زاهدان- سیل در سیستان و بلوچستان یک هفته است که آرام‌گرفته و صبح روز پنجشنبه ۱۷ بهمن‌ماه نیز هلال‌احمر رسماً اعلام کرد که کار امدادرسانی در این استان به پایان رسیده است .

سیل در سیستان و بلوچستان تمام شد؛حکایت هم چنان باقی است

قدس آنلاین-گروه استان ها: پایان امدادرسانی در استان تنها به معنی اتمام توزیع زیرانداز و کنسرو و آب‌معدنی و وسایل ضروری موقتی است و به نظر بسیاری از  کارشناسان امدادرسانی واقعی باید با توجه به زیرساخت‌های تخریب‌شده تازه از امروز در این استان آغاز و پیگیری شود.

سیستان و بلوچستان راه می‌خواهد

در سیل اخیر شاهد بودیم که راه ارتباطی افزون بر ۵۰۰ روستا به دلیل جاری شدن سیلاب مسدود شد  و لذا این موضوع خود گواه راه‌های غیر استاندار و فاقد پل است که همه‌ساله با کوچک‌ترین بارندگی جاده‌های ارتباطی را در سیلاب غرق می‌کند.

بنا بر آمار رسمی دسترسی مردم مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان به راه آسفالته حدود ۲۰ درصد از میانگین کشوری کمتر است.

کل راه‌های روستایی در جنوب سیستان و بلوچستان هشت هزار و ۶۰۰ کیلومتر است که فقط  ۱۱۰۰ کیلومتر آن آسفالته و مابقی شوسه و خاکی است  و لذا با کوچک‌ترین بارش این راه‌ها دچار آسیب جدی می‌شوند همان‌طور که در سیل اخیر بسیاری از کمک‌ها به منطقه رسیده بود ولی راهی برای ارسال به مردم خسارت‌دیده وجود نداشت.

بنا بر گفته مسئولان باید حداقل یک هزار و ۶۰۰ کیلومتر راه روستایی جدید را برای حدود ۲۵۰ هزار نفر از مردم این مناطق ایجاد شود تا شاید به این شکل این استان به میانگین کشوری نزدیک شود.

خسارت‌های غیرقابل‌جبران

جاده‌های سیستان و بلوچستان که تا پیش‌ازاین وضعیت مناسبی نداشت حال به‌واسطه سیلاب اخیر اوضاع نامناسب‌تری پیداکرده است.

حجم بیشتر خسارت‌ها  که در سیل اخیر شهرستان‌های نیک شهر، چابهار، فنوج، کنارک، قصرقند، دلگان و ایرانشهر را هدف بوده با توجه به فاصله زیاد شهرها از یکدیگر و فاصله حدود ۸۰۰ کیلومتری از مرکز استان امدادرسانی از طریق جاده‌های روستایی را دچار سختی کرد و با فروکش کردن سیل هم مردم این  مناطق با سختی تردد مواجه هستند.

مدیرکل راهداری و حمل نقل جاده‌ای جنوب سیستان و بلوچستان در این رابطه اظهار می‌کند: بارندگی‌ها و سیلاب اخیر جنوب استان به ۳۰ درصد راه‌ها و ۶۰ درصد ابنیه و پل‌های موجود راه‌های روستایی زیرپوشش این اداره آسیب وارد کرده است.

ابراهیم جاوشیری بیان می‌کند: براثر وقوع سیل حدود ۱۶ دستگاه پل و آب‌رو کاملاً تخریب و حدود ۱۶۲ ابنیه شامل آب‌نما و پل دچار آسیب و خسارت شد و یک هزار و ۷۶۳ کیلومتر از راه‌های اصلی و فرعی و سه هزار و ۸۶۰ کیلومتر از راه‌های روستایی تخریب و یا دچار آسیب شد.

پیشگیری مقدم بر مرمت

وی عنوان می‌کند: متأسفانه بعد از هر سیل فوراً به مرمت می‌اندیشیم درحالی‌که باید به مسئله به‌گونه‌ای دیگر نگاه کرد و به علل اصلی خرابی بسیاری از پل‌ها قبل از پایان عمرشان، عدم توجه به معیارهای هیدرولیکی در طراحی و اجرا و نگهداری توجه خاصی صورت گیرد.در سیل اخیر یک هزار و ۷۶۳ کیلومتر از راه‌های اصلی و فرعی و سه هزار و ۸۶۰ کیلومتر از راه‌های روستایی سیستان و بلوچستان تخریب و دچار آسیب شد

وی  با اشاره به این موضوع که ظرفیت گذر سیلاب از پل‌ها و جریان آب شستگی و فرسایش در اثر تنگ‌شدگی و یا ایجاد مانع عواملی هستند که در تعیین جانمایی طول ارتفاع و آرایش پایه و مشخصات هندسی پایه‌های پل حائز اهمیت است بیان می‌کند: متأسفانه در کشور ما به این مسائل توجه کمتری می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: در حوزه قصرقند با شروع بارندگی گاهی ارتباط راه ۴۰ روستا ازجمله «نیلگ بن»، «ربیگان» و «گز» قطع می‌شود که علت آن نبود راه روستایی خاکی یا راه‌های فرعی آسفالته است.

وی اظهار می‌کند: مشکلاتی ازاین‌دست با ایجاد آب‌نما در پایین‌دست آسفالت درراه‌های فرعی حل نمی‌شود زیرا با فروکش کردن آب به علت باتلاقی بودن آب‌نما امکان تردد میسر نیست.

مدیرکل راهداری و حمل نقل جاده‌ای جنوب سیستان و بلوچستان با اشاره به حل همین مشکل در مناطقی مانند منطقه «دامن» در شهرستان  ایرانشهر  می‌افزاید: با ایجاد پل آهنی در این منطقه مشکل حل شد و راه‌های بستر رودخانه که اصولاً راه‌های میان‌بر بود و بسته می‌شد برای همیشه حل شد.

وی تصریح می‌کند: از دست رفتن عرصه‌ها در بالادست، انجام نشدن یا کاهش شدت عملیات آبخیزداری، قطع بی‌رویه درختان، تصرف منابع طبیعی و گم‌شدن مسیر آب در بالادست و پایین‌دست را می‌توان اتفاقات تأثیرگذار در تخریب و وارد شدن خسارت به ابنیه فنی عنوان کرد و لذا توجه به این موضوعات برای پیشگیری از شدت خسارت‌ها الزامی است.

جاوشیری تأکید می‌کند: در این راستا نیازمند همکاری دستگاه‌های نظارتی و قضایی با سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای احیای مسیرهای آبرو و جلوگیری از خسارت دیدن ابنیه‌ فنی هستیم و باید به آن توجه کرد.

وی ابراز می‌کند: در حال حاضر انفجارت راه‌آهن و بارندگی باعث سست شدن سنگ‌های ترانشِه و ریزش کوه در محورهای ایرانشهر به خاش، ایرانشهر - نیک شهر و چابهار در محور ترانزیت شده است که باید برای جلوگیری از حوادث احتمالی به این موضوع توجه  اعتبار برای مهار این مشکلات اختصاص داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.