حجت الاسلام سید محمود مرویان حسینی گفت: کتاب «المواعظ و الاعتبار فی ذکر الخطط و الآثار» برگزیده جشنواره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد.

کتاب «خطط مقریزی» برگزیده جشنواره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام سید محمود مرویان حسینی اظهار کرد: کتاب «خطط مقریزی» از بهترین کتاب‌های تاریخی و جغرافیایی سده هشتم هجری بشمار می‌رود که توسط احمد بن علی مقریزی نگاشته شده است.
وی افزود: این کتاب یکی از مراجع مهم جغرافیا، تاریخ باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، گیاه‌شناسی، نیل‌شناسی، کشاورزی و گاه‌شماری مصر و کشورهای همسایه آن سرزمین تا سودان و حبشه است.
این مقام مسئول تصریح کرد: این اثر افزون بر آنکه اطلاعاتی جغرافیای و تاریخی درباره سرزمین کهن مصر به دست می‌دهد زوایایی تاریک از گذشته اسلام و تمدن اسلامی را نیز روشن می‌سازد. این اثر توسط گاستون ویت محقق مشهور فرانسوی در حدود ۸۰ سال پیش بر اساس بیش از ۲۰ نسخه خطی تهیه و تدیون شده است.
وی خاطر نشان کرد: محقق فرانسوی، گاستون ویت قریب به نیمی یا بیشتر از این اثر را با مراجعه به بیش از ۲۰ نسخه بدل تصحیح کرده و مرحوم پرویز اتابکی متن تصحیح شده را که در کتابخانه آستان قدس رضوی موجود است در ۴ جلد ترجمه کرده است.
مرویان حسینی خاطر نشان کرد: این ترجمه در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با دقت مقابله شد و نسخه گاستون ویت مورد بررسی قرار گرفت؛ سپس ویراستاران بنیاد، با شماره‌گزاری فصل‌های کتاب بنا به آنچه مد نظر مصحح اثر بود اثری ارزشمند آنچنان که شایسته نام مقریزی و گاستون ویت بود، ارائه کردند.
این مقام مسئول افزود: این اثر به همت و تلاش بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در سال گذشته در ۴ جلد منتشر که با استقبال جامعه علمی و پژوهشی کشور مواجه شد.

منبع: آستان نیوز 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.