میهن- در حالی که مرگ و میر افزون بر ۲۰ هزار بال پرنده مهاجر در تالاب میانکاله هنوز در افکار عمومی شفاف نشده است فروش پرندگان شکاری آن هم در بازار فریدونکنار به مردم موج دیگری از نگرانی برای شهروندان به وجود آورده است.

شکار پرندگان ممنوع یا آزاد؟ ابلاغیه‌هایی که خریدار ندارد

ساری- از روزهای ابتدایی بهمن‌ماه که نخستین اجساد پرندگان مهاجر در پهنه تالاب میانکاله رؤیت شد افکار عمومی و دوستداران محیط‌زیست هنوز با دلایل مرگ مشکوک میهمانان این تالاب درگیر هستند.

اگرچه پیش‌ازاین نیز اواخر دهه ۸۰ نیز  شاهد مرگ دسته‌جمعی بسیاری از پرندگان بودیم اما رسیدن آمار تلفات که در حال حاضر از مرز 20 هزار بال نیز فراتر رفته است به‌هیچ‌وجه از طرف دوستداران محیط‌زیست قابل‌پذیرش نیست.

علت مرگ پرندگان هر چه که باشد لذا محیط‌زیست مازندران با تصمیم مدیریت بحران این خطه شمال کشور به دلیل مرگ نامعلوم تعداد زیادی پرندگان وحشی آبزی و کنار آبزی ؛ خریدوفروش این پرندگان را ممنوع کرد.

این موضوع موجب شد تا بازار فروش لاشه پرندگان در شهر فریدون‌کنار نیز به‌منظور حفظ سلامت و بهداشت شهروندان و  مسافران تعطیل شود.

بر همین اساس مرکز مدیریت بحران استان مازندران به شهروندان و مسافران  توصیه کرد تا از خریدوفروش  لاشه پرندگان مهاجر وحشی آبزی و کنار آبزی برای سلامتشان تا اطلاع ثانوی امتناع کنند اما به نظر می رسد این ابلاغیه‌ها و اعلان‌ها چندان خریداری نداشته و بازار پرندگان شکار شده فریدون‌کنار هم چنان به کار خود ادامه می‌دهد!

اصرار بر  پرنده کشی

درحالی‌که در اغلب استان‌های کشور رسم پرنده کشی و عرضه آن در بازار ممنوع و توسط مسئولان محیط‌زیست بازارهای آن برچیده شده است اما در فریدون‌کنار هنوز این بازار رونق داشته و عزمی برای جمع‌آوری این رسم ناپسند نیست.

بسیاری از دوستداران محیط‌زیست می‌گویند: تا زمانی که این بازار هست به‌طور حتم افراد محلی و شکارچیان نیز برای شکار پرندگان و درآمد بیشتر تشویق شده و دست به کشتار بیشتری می‌زنند.

البته مدیرکل محیط‌زیست مازندران در این رابطه توپ را در زمین مدیریت بحران استانداری انداخته ومی گوید: متولی این امر مدیریت بحران استان مازندران است که باید اقدام اجرایی نسبت به برچیدن بازار انجام دهد. 

ابراهیمی نسبت عنوان می کند: در مدیریت محلی فریدون‌کنار هیچ رغبتی برای اجرای قانون در حوزه ممنوعیت بازار پرندگان وجود ندارد. 

وی  باوجوداینکه اعتقاد دارد ازنظر محیط‌زیست بازار پرندگان باید پیش‌ازاین‌ها برچیده می‌شد بیان می‌کند: پرنده کشی طی چندین دهه در فریدون‌کنار نهادینه‌شده و متأسفانه تغییر این نگاه و زدودن آن  دشوار و زمان‌بر است . 

قانون چه می گوید؟

در حالی که مدیر کل سازمان محیط زیست وظیفه برخورد با بازار پرندگان و جمع آوری ان را بر عهده مدیرت بحران استان و هم چنین مسئولان محلی می داند اما قانون به صراحت در ماده ۲۵ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ، شکار هر گونه پرنده مهاجر یا بومی و خرید و فروش زنده یا کشته  را ممنوع اعلام کرده است .

حال سوال بسیاری از مردم و دوستداران محیط زیست اینست که مسئولان در این استان چه زمانی تصمیم دارند تا این قانون را به مرحله اجرا درآورده و به نسل کشی پرندگان مهاجر توسط شکارچیان پایان دهند؟

بسیاری از مردم این سوال در ذهنشان آن ها را تهدید می کند  در حالی که بسیاری از پرندگان به دلایل نامعلوم در این تالاب تلف شدند چگونه می توان تشخیص داد پرندگانی که دربازار به فروش می رسد جسد یکی از همین پرندگان مسموم و تلف شده نباشد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.