ارومیه- آذربایجان غربی ازلحاظ تنوع مواد معدنی در رتبه اول و ازلحاظ معادن فعال در رتبه هفتم کشوری قرار دارد و باوجود ۴۶۷ معدن دارای پروانه بهره‌برداری و ایجاد اشتغال برای بیش از پنج هزار نفر اما هنوز از خام فروشی و سایر مشکلات رنج می‌برد.

«معدن» کلید اشتغال در آذربایجان غربی

قدس آنلاین-گروه استان ها: با توجه به شرایط اشتغال در استان یکی از پایه‌های مهم رشد اقتصادی، بخش معدن و صنایع معدنی است اما تاکنون باوجود ذخایر معدنی فراوان در آذربایجان غربی، شاهد سرمایه‌گذاری مناسبی در این حوزه نبوده‌ایم در حال حاضر تناسب درستی بین حجم سرمایه‌گذاری و میزان ذخایر معدنی در استان وجود ندارد و برای اینکه شاهد رونق سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی  استان باشیم باید مدیران استانی درزمینهٔ جذب سرمایه‌گذار بیش‌ازپیش تلاش و برنامه‌ریزی کنند.

آذربایجان غربی ازلحاظ تنوع مواد معدنی در رتبه اول و ازلحاظ معادن فعال در رتبه هفتم کشوری قرار دارد  و باوجود ۴۶۷ معدن دارای پروانه بهره‌برداری و ایجاد اشتغال برای بیش از پنج هزار نفر اما هنوز از خام فروشی و سایر مشکلات رنج  می‌برد لذا این موضوع موجب شده تا صدای اعتراض استاندار هم در جلسات مختلف بلند شود.

گفتنی است بخش معدن و صنایع پایین‌دستی آن باوجودآنکه محور توسعه آذربایجان به شمار می‌رود ولی با مشکلات عدیده‌ای چون خام‌سوزی و نبود بازار مواجه است.

بنا بر گفته کارشناسان اعطای تسهیلات با بهره بانکی پایین جهت سرمایه در گردش و همچنین نوسازی ماشین‌آلات معدنی برای بهبود عملکرد معادن این استان ضروری است.

تبیین ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری

استاندار آذربایجان غربی بابیان اینکه ظرفیت‌های معدنی استان برای سرمایه‌گذاری به‌درستی احصا و مشخص نشده است، گفت: برای ورود بخش خصوصی جهت سرمایه‌گذاری در معادن استان باید اطلس معادن که دربرگیرنده ظرفیت‌ها و مزیت‌های سرمایه‌گذاری است تهیه شود.

محمدمهدی شهریاری در جلسه شورای معادن استان بابیان اینکه اشتغال و سودآوری در بخش معدن نیازمند تأمین زیرساخت‌های لازم جهت مشارکت بخش خصوصی است، افزود: متأسفانه تا به امروز به‌درستی از ظرفیت معادن در توسعه استان بهره‌گیری نشده است.

وی همچنین به موضوع تخریب کوه «زنبیل» ارومیه به‌عنوان یکی از نمادهای طبیعی شاخص استان اشاره کرد و اظهار داشت: متأسفانه شاهد آن هستیم که برخی افراد و دستگاه‌ها با اخذ پروانه بهره‌برداری به بهانه برداشت مصالح، این کوه را به تاراج برده و چهره این نماد شاخص را تخریب کرده‌اند.

استاندار آذربایجان گفت: دستگاه‌های مسئول با پیگیری این موضوع نسبت به فسخ پروانه‌های بهره‌برداری از آن در اسرع وقت اقدام کنند تا بیش از این به این نماد طبیعی لطمه وارد نشود.

درآمد قابل‌توجه

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان گفت: ذخیره قطعی معادن کشف‌شده در استان به بیش از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تن است که در صورت استفاده صحیح از آن‌ها می‌توان تا سال‌های طولانی درآمد معدنی قابل‌توجه برای استان ایجاد کرد.

پریسا عابد پور افزود: در حال حاضر میزان استخراج سالانه معادن آذربایجان غربی حدود ۱۶ میلیون تن برآورد شده که با این روند، معادن تا ده‌ها سال می‌توانند برای استان درآمدزا باشند.

وی اضافه کرد: توسعه واحدهای فرآوری معدنی در کنار معادن غنی آذربایجان غربی در دستور کار قرار گرفته تا محصولات معدنی باارزش افزوده بسیار بیشتری وارد بازار شده و درآمد استانی افزایش یابد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان اظهار کرد: سه واحد فرآوری مواد معدنی در این استان از محل احیا و فعال‌سازی معادن کوچک‌مقیاس و هفت واحد فرآوری نیز با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و معدن کاران استان احداث می‌شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۴۷۴ معدن فعال در آذربایجان وجود دارد که حجم سرمایه‌گذاری انجام‌شده روی آن‌ها بیش از ۵۳ میلیارد ریال است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان ادامه داد: در این واحدها برای پنج‌هزارم و ۱۰۱ نفر به‌صورت مستقیم اشتغال‌زایی شده است.

عابد پور گفت: ۲۰۶ محدوده اکتشافی دارای پروانه و ۲۹ معدن دارای گواهینامه کشف در حال حاضر در این استان فعالیت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.