مجلس یازدهم باید مجلسی پرانرژی، کارآمد، معتقد به چارچوب‌های اساسی نظام، سالم و بدون زد و بندهای سیاسی و جناحی، فعال در زمینه منافع و مصالح ملی و نه حوزه انتخاباتی باشد و نمایندگان راه ‌یافته به مجلس نیز بتوانند در سطح ملی تصمیم‌گیری کنند نه در سطح حوزه‌های انتخاباتی خودشان. اما چگونه چنین مجلسی محقق می‌شود، لیستی رأی دادن یا انتخاب اصلح؛ در گفت‌وگو با ناصر ایمانی، تحلیلگر مسائل سیاسی این موضوع را بررسی کردیم.

باید بتوانیم از رأی خودمان دفاع عقلانی داشته باشیم

قدس آنلاین: مجلس یازدهم باید مجلسی پرانرژی، کارآمد، معتقد به چارچوب‌های اساسی نظام، سالم و بدون زد و بندهای سیاسی و جناحی، فعال در زمینه منافع و مصالح ملی و نه حوزه انتخاباتی باشد و نمایندگان راه ‌یافته به مجلس نیز بتوانند در سطح ملی تصمیم‌گیری کنند نه در سطح حوزه‌های انتخاباتی خودشان. اما چگونه چنین مجلسی محقق می‌شود، لیستی رأی دادن یا انتخاب اصلح؛ در گفت‌وگو با ناصر ایمانی، تحلیلگر مسائل سیاسی این موضوع را بررسی کردیم.

وی در پاسخ به این پرسش که «مردم چطور می‌توانند برای انتخابات مجلس یازدهم از بین کاندیداهای مختلف فرد اصلح را برای نمایندگی برگزینند؟» می‌گوید: همه مردم در زندگی عادی روزانه خودشان در حال انتخاب اصلح هستند، مسلماً قاعده انتخاب اصلح یک قاعده عقلانی است و به دلیل اینکه قاعده عقلانی است قاعده شرعی هم محسوب می‌شود. ما در تمام امور خود در حال انتخاب اصلح هستیم. افراد همواره سعی می‌کنند بهترین گزینه را علاوه بر کارآمدی و به‌ نوعی بیشترین نفع و کمترین هزینه را در بردارد، انتخاب کنند. برای انتخابات مجلس هم باید یک انتخاب اصلح داشت و این یک قاعده عقلانی است که شما باید نماینده خود را انتخاب کنید. انتخاب شایسته وظیفه عقلانی هر یک از مردم است و به تبع آن وظیفه شرعی هم دارند تا بهترین کاندیدایی را که برای داشتن مجلس قوی و کارآمد نیاز است، انتخاب کنند.

این تحلیلگر در پاسخ به پرسشی درباره اینکه «بسیاری از احزاب و گروه‌ها کاندیدای خود را در قالب یک لیست مشخص به مردم معرفی می‌کنند، نظرتان درباره لیستی رأی دادن و محاسن و معایب آن چیست؟ آیا لیستی رأی دادن منجر به انتخاب و روی کار آمدن فرد اصلح می‌شود؟» توضیح می‌دهد: معتقدم لیست ارائه دادن از سوی گروه‌ها و احزاب سیاسی هیچ حجت شرعی برای مردم و رأی‌دهندگان پدید نمی‌آورد، آن موضوعی که برای مردم حجت شرعی می‌آورد مراجعه به عقل و مشورت‌های خودشان است. ممکن است مردم به یک فرد یا گروه و حزبی اعتماد عقلانی داشته باشند و از طریق معرفی و ارائه لیست از سوی آن فرد یا گروه دست به انتخاب بهترین کاندیدا بزنند، بنابراین به همین دلیل بهتر است به لیست رأی بدهند که البته این موضوع اشکالی ندارد و نوعی مشورت گرفتن غیرمستقیم برای انتخاب اصلح است؛ اما این مسئله که فلان گروه یا حزب و جناح یک لیستی از کاندیداهای مطلوب خودش را ارائه داده است و ما باید حتماً به آن لیست رأی بدهیم، هیچ الزامی برای آن نیست زیرا پیش از هر چیز ما باید بتوانیم از رأی خودمان دفاع عقلانی داشته باشیم ولو اینکه حتی در همین خصوص معتقد باشیم که برخی از افراد این لیست صلاحیت کافی ندارند و نمی‌توان به دلیل اینکه کاندیداها در فلان لیست قرار دارند به آن لیست رأی بدهیم.

چه زمانی لیستی رأی دادن اشکالی ندارد؟

ایمانی ادامه می‌دهد: مردم باید سعی کنند به آن کاندیداهایی که خودشان درباره آنان به ‌یقین می‌رسند رأی بدهند، حتی اگر اسامی همه این افراد در یک لیست نباشد. در واقع وقتی مردم به عقل و خدای خودشان پاسخگو باشند که چرا به این کاندیدا رأی دادند و البته پاسخگوی رأی خودشان هم باشند، در این صورت باید به آن کاندیدا رأی بدهند. این کاندیداها ممکن است که در یک لیست یا در دو لیست قرار داشته باشند و یا حتی نام آن‌ها در هیچ فهرستی نباشد. گاهی اوقات افراد به یک فرد یا گروهی اعتماد می‌کنند که این‌ها اشخاص صالحی هستند و بهترین افراد را معرفی و انتخاب می‌کنند و از آنجایی ‌که شناخت من نسبت به افراد کم است و همچنین به این گروه ارائه‌دهنده لیست اعتماد دارم بنابراین به می‌توانم به کاندیداهایی که آن‌ها معرفی کرده‌اند رأی بدهم، بنابراین از این منظر رأی دادن لیستی اشکال ندارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.