایت از مسئله فلسطین نیست.

«محمد المبارک» کارشناس سودانی در مصاحبه با خبرنگار گروه بین الملل قدس آنلاین با اشاره به اینکه عبدالفتاح البرهان پیش از دیدار با نتانیاهو، نحست وزیر و وزیر خارجه سودان را در جریان تصمیم خود قرار نداده بود گفت: تاکنون اظهارات مقامات دولت سودان در قبال این دیدار ضد و نقیض بوده و هرچند از عدم هماهنگی البرهان انتقاد کرده اند، اما در مجموع با عادی سازی روابط با اسرائیل موافق هستند.

محمد المبارک افزود: این در حالی است که اسلام گراها و گروه های مقاومت و انقلابیونی که علیه دولت عمرالبشیر قیام کردند با این تصمیم مخالفند. حزب کنگره ملی نیز عادی سازی با رژیم صهیونیستی را رد و با آن اعلام مخالفت کرده است. در واقع اکنون در صحنه سیاسی دو موضع در قبال عادی سازی روابط با اسرائیل وجود دارد.

این کارشناس سودانی ادامه داد: گروهی از سیاستمداران و فعالان سیاسی می گویند مسئله فلسطین یک موضوع اسلامی و خط قرمز آنهاست و گروهی دیگر به امید آنکه عادی سازی با رژیم صهیونیستی حذف نام سودان از لیست تروریسم آمریکا را تسهیل کند خواهان عادی سازی هستند و این اقدام را کلید خروج از بحران اقتصادی موجود می دانند.

محمد المبارک در ارتباط با موضع مردم سودان در قبال دیدار عبدالفتاح البرهان با نتانیاهو و عادی سازی روابط با صهیونیست ها تاکید کرد: موضع مردم سودان در قبال مسئله فلسطین موضعی ثابت است و برای همیشه درکنار ملت فلسطین خواهند بود و عادی سازی با اسرائیل را نمی پذیرند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.