برخی از ثبت‌نام کنندگان سکه‌های پیش‌فروش شده، پس از گذشت بیش از یک سال همچنان بلاتکلیف هستند و بین دستگاه‌های ذیربط پاس‌کاری می‌شوند؛ آنها می‌گویند در حالی از تحویل سکه‌های ثبت‌نام شده به افراد زیر۱۸سال خودداری می‌شود که در مرحله اول پیش‌فروش، خبری از این محدودیت‌ها نبود.

بلاتکلیفی چندماهه خریداران سکه‌های پیش‌فروش‌شده

قدس آنلاین: پس از تلاطم شدید بازار ارز که رشد شدید قیمت سکه و طلا را به دنبال داشت، طرح‌هایی برای مدیریت نقدینگی و تنظیم بازار ارز و همچنین ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای سکه بهار آزادی، به اجرا گذشته شد که از جمله آنها می‌توان به حراج سکه طلا از طریق بانک کارگشایی و همچنین اجرای طرح پیش‌فروش سکه بهار آزادی اشاره کرد.

بر این اساس، طرح پیش فروش سکه بانک مرکزی با عاملیت بانک ملی از ۱۷ بهمن ۹۶ با اخذ ۱۰ میلیون ریال برای هر قطعه سکه از مشتریان آغاز شد که تا بهار ۹۷ نیز تداوم یافت.

سررسید تحویل سکه‌ها با اختیار خریداران در ۶ ماهه و یکساله در نظر گرفته شده و بهای سکه‌ها نیز در روز تحویل به نرخ روز با تخفیف ۹ درصد برای پیش خریدهای یکساله و چهار درصد برای پیش خریدهای ۶ ماهه تعیین شد.

در نهایت پس از پایان مراحل مختلف ثبت‌نام، در مجموع حدود هفت میلیون و ۶۰۰ هزار نام‌نویسی برای خرید سکه‌ها انجام شد.

اگرچه در زمان ثبت‌نام مرحله نخست پیش فروش سکه محدودیت‌هایی مانند محدودیت سنی اعلام نشده بود، اما در زمان تحویل سکه، به یکباره خریداران با موانع و محدودیت هایی مواجه شدند که پیش از این خبری از آنها نبود.

بر این اساس، در موعد تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده، بانک ملی از تحویل سکه‌ها به برخی افراد خودداری کرد که علت آن، بخشنامه بانک مرکزی اعلام شد.

بر این اساس، شماری از افرادی که برای فرزندان خردسال و یا زیر ۱۸ سال خود در طرح پیش فروش سکه ثبت‌نام کرده بودند، با پاسخ منفی مواجه شدند. این در حالی بود که پول آن را نیز واریز کرده بودند.

خبری از سکه‌ها و پول نیست

«مهدی زاده» از ثبت‌نام کنندگان سکه‌های پیش‌فروش در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در زمان ثبت‌نام برای فرزند ۱۰ ساله خود اعلام نکردند که سکه به آنها تحویل نخواهد شد و ما نیز برای چند سکه، ثبت‌نام کرده و پول آن را نیز پرداخت کردیم.

وی ادامه داد: اما زمانی که در موعد اعلام شده برای دریافت سکه‌ها مراجعه کردیم به ما گفتند که به دستور بانک مرکزی به افراد زیر ۱۸ سال سکه تحویل داده نمی‌شود.

این خریدار سکه اضافه کرد: حتی مسوولان شعبه بانک به ما گفتند که پول شما را هم نمی‌توانیم پس بدهیم.

وی خاطر نشان کرد: تکلیف ما مشخص نیست، پیگیری‌ها به نتیجه نرسیده و به نظر می‌رسد، دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط، این موضوع را به یکدیگر پاس‌کاری می‌کنند و پاسخگو نیستند.

«کاظمی» یکی دیگر از ثبت‌نام کنندگان طرح سکه‌های پیش فروش نیز در این باره گفت: مشخص نیست به چه دلیل از تحویل سکه‌ها به افراد زیر ۱۸ سال خودداری می‌کنند.

وی اضافه کرد: هم اکنون والدین می توانند برای فرزندان زیر ۱۸سال خود، کار خرید و فروش را انجام داده و به نام آنها، کالاها و املاک خریداری کرده و ثبت کنند، بنابراین مشخص نیست که ممنوعیت تحویل سکه به افراد زیر ۱۸ سال چه مبنای قانونی و یا عرفی دارد.

وی خاطر نشان کرد: هم اکنون بانوان زیر ۱۸ سال می‌تواند ده‌ها و صدها سکه را به اسم «مهریه» دریافت کنند، اما همین افراد به دلیل محدودیت سنی نمی‌توانند سکه‌های خود را از بانک تحویل بگیرند.

پیگیری ایرنا از نهادهای ذیربط نشان می‌دهد، این ممنوعیت همچنان ادامه دارد و بانک ملی به علت ابلاغ بانک مرکزی، از تحویل سکه‌های ثبت‌نامی به افراد زیر ۱۸ سال منع شده‌ است و این دسته از ثبت‌نام کنندگان همچنان بلاتکلیف هستند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.