۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴
کد خبر: 691698

 هر کدام از حوادث ریز و درشت ۱۹ بهمن ۵۷ را که به دلیل گذشت ۴۱ سال از پیروزی انقلاب اسلامی فراموش کرده باشیم، اما ماجرای همافران و عکس معروفشان در حال ادای احترام به امام(ره) را نمی‌شود فراموش کرد. اگر در همه این سال‌ها و همه ۱۹ بهمن‌های گذشته، یادآوری این عکس تاریخی سبب شده از دیگر ماجراهای روزهای پر التهاب سال ۵۷ غافل شوید در ادامه می‌توانید مهم‌ترین رخدادهای امروز در ۴۱ سال پیش را مرور کنید:

ملت با چه زبانی بگوید؟

فؤاد آگاه/

 هر کدام از حوادث ریز و درشت ۱۹ بهمن ۵۷ را که به دلیل گذشت ۴۱ سال از پیروزی انقلاب اسلامی فراموش کرده باشیم، اما ماجرای همافران و عکس معروفشان در حال ادای احترام به امام(ره) را نمی‌شود فراموش کرد. اگر در همه این سال‌ها و همه ۱۹ بهمن‌های گذشته، یادآوری این عکس تاریخی سبب شده از دیگر ماجراهای روزهای پر التهاب سال ۵۷ غافل شوید در ادامه می‌توانید مهم‌ترین رخدادهای امروز در ۴۱ سال پیش را مرور کنید:

- در حالی که از نخستین ساعت‌های صبح ۱۹ بهمن، حواس همه رسانه‌ها، نیروهای امنیتی رژیم، مردم و... به اخبار راهپیمایی‌هایی بود که بنا به دعوت روحانیت و همه گروه‌های سیاسی و مذهبی قرار بود در سراسر کشور برگزار شود، حدود ساعت ۱۰ صبح عده‌ زیادی از همافران و کارکنان نیروی هوایی، در حالی که لباس‌های نظامی بر تن داشتند و روی پلاکاردهای متعددی نوشته بودند: «لطفاًعکس نگیرید» در میان شادی و حیرت مردمی به اقامتگاه امام(ره) رفتند، در حضور رهبر انقلاب صف کشیدند و به سخنان کوتاه ایشان گوش دادند. امام(ره) در این دیدار گفتند: همان‌طور که گفتید تا حالا در اطاعت طاغوت بودید، حالا به قرآن پیوستید. قرآن حافظ شماست ...

- خبرگزاری رویترز اعلام کرد: در ایران میلیون‌ها تن برای ابراز حمایت از آیت‌الله خمینی به خیابان‌ها ریختند و در میان این تظاهرکنندگان گروهی از همافران و خلبانان نیروی هوایی نیز حضور داشتند که ملبس به لباس نظامی بودند و قبل از پیوستن به تظاهرکنندگان به مقر آیت‌الله رفته، ادای احترام کردند.

- اخبار مختلف حکایت از این داشت که شریف امامی و علی امینی از ایران گریختند.

- امام(ره) در این روز هم مانند روزهای دیگر چند سخنرانی و دیدار داشتند. یعنی در جمع بازاریان سخن گفتند، در دیدار اعضای انجمن‌های اسلامی پزشکان و معلمان سخنرانی کردند، برای طبقات مختلف مردم که به دیدار آمده بودند حرف زدند و عصر امروز نیز در دیدار گروهی دیگر از مردم گفتند: باید همه خبرگزاری‌ها بدانند این اجتماع عظیمی که در ایران، از مرکز گرفته است تا آخر، شهرستان‌ها و قصبات، برای پشتیبانی از این دولت بوده است، این کافی است برای جواب آن‌ها که می‌گویند باید ملت بگوید... ملت با چه زبانی بگوید؟

- بختیار که پیش از این ابراز امیدواری کرده بود که بتواند با بازرگان به توافق برسد، پس از انتشار عکس حضور همافران در محل اقامت امام(ره) گفت: در مقابل هیتلر، رضاشاه و شاه ایستادگی کرده‌ام و در مقابل آیت‌الله خمینی و بازرگان نیز مقاومت خواهم کرد!

- خبرنگار لس‌آنجلس‌تایمز که در تهران حاضر بود، حین تهیه عکس و خبر در خیابان فرح‌آباد ژاله (شهدا) بر اثر تیراندازی نیروهای گارد، کشته شد. «جو آلکس موریس» ۳۰ سال دانش‌آموخته هاروارد بود و پیش از این برای یونایتدپرس کار می‌کرد. برخی اسناد، این حادثه را مربوط به روز ۲۰ یا ۲۱ بهمن می‌دانند اما با توجه به اینکه «موریس» پس از زخمی شدن توسط مردم به خانه‌ای شخصی منتقل و حتی توسط پزشک معاینه شده ولی به دلیل اعلام حکومت نظامی و منع رفت و آمد، امکان انتقال او به بیمارستان فراهم نشده، احتمال اینکه زخمی شدن وی همان ۱۹ بهمن و اعلام خبر مرگش مربوط به روزهای بعد باشد، وجود دارد.

- ستاد ارتش، عکس امروز عصر روزنامه کیهان مبنی بر رژه افسران نیروی هوایی در مقابل امام(ره) را تکذیب کرد! بختیار نیز عکس را مونتاژ شده دانست و اعلام کرد عوامل ماجرا دستگیر خواهند شد.

- بدره‌ای (فرمانده نیروی زمینی) از بختیار خواست تا دستور دهد تمام افسرانی که احتمال داشت در رژه صبح آن روز مدرسه علوی حاضر شده باشند، دستگیر شوند، اما مأموران امنیتی که بلافاصله برای بازداشت آن‌ها اعزام شده بودند، دست خالی بازگشتند. هیچ یک از آنان در محل کار و زندگی خود نبودند، همگی به گونه‌ای حساب شده، توسط نزدیکان امام(ره) درمحل‌های امن پنهان شده بودند. تنها تعداد کمی - چهار افسر و ۱۲ درجه‌دار - به چنگ مأموران امنیتی گرفتار شدند.

- امام(ره) بدون تشریفات و یا قرق شدن محل به زیارت حضرت عبدالعظیم رفتند.

- تعدادی از طرفداران رژیم نیز در تهران و شهرهای دیگر به بهانه دفاع از قانون اساسی تجمع کردند و در برخی شهرها کار به درگیری هم رسید.

- انجام کودتا از طرف ارتش تکذیب شد و همچنین تیمسار قره‌باغی از ارتش خواست در مسائل سیاسی دخالت نکند.

- کارکنان ۱۱ وزارتخانه اعلام کردند که فقط از دولت منصوب امام پیروی خواهند کرد و به دستورات بختیار توجهی ندارند.

- امام(ره) طی نطق کوتاهی که از شبکه تلویزیونی کارکنان اعتصابی رادیو و تلویزیون به طور مستقیم پخش ‌شد، ضمن آرزوی موفقیت برای کارکنان رسانه‌های جمعی، گفتند: دستگاه‌هایی در این قسمت بوده و هست که بایستی در خدمت مردم می‌بودند. ولی رژیم غاصب از آن‌ها در راه هدف‌های نامشروع استفاده کرده است.

خبرنــگار لس آنجلس تایمز که در تهران حاضر بود، حین تهیه عکس و خبر در خیابان فرح آباد ژاله (شهد)  بر اثر تیراندازی نیروهای گارد، کشته شــد. «جو آلکس موریس» ۳۰ سال دانش آموخته هاروارد بود و پیش از این برای یونایتدپرس کار میک رد. برخی اســناد، این حادثه را مربوط به روز ۲۰ یــا ۲۱ بهمــن میدانند اما با توجه به اینکــه «موریس» پس از زخمی شدن توسط مردم به خانه ای شخصی منتقل و حتی توسط پزشک معاینه شــده ولی به دلیل اعلام حکومت نظامی و منع رفت و آمد، امکان انتقال او به بیمارستان فراهم نشده، احتمال اینکه زخمی شدن وی همان ۱۹ بهمن و اعلام خبر مرگش مربوط به روزهای بعد باشد، وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.