دیدار «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با «مایک پمپئو» در واشنگتن در حالی پیرامون دو موضوع برجام و معامله قرن صورت گرفت که تاکید بورل بر وجود اختلاف نظر میان بروکسل و واشنگتن، مؤید شکاف عمیق بین آمریکا و اروپا بر سر مسائل مختلف سیاسی، امنیتی و اقتصادی است.

اتحادیه اروپا به‌دنبال هویت جدید و ایفای نقشی متفاوت

به گزارش خبرنگار بین الملل قدس آنلاین؛ جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، که به واشنگتن سفر کرده است با «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا دیدار و گفتگو کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فر انسه، گفتگوهای دو طرف در این دیدار حول مسئله برجام و همچنین طرح صلح جدید دونالد ترامپ درباره فلسطین موسوم به «معامله قرن» بوده است.

در حالی که سفر بورل به واشنگتن نخستین دیدار این مقام ارشد اتحادیه اروپا از واشنگتن به حساب می آید که وی پیش از این سفر در تهران حضور پیدا کرده بود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دوشنبه گذشته ۱۴ بهمن‌ماه در صدر هیاتی از اردن به ایران سفر و در دو نوبت با محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه درخصوص برجام، مناسبات دوجانبه ایران و اتحادیه اروپا و آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل نظر کرد. بورل همچنین با حسن روحانی رئیس جمهوری و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز دیدار و گفتگو کرد.

تاکید بورل به وجود اختلاف بین اروپا و آمریکا

سفر بورل به واشنگتن اما در حالی صورت گرفته است که وی که پیش از این نسبت به تلاش‌های اسرائیل برای الحاق دره اردن و دیگر بخش‌های کرانه باختری رود اردن به سرزمین‌های اشغالی ابراز نگرانی و از طرح پیشنهادی دونالد ترامپ برای حل مناقشه فلسطین نیز انتقاد کرده بود.

نکته قبال تامل درباره سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به واشنگتن این است که بر اساس نخستین اظهار نظر بورل در این رابطه، که در صفحه توئیتری مطرح شد، تاکید بر اختلاف نظر بین بروکسل و واشنگتن در رابطه با موضوعات مختلف بود؛ موضوعاتی که طبق بیانیه منتشرشده از سوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره «آینده صلح در خاورمیانه، روابط تجاری آمریکا و اتحادیه اروپا و لزوم مسئول نگاه داشتن ایران و روسیه درباره اعمال بی‌ثبات‌کننده‌شان» عنوان شده است.

«بورل» پس از دیدار با «پمپئو» ضمن مهم تلقی کردن روابط فراآتلانتیک برای امنیت بین‌المللی، نوشت: "هرچند دو طرف در همه موضوعات اتفاق نظر ندارند اما در یک جبهه قرار دارند."

تاکید بورل بر وجود اختلاف نظر میان بورکسل و واشنگتن در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این و بعد از روی کار آمدن دونالد ترامپ شکاف ایجاد شده بین ایالات متحده و اتحادیه اروپا در بزنگاه‌های مختلفی خود را نمایان ساخته بود؛ شکافی که ناشی از عملی کردن شعار «آمریکا اول» توسط ترامپ است که در کارزار انتخاباتی اش بارها بر آن تاکید کرده بود.

در پیش گرفتن رویکرد یکجانبه گرایی در تمام زمینه‌ها اعم از سیاسی، امنیتی، اقتصادی و حتی زیست محیطی و خروج ایالات متحده از معاهدات و پیمان‌های پیمان‌هایی نظیر منع استفاده از سلاح های شیمیایی و هسته ای دوربُرد و میان بُرد با روسیه،  خروج از پیمان اقلیمی پاریس، پیمان کیوتو و برجام،؛ نشان از خودمحوری دولت ایالات متحده در زمان ترامپ است؛خودمحوری که با واکنش‌های منفی متحدان آمریکا در اتحادیه اروپا همراه بوده است.

اروپا دیگر کانون تحولات جهانی نیست

به گفته کارشناسان، این رویکرد کاخ سفید نه فقط موجب اختلاف نظر بین ایالات متحده و اتحادیه اروپا شده بلکه تهدید برای صلح جهانی نیز به احساب می آید؛ چرا که بدر پی این رویکرد آمریکا تنش‌ها در عرصه جهانی نیز رو به افزایش گذاشته است.

افزایش اختلاف‌ها بین اتحادیه اروپا و ایالات متحده در حالی رخ می‌دهد که برگزیت و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا قطعی شده است و بسیاری ایالات متحده را مشوق خروج انگلیس از این اتحادیه می‌دانند؛ خروجی که با هدف نزدیک تر کردن انگلیس به خود برای تضعیف اتحادیه اروپا صورت می‌گیرد.

نمونه بارز این تفکر را می‌توان در اظهارات "دونالد تاسک" رئیس‌ سابق شورای اروپا یافت؛ وی در سخنرانی ماه نوامبر (آذرماه) خود دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا را متهم کرد که علاقمند به تضعیف وحدت اروپاییان و حتی فروپاشی اتحادیه اروپاست.

وی گفت که "ترامپ بزرگترین چالش در برابر اتحادیه اروپاست."

تاسک که با یک نشریه آلمانی مصاحبه میکرد، افزود: "برای اولین بار در تاریخ، با رئیس جمهوری در آمریکا سرو کار داریم که صراحتا مخالف یک اروپای متحد است، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را مطلوب می‌داند و برای فروپاشی اتحادیه دعا می‌کند."

به گفته تاسک، رئیس جمهوری آمریکا صراحتا اتحادیه اروپا را "دشمن تجاری" کشورش می‌داند و ارزش همکاری دفاعی ایالات متحده و اروپا در چارچوب سازمان ناتو را زیر سئوال برده است.

سخنان تاسک اما تنها واکنش سران اتحادیه اروپا در قبال رویکرد یکجانبه گرایانه ایالات متحده در زمان ترامپ نبود؛ «فرانک والتر اشتاین مایر» رییس جمهور آلمان نیز از جمله منتقدین این رویکرد ترامپ است.

وی در سخنانی به مناسبت گرامیداشت سی امین سالگرد فروپاشی دیوار برلین با اشاره به اعمال سیاست «اول آمریکا»‌ دوران ترامپ و همین طور اصرار وی بر ساخت دیوار در مزر جنوبی آمریکا با مکزیک، تاکید کرد: "مشتاقانه در انتظار بازگشت همان شراکت دو سوی اقیانوس اطلس گذشته ام. "

اشتاین مایر هشدار داد:«دیوارهای جدیدی برافراشته شده اند تا کشورمان را از وسط جدا کنند! دیوارهایی از سرخوردگی و ناامیدی، از عصبانیت و نفرت. دیوارهایی نامرئی که اتفاقا خوب جدا می‌کنند و خلاصه دیوارهایی که در مسیر اتصال و پیوندمان قرار دارند.»

وی تاکید کرد: آلمان‌ها نیز باید این دیوارها را به پایین بکشند.

به سیاست یکجانبه‌گرایی ترامپ باید حمایت از جریان‌های جدایی‌طلب و افراطی در اروپا را نیز اضافه کنیم، که موجبات تضعیف نقش و جایگاه اتحادیه اروپا در تحولات جهانی و افزایش اختلافات داخلی میان کشورهای عضو این اتحادیه شده است.

مسئله‌ای که به یکی از دغدغه‌های اصلی مقامات اروپا تبدیل شده و می‌توان آن را در این جمله آنگلا مرکل صدراعظم آلمان به وضح دید: "اروپا دیگر کانون تحولات جهانی نیست."

دغدغه‌ای که «جوزف بورل» طی یادداشتی که روز گذشته در نشریه آمریکایی «پروجکت سیندیکیت» به رشته تحریر درآورد به آن اشاره کرد؛ وی نوشت: "تمرکز اتحادیه اروپا در سال جاری میلادی روی این نکته خواهد بود که از نقش بازیگری که هنوز در جست‌وجوی هویت می گردد، فاصله بگیرد."

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.