شهرکرد- اگر قرار بود زمانی مرکز آب شیرین را تعیین کنند، بی‌شک نام چهارمحال و بختیاری یکی از این مناطق بود و امروز اگر قرار باشد یکی از ۱۰ استان دچار خشک‌سالی را نیز نام ببرند، بدون شک چهارمحال و بختیاری در این نام‌ها قرار خواهد گرفت.

معدن آب شیرین ایران تشنه است

قدس آنلاین-گروه استان ها: چهارمحال و بختیاری باوجود مساحت کمی که دارد، نقش مهمی در تولید آب شیرین کشور ایفا می‌کند و سرچشمه ۲ رودخانه کارون و زاینده‌رود و سرچشمه بخشی از رودخانه دز در این استان است.

دشت‌های چهارمحال و بختیاری این سال‌ها با خود پسوندی را به نام «دشت‌های ممنوعه» یدک می‌کشند، که زیبنده نام یکی از برف گیرترین مناطق ایران در سال‌های دور نیست.

تا چند سال گذشته عنوان می‌شد که این استان ۱۰ درصد از منابع آب کشور را در اختیار دارد، اما امروز بسیاری از کارشناسان و مسئولان حوزه آب نسبت به کمبود شدید آب در این منطقه هشدار می‌دهند.

خشکیدگی ۶۰ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس و ۵۰۰ هزار هکتار از مراتع و گون زارهای استان، ممنوعه شدن هر ۱۰ دشت اصلی استان، فرونشست دشت‌ها، خشک شدن ۵۸ درصد از چشمه‌ها، قنات‌ها و چاه‌ها، شکل‌گیری چشمه‌های گردوخاک و گسترش بیابان‌زایی تنها بخشی از پیامدهای وقوع خشک‌سالی در این استان است.

بارش‌های فرا نرمال

بارش‌های بیش‌ازحد انتظار در بهار امسال و هم‌چنین بارش‌های برف در طی چند هفته گذشته البته این تصور را در میان عموم مردم ایجاد کرده است که امسال هیچ مشکل آبی وجود نخواهد داشت و احتمالاً تمام سفره‌های زیرزمینی از رحمت الهی تغذیه‌شده است اما وقتی پای صحبت کارشناسان می نشینینم سخنان آن‌ها خط بطلان بر روی باورهای عمومی ما می‌کشد.

بسیاری از کارشناسان حوزه هواشناسی معتقدند که بارندگی‌های بهار امسال در چهارمحال و بختیاری فرانُرمال بود اما این عامل جبران‌کننده کمبود فراوان میزان سفره زیرزمینی دشت شهرکرد نیست و احیای این دشت نیاز به سال‌ها بارندگی و نفوذ آب به سفره‌های زیرزمینی دارد.

اگرچه بر اساس استانداردهای جهانی میزان فرونشست تا ۴ میلی‌متر قابل‌قبول و منطقی است اما بر اساس آمارهای موجود متأسفانه دشت شهرکرد حداقل ۵۶۰ میلی‌متر (۵۶ سانتیمتر) یعنی ۱۴۰ برابر استاندارد جهانی فرونشست دارد.

عطش زمین رفع نشد

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری در همین راستا اظهار می‌کند: اختلاف بارش‌های سال آبی جاری استان در مقایسه با سال گذشته و میانگین بلندمدت سبب شده تا این استان در ردیف نخست استان‌های خشک قرار گیرد.

مهرداد قطره سامانی می‌افزاید: میانگین بارش‌های استان در سال آبی جاری ۲۱۴ میلی‌متر گزارش‌شده است که این بارش‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۲ درصد و در مقایسه با دوره مشابه میانگین بلندمدت ۳۱ درصد کاهش دارد.

وی ادامه می‌دهد: این وضعیت برای استانی که سرچشمه ۲ رودخانه بزرگ زاینده‌رود و کارون و بخشی از رودخانه دز است، نگران‌کننده است و این موضوع می‌طلبد تا در مدیریت منابع عزم جدی به کار گرفته شود.

قطره سامانی تصریح می‌کند: با ابراز تأسف باید اعلام کرد که روند بارش‌ها در استان به شکلی است که این کسری بارش‌ها جبران نخواهد شد و پس از یک سال وقفه خشک‌سالی در استان(سال آبی ۹۸-۹۷)روند خشک‌سالی‌ها در استان همچنان تداوم می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.