معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد گفت: مدیریت شهری در قوانین و مقررات مغفول مانده است، به طوری که قوانین برای کلانشهری مانند مشهد و یک شهر کوچک یکسان دیده شده است.

مدیریت شهری در قوانین و مقررات مغفول مانده است/قوانین برای کلانشهری مانند مشهد و یک شهر کوچک یکسان دیده شده است

به گزارش قدس آنلاین، شهریار آل شیخ در نشست تخصصی اقتصاد شهری با موضوع سیاست گذاری شواهد محور که  در اندیشکده سیاستگذاری شهری مشهد  برگزار شد، افزود: این اندیشکده نهادی بین بخشی و سازمانی میان شهرداری مشهد و پژوهشکده مجمع تشخیص مصلحت نظام است.
وی اضافه کرد: فعالیت این اندیشکده در حوزه اصلاح قوانین و ساختارهای مرتبط و تدوین سند چشم انداز در حوزه مدیریت شهری است.
وی با بیان این‌که موضوع اصلی کار حوزه مدیریت شهری در قوانین و مقررات مغفول مانده است، اظهار کرد: بر این اساس به شدت نیازمند پر رنگ تر شدن قوانین در حوزه مدیریت شهری هستیم.
آل شیخ تصریح کرد: نظام در حوزه قانونگذاری برای مدیریت شهری و اداره شهرها برنامه ندارد.
معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد ادامه داد: در حال حاضر حریم شهرها تعیین تکلیف نشدند و درحال تدوین هستند و نگاه مبتنی بر توسعه شهرها نیز دیده نشده که باید برای آن فکری شود .
وی با اشاره به این که کلانشهرها با توجه به ظرفیت هایی که دارند باید برای این موارد چاره اندیشی کنند، اظهار کرد: شهرداری تهران در این میان مستثنا است و از سال ۵۸ تاکنون مصوبات مختلفی را برای پیشبرد کار خود در نظر گرفته است.
آل شیخ در ادامه گفت: کلانشهر مشهد و به تناوب سایر کلانشهر ها در حوزه قوانین مرتبط با مدیریت شهری مشکل دارند. متاسفانه قوانین برای کلانشهری مانند مشهد و یک شهر کوچک یکسان دیده شده است و متناسب با خدمات آنها نیست.
وی گفت: مدیریت یکپارچه شهری نیز یکی دیگر از چالش های مدیریت شهری است که باید برای رفع این چالش ها راهکارهایی در نظر گرفته شود.
در ادامه محمدهادی مهدی نیا، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این نشست گفت: در حوزه مدیریت شهری همه نسخه‌های شفابخش در تهران پیچیده نمی شود.
وی افزود: اندیشکده سیاستگذاری شهری مشهد اولین اندیشکده خارج از تهران و به مرکزی برای هم‌افزایی و رسیدن به نتایج خوب و سیاست‌ورزی‌های بهتر در حوزه شهری است.
مهدی نیا با بیان اینکه حریم شهرها عرصه های رهاشده‌ در اطراف شهرها هستند اظهار کرد: باید برای ساماندهی حریم شهرها برنامه‌های کارآمد ارائه شود.
رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: امیدواریم با فعالیت این مرکز در مشهد شاهد الگوی تازه ای در تصمیم‌سازی و تمرکززدایی باشیم.

منبع: شهرداری مشهد 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.