مدیرکل سیاسی استانداری خراسان رضوی گفت: اولین ویژگی سمن‌هایی که در روستاهای بخش مرکزی کاشمر ایجاد شده، عدم وابستگی به دولت است.

آغاز به کار ۴۳ سازمان مردم‌نهاد در روستاهای بخش مرکزی کاشمر

به گزارش قدس آنلاین، محمد علی نبی‌پور در مراسم آغاز به کار سازمان‌های مردم نهاد روستاهای بخش مرکزی کاشمر که شب گذشته برگزار شد افزود: اگرچه در گذشته کاشمر یکی از شهرستان‌هایی بود که از نظر کمی تشکل‌های مردم نهاد بسیار اندکی داشت اما اکنون آغاز به کار بیش از ۴۳ سازمان مردم نهاد را جشن می‌گیریم.

وی اظهار کرد: مهم‌ترین کار در توسعه یک منطقه اتفاق نظر نخبگان است. اگر روستا بخواهد پیشرفت کند، ابتدا باید نخبگان روستا با هم اتفاق نظر داشته باشند و برای این منظور لازم است تشکل‌ها کمک کنند.

نبی‌پور بیان کرد: دولت به تنهایی هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد. اگر طی ۲ سال گذشته در بخش مرکزی کاشمر موفقیت‌هایی به دست آمده، به دلیل همراهی مردم، خیران و سازمان‌های مردم‌نهاد بوده است.

مدیرکل سیاسی استانداری خراسان رضوی اولین ویژگی سمن‌هایی که ایجاد شده را عدم وابستگی به دولت دانست و بر قرار نگرفتن سمن‌های مردم نهاد زیر یوغ دولت تاکید کرد و گفت: غیر سیاسی بودن از دیگر ویژگی‌های سازمان‌های مردم نهاد است.

وی افزود: سازمان‌های مردم نهاد باید خصلت غیرسیاسی بودن را پررنگ‌تر کنند؛ در غیر این صورت نه تنها موفق نخواهند بود بلکه طی یک سال آینده از هم خواهند پاشید.

در این جلسه فرماندار کاشمر نیز در خصوص اهمیت تشکیل سمن‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد گفت: یکی از هدف‌گذاری‌هایی که در شهرستان انجام دادیم، ساختارسازی و نهادسازی بود و این اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه در هر حوزه با سازوکار لازم به خود وارد شویم.

مسلم ساقی افزود: در حوزه اجتماعی بهترین راهکار و اقدام ایجاد سمن‌هاست. تا امروز ۴۳ سمن در روستاهای بخش مرکزی کاشمر و در حوزه‌های مختلف شروع به کار کرده‌اند.

وی اظهار کرد: اگر ۵۰ درصد این سازمان‌ها در حوزه‌های اجتماعی و حتی سیاسی بتوانند کارکرد خودشان را انجام دهند، موفقیتی بیش از گذشته خواهند داشت.

بهروز بنیادی، نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی، نیز در این نشست گفت: معیارهایی که برای روستای پاک لازم است، اگر سرلوحه تمام سمن‌ها قرار بگیرد، قطعا همه مشکلاتی که وجود دارد را رفع خواهد کرد. زندگی در روستا را باید آموزش دهیم چراکه اگر روستاها خالی شود، عملا کشور از آن جنبه قدرت خود فاصله بسیاری خواهد گرفت.

در ادامه بخشدار مرکزی کاشمر افزود: تحقق پیشرفت و توسعه مستلزم بهره‌گیری از استعداد، توان و حضور فعالانه مردم و مشارکت آن‌ها در مراحل توسعه است.

سعید چیتی بیان کرد: توسعه و مشارکت بدون هم امکان‌پذیر نیست. فرایند توسعه وقتی با موفقیت همراه است که با افزایش مشارکت مردم همراه باشد. هرجا که مردم امیدوار باشند، شاهد نتایج مثبت و موثر خواهیم بود.

وی عنوان کرد: در این میان نقش سازمان‌های مردم‌نهاد بسیار مهم و حیاتی است. سازمان‌های مردم نهاد بازوی دولت، به خصوص در روستاها، جهت مدیریت بهتر روستاها توسط دهیاران و شوراها هستند.

چیتی اظهار کرد: سازمان‌های مردم‌نهاد باید از توان و ظرفیت خود در راستای انگیزه دادن به جامعه، افزایش مشارکت‌های اجتماعی، بالا بردن نشاط و شادابی مردم و تقویت روحیه مطالبه‌گری در ایشان استفاده کند.

وی عنوان کرد: ۴۳ سازمان مردم نهادی که در روستاهای بخش مرکزی کاشمر تشکیل شده، در حوزه‌هایی مانند پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، محیط زیست، اشتغال و کارآفرینی، امور زنان و خانواده، گردشگری و... فعالیت دارد.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.