خراسان شمالی- کارشناس بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: وقوع ۲۰ درصد از سرماخوردگی به علت ویروس کرونا است.

۲۰ درصد از سرماخوردگی به علت ابتلا به ویرورس کرونا است

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، فضل الله پسندیده، اظهار داشت: شستشو و رعایت بهداشت دست، نخستین و مهم ترین خط دفاع برای مقابله با این بیماری است.

وی با اشاره به اینکه بعد از آخرین تماس نزدیک با فرد بیمار، باید مراقب تعدادی از علائم بود، ادامه داد: یکی از این علائم تب است و فرد مشکوک باید در طول ۱۴ روز، روزانه دو بار در روز دمای بدن خود را چک کند.

وی سرفه، تنگی نفس یا مشکل در تنفس را از دیگر علائم بیماری کرونا بیان کرد که باید مراقب آن بود.

به گفته این کارشناس لرز، درد بدن، گلودرد، سردرد، اسهال، تهوع، استفراغ، آبریزش بینی از دیگر علائمی است که در صورت انتقال ویروس کرونا، در بدن بروز پیدا می کند.

پسندیده با بیان اینکه اگر به تب یا هر یک از علائم مذکور مبتلا بودید، سریع به مراکز درمانی مراجعه کنید، اضافه کرد: اگر علائم مذکور را ندارید، می توانید فعالیت های روزانه خود را ادامه دهید.

کارشناس بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی، در ارتباط با اینکه اگر در خانواده نیز فردی دچار ویروس کرونا شد باید چه اقداماتی انجام شود؟ توضیح داد: فقط افرادی در خانه باشند که حضورشان برای مراقبت از بیمار ضرروی است و سایر اعضای خانواده باید به محل دیگری بروند.

پسندیده خاطرنشان کرد: اگر این امر امکان پذیر نبود، در اتاق دیگری بمانند.

وی افزود: افراد سالخورده یا افراد مبتلا به بیماری مزمن قلب، ریه، کلیه و دیابت نیز باید از شخص بیمار دور بمانند.

وی توصیه کرد: مطمئن باشید که فضاهای مشترک در خانه از جریان هوای مطلوبی برخوردار است، دست‌ها را حداقل ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید، هنگام تماس با خون، ترشحات بدن مانند بزاق، خلط، استفراغ، ادرار یا اسهال بیمار، از دستمال و دستکش استفاده کنید.

کارشناس بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: وسایل یکبار مصرف بعد از استفاده دور ریخته شوند و هر روز سطحی مانند پیشخوان، میزکار، وسایل حمام، توالت، تلفن، تبلت و غیره شستشو و تمیز شود.

پسندیده تصریح کرد: سطوح و لباس‌هایی که ممکن است خون یا ترشحات بدن روی آن ریخته باشد و همچنین ماشین لباس شویی ضدعفونی شود، حین دست زدن به مواد آلوده از دستکش یکبار مصرف استفاده و دست ها بلافاصله بعد از برداشتن دستکش با آب و صابون شسته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.