حاتمی کیا با انتقاد از فضای موجود گفت: جالب است! به من می‌گویند دوره‌ات گذشته مربی! جمله خودم را به خودم تحویل می‌دهید؟!

از این فضا دلخورم/ بعنوان فیلمساز آنچه صلاح بدانم به تصویر می‌کشم/ تابحال یک فیلم سفارشی هم نساخته‌ام

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، نشست خبری فیلم «خروج» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا با حضور کارگردان، حبیب‌والی‌نژاد (تهیه‌کننده)، فرامرز قریبیان، پانته‌آ پناهی‌ها، سام قربیان، کامبیز دیرباز، محمدرضا شریفی‌نیا، محمد فیلی (بازیگران)، وحید ابراهیمی (مدیر فیلمبرداری)، عماد خدابخش (تدوینگر)، محمد برادران (جلوه‌های ویژه بصری)، مجیدعلی اسلام (طراح صحنه) عصر امروز جمعه هجدهم بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

حاتمی‌کیا در پاسخ به این سوال که اگر او جای کشاورز فیلم «خروج» بود به رییس‌جمهور چه می‌گفت، عنوان کرد: هر چقدر سنمان بالاتر می‌رود فیلمسازی برایمان سخت‌تر می‌شود، در ۲۰ دقیقه اول فیلم تمام حرفم را بیان کردم و مشکلات را نشان دادم.

سام قریبیان درباره نقش خود در این فیلم عنوان کرد: بازی در این نقش فرصتی بود که حاتمی‌کیا برایم به وجود آورد. کمی نگران بودم زیرا ما در فیلم پدر و پسر نبودیم و ممکن بود این موضوع برای مخاطب باورپذیر نباشد. بعد از ۲۶ سال دوباره توانستم رو به روی دوربین حاتمی‌کیا بایستم و از او بابت این انتخاب متشکرم.

پانته‌آ پناهی‌ها هم در پاسخ به این سوال که آیا نگران شباهت این نقش به نقشی که در فیلم «نفس» ایفا کرده نبوده است، تصریح کرد: من همیشه برای بازی در یک نقش نگرانم و نتیجه تمام فیلم‌هایی که تا به‌ حال در آن نقش‌آفرینی کردم همیشه برایم ترسناک بوده و هست. امیدوارم شما از حاصل فیلم «خروج» راضی بوده باشید.

نقش‌های معترض را دوست دارم

فرامرز قریبیان هم  درباره حضور در این فیلم گفت: من نقش‌های معترض را دوست دارم به این دلیل که خودم هم یک معترض هستم. در پرونده کاری‌ام در نقش‌های معترض زیادی ایفای نقش کرده‌ام و «خروج» بهترین آن‌هاست. من خود در حال حاضر یک «بخشی» هستم.

 وی با اشاره به این موضوع که بعد از فیلم «گناهکاران» به جشنواره فیلم فجر نیامده‌ است گفت: من برای دفاع از فیلم آمده‌ام.

حاتمی‌کیا در پاسخ به چرایی ساخت چنین فیلمی در دولت دوازدهم عنوان کرد: هر دولتی روی کار بیاید همین اتفاقات می‌افتد و من باز هم به همین شکل فیلم می‌سازم. از سال ۸۹ تحقیقاتم را برای ساخت «خروج» شروع کردم .در این سال‌ها ایده‌ای که برای فیلمم می‌خواستم شکل نمی‌گرفت اما در این دوره توانستم آن را بنویسم و بسازم.

او ادامه داد: بازی کردن با بازیگرانی که تجربیات زیادی دارند بسیار لذت‌بخش بود، سفر این عزیزان با تراکتور هرگز از خاطرم نمی‌رود حتی الان که فیلم را می‌بینم باز هم از نتیجه فیلم ذوق می‌کنم.

توجه نکردن به فیلم‌هایم برایم عادی شده است

حاتمی‌کیا در پاسخ به این سوال که آیا انتظار دریافت سیمرغ دارد یا خیر تصریح کرد: آنقدر در طول ۳۵ سالی که در سینمای حرفه‌ای کار می‌کنم فیلم ساخته‌ام که توجه نشدن به فیلم‌هایم برایم عادی است و هیچ مشکلی هم ندارم. به فیلم «پیراهن یوسف» یا «چ» اصلا توجهی نشد. همه چیز به داورانی که در این دوره حضور دارند بستگی دارد زیرا تصمیم گیری دست آنهاست.

کارگردان «خروج» درباره شوخی با عنوان «امامزاده پاستور» در فیلم اظهار کرد: اینکه گفتیم امامزاده پاستور یک شوخی کلامی است و به نظرم این مسئله چیز عجیبی نیست.

وی درباره گریم غیرواقعی رییس‌جمهور در فیلم هم گفت: به شما مربوط نیست که من رییس‌جمهور را نشان می‌دهم یا نه. من در فیلم دلم می‌خواست همین‌قدر که دیدید نشان بدهم.

حاتمی کیا همچنین درباره اینکه چرا فیلم «خروج» در آرای مردمی نیست گفت: ای کاش بعدا هیئتی تشکیل شود و از کسانی که کارت  در دستشان است تحقیق شود، این بار مهندسی به ظاهر ساده اما در اصل پیچیده‌ای انجام شده است، همه چیز را به زمان ارجاع می‌دهم زیرا تنها زمان است که نشان می‌دهد کدام فیلم در تاریخ و اذهان مردم می‌ماند.

برای چه بعضی از دوستان تا این حد بی‌حیا هستند؟

وی ادامه داد: گناه ما کارگردان‌ها چیست که فیلم می‌سازیم، برای ما دادگاه تشکیل می‌شود. برای چه بعضی از دوستان تا این حد بی‌حیا هستند؟ در مطلبی نوشته اند دوره ات تمام شده مربی! جمله خودم را به خودم تحویل می دهید؟!! علی حاتمی از دنیا رفت الان جای او پر شده است؟ از اذیت کردن ما لذت می‌برید؟ از این فضا دلخورم. «خروج» بیستمین فیلم من است و هرسال در نشست خبری جشنواره حضور پیدا می‌کنم اما هر سال بدتر از سال بعد می شود. انصاف داشته باشید، برای هر فیلمم عمرم را گذاشته‌ام، عریان‌گری تا این اندازه درست نیست. ما سربازان فرهنگی این نظام هستیم برای چه با ما درست برخورد نمی‌شود؟

حاتمی‌کیا همچنین در پاسخ به این سوال که چرا در جدیدترین ساخته‌اش به سراغ فیلم جاده‌ای رفته است، گفت: فیلم جاده‌ای را دوست دارم و همیشه می‌خواستم چنین فیلمی بسازم. ساخت فیلم جاده‌ای بسیار سخت است و معمولا فیلمساز با یک یا دو نفر حرکت می‌کند اما خوشبختانه با چنین بازیگرانی کار کردم. تا به حال ندیده بودم کسی مانند «فرامرز قریبیان» با این سن و سال تا این حد صحنه و نقش را هضم کند. سر تعظیم بابت استادی او فرود می‌آورم.
کارگردان «خروج» با بیان این مطلب که فیلمنامه سه بار نوشته شده و هر بار شخصیت متفاوتی داشت، افزود: زمانی که سال ۹۷ این ماجرا اتفاق افتاد و با توجه به مستند بودنش به نظرم برای این سرنوشت جذاب بود و آن را برای «خروج» انتخاب کردم.

او ادامه داد: زمانی که نوشتن فیلمنامه را شروع کردم هنوز جریانات آبان اتفاق نیفتاده بود. مطالبه‌گری باید اتفاق بیفتد. می‌توانم فیلمی بسازم که حتی از بودنمان پشیمان شویم اما من کشورم را دوست دارم. تنها تغییراتی باید رخ دهد که لازم و ضروری است.

حاتمی‌کیا همچنین درباره اسامی شخصیت‌های فیلم «خروج» گفت: «بخشی» نام فامیلی واقعی آن عزیز بود اما «رحمت» نامی بود که من برای او انتخاب کردم. باقی شخصیت‌ها نیز واقعی نبودند و کاملا بر آمده از ذهن من بودند.

هرآنچه که دغدغه‌ام است را به تصویر می کشم

وی در پاسخ به این سوال که چرا فیلمی در رابطه با اتفاقات اخیر جامعه و اعتراضات نمی‌سازد؟ گفت: من فیلمم را می‌سازم و ترجیح می‌دهم آنچه به عنوان فیلمساز صلاح می‌دانم و هرآنچه که دغدغه‌ام است را به تصویر بکشم.

این کارگردان ادامه داد: حاتمی‌کیایی که حالا رو به روی شما نشسته و درباره تمام مسائل نیز فیلم ساخته است. آنچه اکنون ساخته‌ام تمام چیزی است که بلدم و باقی فیلم‌هایی که ساخته‌ام نیز همان چیزی بوده‌اند که دغدغه‌اش را داشته‌ام. انتظاری که از من می‌رود تا فیلم‌های خوشایند دیگران را بسازم اصلا درست نیست، تا الان حتی یک فیلم سفارشی نساخته‌ام و نظر کسی برایم اهمیت ندارد.

حاتمی‌کیا همچنین در پاسخ به این سئوال که فیلم ساختن با پول یک نهاد چه واکنشی از سمت مردم به دنبال دارد؟ گفت: برایم فرقی ندارد با پول کدام نهاد فیلم می‌سازم. مگر اوج، نان خانه شما را برداشته؟ چرا این چیزها را مشکل می‌دانید؟ البته می‌دانم مشکل‌تان همکاری‌ام با اوج نیست. من می‌توانم با تهیه‌کنندگانی با بودجه‌های میلیاردی فیلم بسازم اما همکاری با اوج را که سرمایه‌اش نیز مشخص است، ترجیح می‌دهم.

حاتمی‌کیا درباره تصمیم گیری برای ساخت فیلمی درباره شهید قاسم سلیمانی، تصریح کرد: نمی‌دانم. آرزویم این است که فیلم ایشان را بسازم ولی نمی‌دانم چه پیش می‌آید. زمانی آرزویم این بود که درباره شهید چمران فیلم بسازم اما علاقه‌مند هستم درباره زندگی سردار سلیمانی هم حتما فیلمی بسازم.

فرامرز قریبیان در بخش دیگری از نشست با اشاره به این که همیشه دوست داشته با یک فیلم اینچنین از سینما خداحافظی کند و مصمم به این کار است، گفت: در سال‌های اخیر اصلا در جشنواره شرکت نمی‌کردم اما به خاطر اتفاقاتی که روزهای پیش افتاد و مطالب مثبتی که از سمت منتقدان خواندم و برایم جالب بود، تصمیم گرفتم به جشنواره بیایم و به هر سوالی که پرسیده شود، پاسخ دهم.

فاصله گرفتن قهرآمیز آقای قریبیان از سینما غم‌انگیز است

حاتمی‌کیا در واکنش به قهر فرامرز قریبیان از سینما عنوان کرد: فاصله گرفتن قهرآمیز آقای قریبیان از سینما غم‌انگیز است. امیدوارم ایشان این حرف را خیلی جدی نزده باشند. زیرا حضور او برای جوانان درس است و می‌تواند نکات و راه‌های جدید به آن‌ها نشان دهد.

قریبیان در پاسخ به سوال مجددی درباره دلایل خداحافظی اش از بازیگری گفت: یکبار دلیلش را عرض کردم. مسایلی پشت پرده است که به گوش آدم ‌می رسد و باعث ناراحتی من می‌شود.

وی در ادامه افزود: زمانی که فیلم «عصبانی نیستم» اکران شد من جزو داوران بودم و جایزه بازیگری برای نوید محمدزاده بود و پایش ایستادم و این قضیه را به مطبوعات آوردم. ما این چیزها را از قبل دیده ایم که در این جشنواره رخ داده است. آن زمان که رضاداد دبیر بود ۳۶۰ درجه را ساختیم ولی فیلم را به جشنواره راه ندادند. چون ان موضوعات را بیان کردم من در آن زمان دیدم که گفتند اگر فیلم «عصبانی نیستم» را تحویل بگیرید بد می‌شود و از مجلس گفته اند در این صورت جشنواره را بهم می‌ریزیم. بنابراین من ساز و کار جشنواره را می‌شناسم.

وی درباره اکران نشدن فیلم «گزارش یک جشن» و اینکه خودش جلو نمایش داده نشدن فیلم را گرفته است، گفت: دروغ محض و کذب است. اف بر کسی که گفته من جلو اکران فیلمم را گرفته ام. من همه فیلم‌ها را دوست دارم و «گزارش یک جشن» هم متعلق به آن زمانه است و این طرف و آن طرف هم ندارد.

اینکه تو می‌گویی حاتمی کیا اینطور شده است حاتمی‌کیای خودت است

حاتمی‌کیا در واکنش به این سوال که فکر نمی‌کنید فیلم «خروج» فیلم حاتمی‌کیا نیست، توضیح داد: حاتمی‌کیا اینجا نشسته است. اینکه تو می‌گویی حاتمی کیا اینطور شده است حاتمی‌کیای خودت است. من اگر پشت شما بیفتم معلوم نیست عاقبتم چه می‌شود من دین و آخرتم را نمی‌فروشم که آنچه شما می‌خواهید باشم. من هرآنچه را که در دیده‌بان به کار بردم در این فیلم به کار برده ام. من یک فیلم سفارشی نساختم.

وی افزود: بچه‌های اوج حتی یک نقطه روی فیلمنامه من نگذاشتند. من به بچه‌های اوج گفتم حتی شما ممکن است اذیت شوید ولی گفتند اینها حرف ماست. آنچه که گفتم مال خودم است ممکن است انتظاری از حاتمی کیا داشته باشید چرا با حاتمی کیا حاتمی کیا را می‌زنید همه فیلم هایم بر اساس روز و حال و احوالم که در آن می‌زیسته‌ام ساخته‌ام اینکه می‌گویید از من بعید بود چیست. من نمی‌گویم شرمنده از این سکانس هستم همه را از ته دلم و خودم ساختم.

اگر تحمل درد دل را ندارید پس برای چه آمدید

حاتمی کیا درباره این اظهار نظر که شما هرکه را شما تحسین نکند با بی ادبی متهم می‌کنید، گفت: اینطور نیست سخنرانی قرایی کردید. درددل کردم اگر تحمل درد دل را ندارید پس برای چه آمدید. این یک رابطه دو طرفه است ‌به یکی از عزیزان گفتم در فضای مردمی تر ملت واکنش نشان می‌دهند اما هُرم اینجا عجیب و غریب است.

حاتمی‌کیا درباره اینکه برخی سکانس‌ها در حد و اندازه  حاتمی کیا نبوده است، توضیح داد: من وقتی فیلم‌ می‌سازم قبل از اکران آن‌ انواع طیف‌ها را دعوت می‌کنم و الان طبق همان مشورت‌ها فیلم کوتاه شده است. اما من‌ این را نمی‌فهمم که مثلا می‌گویید این صحنه‌ها حاتمی کیایی نیست بگویید من باید چه کار کنم و چه بخورم که شبیه حاتمی کیا بشوم.

حاتمی کیا هم در ادامه توضیح داد: ظلم است این فیلم را ببینید ولی فیلمبرداری و... آن را نبینید چرا این سوال‌ها را نمی‌پرسید این غم انگیز است من سینما ساخته ام این‌ها را ببینید این اتفاق بزرگی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.