بندرعباس- دشت‌های پهناور هرمزگان، محل رویش باارزش‌ترین گیاهان دارویی است که زندگی بسیاری از روستاییان و عشایر این استان به دلیل اشتغال در زمینه کشت و فروش انواع این گیاهان بستگی دارد.

هرمزگان معدن طلای سبز

قدس آنلاین-گروه استان ها:گونه‌های گیاهی پرمصرف دارویی و خوراکی در بین مردم هرمزگان شامل، آویشن، آنغوزه، گیشدر، بادام کوهی، بنه، پونه، مور خوش، مور تلخ، کلپوره، گلدر و آلوئه ورا اشتغال قابل‌توجهی برای روستائیان به وجود آورده است.

البته برداشت بی‌رویه گیاهان دارویی بدون حدوحصر این روزها موجب نگرانی بسیاری از دوستداران محیط‌زیست و کارشناسان منابع طبیعی قرارگرفته زیرا معتقدند اگر بدون توجه به جایگزینی و حفاظت از این منابع خدادادی فقط به افزایش برداشت و سود فکر کنیم به‌زودی ریشه این ثروت خدادادی خشک می‌شود.

از طرفی بسیاری از کارشناسان در این رابطه اعتقاددارند باید با تشویق سرمایه‌گذاران  نسبت به ایجاد صنایع فراوری، عرق و اسانس گیری و هم‌چنین راه‌اندازی مراکز بسته‌بندی و فروش تخصصی گیاهان دارویی به‌منظور ایجاد اشتغال در این استان اقدام کرد.

معدن طلای سبز

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان بابیان اینکه این استان ۲۵۰ هزار هکتار رویشگاه گیاهان دارویی در نواحی خلیج‌فارس، دریای عمان و منطقه کوهستانی دارد می‌افزاید: در حال حاضر ۸ هزار نمونه گیاهی با هزار گونه و ۹۷ خانواده در نوار ساحلی، دشت‌ها، دامنه قله‌ها، و تپه‌ماهورهای هرمزگان شناسایی‌شده و آویشن، آنغوزه، درمنه، مورتلخ، مور خوش، آویشن استکو و درمنه شاه از گیاهان دارویی پرمصرف در بین مردم این استان است.

امید ذاکری با اشاره به  رویش گیاهان دارویی متنوع و کم‌نظیر اظهار می‌کند: بسیاری از این گیاهان دارویی پس از تهیه و خشک‌کردن، به استان‌های کرمان و فارس ارسال می‌شود زیرا کارخانه‌ای مستقل در این استان وجود ندارد.

وی بیان می‌کند: گیاهان دارویی این استان پس از برداشت و ارسال به استان‌های هم‌جوار، در اصفهان و تهران بسته‌بندی و به خارج از کشور صادر می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی هرمزگان بیان می‌کند: وجود تعاونی‌های روستایی، ترویج فراوری، عرق و اسانس گیری و راه‌اندازی مرکز فروش تخصصی گیاهان دارویی راهکارهای ایجاد اشتغال‌زایی و ارزش‌افزوده در استان است.

وی خاطرنشان  می‌کند: در همین راستا  صندوق حمایت از تعاونی‌ها در این خصوص، با افزایش ۵ برابری سرمایه از محل کمک‌های استانداری آماده پرداخت تسهیلات بدون سود به تعاونی‌های فعال در این زمینه است.

مرهم اقتصاد روستائیان

رئیس اداره بهره‌برداری منابع طبیعی هرمزگان از کشت گیاهان دارویی به‌عنوان مرهم اقتصاد روستائیان یادکرده و می‌گوید: به دلیل ارتباط مستقیم با اشتغال روستاییان سرمایه‌گذاری بر روی طلای سبز می‌تواند اقتصاد مردم محلی را متحول کند.

امین ضیایی بابیان اینکه سالیانه ۲۰۰ تن گیاهان دارویی از رویشگاه‌های هرمزگان برداشت می‌شود می‌افزاید: سال گذشته با توجه به خشک‌سالی‌های موجود، هیچ‌گونه مجوزی از سوی منابع طبیعی هرمزگان برای برداشت گیاهان دارویی صادر نشد اما امسال با توجه به بارندگی  و احیای مراتع با مشارکت مردم محلی برای حفاظت از رویشگاه‌ها، امسال گیاهان دارویی بسیار غنی و بستر مناسبی جهت توسعه عرصه‌های طبیعی فراهم‌شده است.

وی عنوان می کند: البته امسال بر اساس بند ب ماده 29 مبنی بر مشارکت مردم و بهره‌برداران در برداشت گیاهان دارویی این کار از طریق تعاونی‌های فعال منابع طبیعی صورت گرفت و لذا روستاییان نیز می‌توانند برای کسب مجوز از طریق تشکیل تعاونی اقدام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.