معاون سیاسی سپاه پاسداران ضمن بازتعریف استقلال در سیاست خارجی کشور گفت: بر خلاف آنچه عده‌ای می‌گویند استقلال، تقابل با دنیاست ولی شخصیت‌های انقلابی اعتقادی به تقابل با دنیا نداشتند و اتفاقا اصل بر ارتباط با دنیاست.

سردار جوانی: در گفتمان انقلاب اسلامی، استقلال به معنای قطع رابطه با دنیا نیست

قدس آنلاین: سردار یدالله جوانی با حضور در برنامه «افق‌های نو» از شبکه رادیویی گفت‌وگو ضمن بازبینی اهمیت استقلال در گفتمان انقلاب اسلامی اظهار کرد: وقتی حضرت امام (ره) بعد از خطبه‌ها و بیانات طوفانی علیه لایحه کاپیتولاسیون، تبعید شدند، مهماندار هواپیما در مسیر ترکیه از ایشان سؤال کرد که جرم شما چیست. امام (ره) در پاسخ گفتند جرم من دفاع از استقلال وطنم است.

وی با بیان این مطلب مفهوم استقلال را دارای ارزش ذاتی دانست و افزود: در تقویم بسیاری ملل شاهد روزی برای گرامیداشت و جشن استقلال هستیم و ما برای رسیدن به مدلی مفهومی از استقلال، در جمهوری اسلامی باید به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، بنگریم.

معاون سیاسی فرمانده سپاه با اشاره به توصیه رهبر انقلاب در این بیانیه نسب به  استقلال کشور گفت:  معظم له از استقلال به عنوان «آزادیِ جمعی» یاد می‌کنند؛ یعنی خداوند انسان را آزاد آفریده، نه مخلوق دیگران و انسان باید حریت خود را حفظ  کند.

سردار جوانی معنای استقلال را در ایمنی از قلدری و سلطه گری قدرت ها تعریف کرد و با  بیان اینکه اسارت و اعمال نفوذ دشمن موجب ِ مرگ استقلال است، ادامه داد:  قبل از انقلاب 26 هزار آمریکایی در ارتش ما حضور داشتند. حتی شاه هم به آمریکایی‌ها وابسته بود. پس چپاول منافع و غارت کشور پیش آمد که به نوعی تحقیر ملت ایران بود.

وی با اشاره به لزوم حرکت کردن بر اساس منافع ملی بر اساس بیانیه  «گام دوم انقلاب»  اظهارکرد : مردم باید به منافع  خود و دولت به منافع جامعه توجه داشته باشند. مدل استقلال در جمهوری اسلامی مبنی بر عنصر ملیت و اسلامیت است و مااین منافع را صرفأ در بعد مادی تعریف نمی کنیم.

وی با بیان اینکه در خصوص رابطه با آمریکا نمی شود یک روز دم از  عدم رابطه زد و روز دیگر دولت مردان بگویند به دلیل یکسری اقتضائات باید با آمریکا ارتباط داشته باشیم تصریح کرد: اگر با آمریکا رابطه نداریم و در مقابل او می‌ایستیم، بدلیل خلق و خوی آمریکایی ها و منافع ملی ماست .در باورها و اعتقادات ما نرفتن زیر بار ظلم و دفاع از مظلوم ، وجود دارد و محاسبه ی این منافع ریالی و ارزی و دلاری  نیست.

مشاور سیاسی سپاه پاسداران  با تاکید بر اینکه ایستادگی در برابر آمریکایی ها در دنیای ارتباطاتِ امروزی امری  شدنی است، خاطرنشان کرد: استقلال به معنای رفع رابطه با دیگران نیست. ما می توانیم با همه کشورها رابطه داشته باشیم و استقلال خود را نیز حفظ کنیم. در حقیقت معنای استقلال زیر بار   ظلم نرفتن است؛ یعنی بر اساس منابع و هویت ملی تصمیم  بگیریم.

سردار جوانی در بخشی دیگر از سخنان خود در شبکه رادیویی  «گفت و گو » با بیان اینکه آمریکایی ها و صهیونیست‌ها و انگلیسی‌ها از تفکر انقلاب اسلامی ترس و واهمه دارند، گفت: اینکه امام فرمودند ما هرگز نمی توانیم با آمریکا رابطه داشته باشیم، یعنی بر اساس همین اصل  آمریکا باید تغییر هویت دهد.

وی با اشاره به شعار «مرگ بر آمریکا» که در تظاهرات ملت عراق در مخالفت  با اشغال سرزمینشان توسط تروریستهای آمریکایی سرداده شد اظهار کرد: این الگو از کجا آمده که می توان در مقابل آمریکا  ایستاد؟ استکبار از این نگران است که باور جمهوری اسلامی که بر اساس ِ آن انقلاب کرد ، جهانی می شود .

وی با اشاره به سخنان مقام  معظم رهبری تاکید کرد  که معنای استقلال، محبوس کردن ِ مسائل  اقتصادی و سیاسی درون ِ مرزهای کشور نیست و  ادامه داد: بر خلاف آنچه عده ای می گویند استقلال، تقابل با دنیاست ولی شخصیتهای انقلابی اعتقادی به تقابل با دنیا نداشتند و اتفاقا اصل بر ارتباط با دنیاست.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.