در حالی که شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان چند روز پیش اعلام کرد در تهران و در اعتراض به رد صلاحیت چهره‌های شاخص و دبیران کل احزاب این جناح، لیست انتخاباتی مشترک نخواهد داد، عدم همراهی بیش از 10 حزب اصلاح طلب و بروز اختلاف در داخل این طیف، سبب شده تا زمزمه‌های عقب نشینی شورای مذکور از این تصمیم خود به گوش رسد.

احتمال تغییر تصمیم شورای عالی اصلاح طلبان و ارائه لیست انتخاباتی در تهران

قدس آنلاین: شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان هفته گذشته و در راستای راهبرد تحریم خاموش انتخابات با شعار «لیست نمی‌دهیم اما رای بدهید»،  در بیانیه ای مدعی شد: بر اساس نتایج کنونی برآمده از فرایند بررسی و رسیدگی به صلاحیت نامزدهای اصلاح طلب حوزه‌های انتخابیه از سوی هیات‌های اجرایی، نظارت و شورای محترم نگهبان، متاسفانه عمده دبیران کل احزاب و چهره‌های نام آور ما در اکثر حوزه‌های انتخابیه بگونه‌ای رد صلاحیت شده‌اند که امکان حضور کاندیداهای این جبهه بصورت کامل در سطح 208 حوزه انتخابیه سراسر کشور فراهم نیست و امکان رقابت عادلانه برای جریان ریشه­ دار اصلاح طلب میسر نمی­ باشد.

این شورا در بیانیه خود افزود: در حوزه انتخابیه تهران، ری، اسلام شهر، شمیرانات و پردیس، عمده­ ظرفیت و فرصت حضور احزاب و شخصیت‌های نام آشنا از این جبهه گرفته شده است. با این شرایط هرگونه تصمیم احزاب عضو که امکان رقابت حداقلی در این حوزه برای آنان باقیمانده است مورد احترام بوده و حق قانونی آنهاست تا با نام و عنوان خود از کاندیدای مورد نظر خود حمایت نمایند.

این فراخوان و دستور جناحی اما ظاهرا مورد توجه تعداد زیادی از احزاب اصلاح طلب قرار نگرفت و آنها با برداشت و تفسیر خود از این بیانیه تصمیمی گرفتند تا فهرستی ائتلافی را ارائه دهند. موضوعی که به سرعت با واکنش منفی رهبران و چهره های مطرح جناح و خط و نشان آنها روبرو شد.

ائتلاف 12 حزب اصلاح طلب برای لیست تهران

در واقع یک روز پس از بیانیه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان بود که محمدرضا راه‌چمنی دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی در گفتگو با خبرگزاری تسنیم از ارائه لیست انتخاباتی توسط ۱۲ حزب اصلاح‌طلب برای تهران خبر داد.

راه چمنی با تاکید بر اینکه شورای مذکور تصویب کرده احزاب اصلاح‌طلبی که کاندیدا دارند می‌توانند در یک جمع یا ائتلافی جدید کاندیدا معرفی کنند، افزود: بنا است حدوداً دوازده حزب اصلاح‌طلب که کاندیدا دارند و مایلند در تهران در انتخابات شرکت کنند، در قالب ائتلافی با نام مثلاً "اصلاح‌طلبان پایتخت" برای تهران فهرستی را معرفی کنند، در همین راستا جلسه احزابی که کاندیدا دارند برگزار می‌شود.

خبرگزاری فارس هم در گزارشی نوشت لیست احزابی که قرار است به ائتلاف مذکور بپیوندند شامل حزاب مردمسالاری، ندای ایرانیان، کارگزاران سازندگی انجمن اسلامی معلمان،حزب اسلامی کار، خانه کارگر، مجمع فرهنگیان حزب وحدت و همکاری ملی، حزب جوانان ایران اسلامی اعتماد ملی،حزب آزادی حزب پیشرو اصلاحات و حزب جمهوریت هستند.

واکنش تند به تمرد 12 حزب

این خبر بلافاصله با واکنش شورای عالی اصلاح طلبان و برخی از چهره‌های رادیکال در این طیف روبرو شد علی زغم اینکه در بیانیه این شورا پیش از این عنوان شده بود احزاب اصلاح طلب مخبیر هستند تا در انتخابات لیست ارائه دهند.

ظاهرا آنچه موجب عصبانیت این شورا و رهبران آن شده بود ائتلاف 12 حزب و نقض یا در حقیقت رد خواسته شورا برای خودداری از ائتلاف و لیست مشترک بود.

مجید انصاری جزو اولین چهره‌هایی بود که به این تصمیم واکنش نشان داده و تاکید کرد که اصلاح طلبان قرار شده هیچ لیست انتخاباتی ندهند.

عبداله ناصری عضو سازمان منحل شده مجاهدین انقلاب و مشاور رئیس دولت اصلاحات هم در گفت‌وگو با «نامه‌نیوز» در واکنش به این تصمیم شماری از احزاب اصلاح طلب ارائه لیست را همراهی با شورای نگهبان دانست و گفت: «شورای نگهبان مثل ادوار قبلی عمل کرد. با این وصف حتماً لیست دادن اصلاح‌طلبان مخصوصاً در تهران بسیار معنادار است و حتماً همه جوانب باید درنظر گرفته شود.»

وی افزود: «به نظر من اصلاح‌طلبان در این دوره نباید لیست ارائه کنند زیرا این شورا تمام کسانی که در این چهار سال از تریبون مجلس به نفع مردم استفاده کرده بودند، رد صلاحیت شده و یک سری نماینده منفعل و یا نسبتاً خنثی تایید صلاحیت شده‌اند. در این شرایط لیست‌ دادن شورای سیاستگذاری از تهران به معنای همراهی با شورای نگهبان است.»

همچنین گفت: بخشی از هواداران اصلاحات بر این باورند که همه اصلاح‌طلبان تحت هر شرایطی می‌خواهند با حکومت تعامل کنند و آتش انتخابات یک طرفه نظارت استصوابی باشد. ما اصلاح‌طلبان و شورای سیاست‌گذاری باید این باور مردم را یک‌بار برای همیشه اصلاح کنیم.»

ناصری درباره این‌که موضع او موجب انشقاق و دودستگی در جریان اصلاحات می‌شود، گفت: «بله، ولی اصلاح‌طلبان واقعی نمی‌توانند به بهانه انشقاق یا شکاف این مسیر لاپوشانی و غیرصادق‌بودن با مردم را ادامه دهند. درست است که به احتمال زیاد انشقاق ایجاد می‌شود اما بالاخره یک روزی باید اصلاح‌طلبان واقعی از اصلاح‌طلبان حکومت‌محور و قدرت‌طلب جدا و متمایز شوند».

مشرق نیوز دهم دیروز به نقل از نشریه ایران فردا نوشت که سعید حجاریان تئوریسین جریان اصلاحات گفته است: انتخابات آتی معیار خوبی خواهد بود برای تصفیه نیروهای اصلاح‌طلب. یعنی شورای نگهبان زحمت ما را کم می‌کند و خودش، اصلاح‌طلبان رقیق را از مابقی جدا خواهد کرد.

ظتاهرا اشاره حجاریان نیز به نحوه حضور احزاب و چهره های مختلف اصلاح طلب در انتخابات است.

این موضوع حتی با واکنش دبیرخانه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان هم روبرو شد که در بیانیه‌ای به فاصله چند ساعت پس از اظهارات راه چمنی، تاکید کرد: طبق مصوبه شورای عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح طلبان مورخ ۱۵بهمن ماه ۱۳۹۸، اصلاح طلبان هیچ لیست ائتلافی تحت این عنوان و یا هر عنوان دیگری که تداعی کننده ائتلاف اصلاح طلبان باشد، نخواهند داشت و هر ائتلافی تحت این عناوین قویاً تکذیب می‌شود.

برخی از نشریات جریان اصلاحات همچون آرمان ملی هم هم به شدت به این اقدام 12 حزب یادشده تاختند و حتی اقدام آنها را لیست سازی‌های جعلی برای اصلاح طلبان نامیدند.

نشست جمعه 12 حزب و توئیت معنادار کواکبیان

با این حال احزاب اصلاح طلب مذکور روز جمعه طبق وعده قبلی گرد هم آمدند تا هماهنگی‌های لازم را برای ارائه لیست مشترک علی رغم واکنش منفی شورایعالی اصلاح طلبان انجام دهدن.

خبرگزاری فارس در رابطه با این نشست به توئیت مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری اشاره کرده و نوشت: دبیرکل حزب مردم سالاری نشان می دهد وی بدنبال ارائه لیستی اصلاح‌طلبانه در تهران است.

اعتماد آنلاین به متن توئیت کواکبیان هم اشاره کرده و  یادآور شد: دبیرکل حزب مردم سالاری در توئیت امروز خود نوشته است: که هرچند متاسفانه اصلاح‌طلبان بدلیل رد صلاحیت ها در بسیاری از شهرها کاندیدا ندارند اما اصلاح‌طلبان پایتخت می توانند با ارائه لیست ثابت کنند اولا اکثریت مردم تهران اصلاح طلبند و ثانیا: هر تغییری از صندوق‌های رای می‌گذرد و ثالثا: مانع ورود افراطیون طرفدار شعار "لیاخوف کجایی؟" به مجلس بشوند.

زمزمه تغییر در تصمیم شورای عالی اصلاح‌طلبان

امروز اما سخنگوی حزب اعتماد ملی از احتمال تغییر در تصمیم شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در مورد تحریم لیست انتخاباتی در تهران خبر داد.

این اتفاق ظاهرا پس از آن رخ داده که دیروز سه نامزد شاخص اصلاح‌طلبان یعنی محمدعلی افشانی شهردار سابق تهران و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، محمد محسن مقیمی استاندار سابق تهران و فعال سیاسی اصلاح‌طلب و افشین اعلا از فعالان فرهنگی این طیف سیاسی تائید صلاحیت شدند.

فارس نوشت: اسماعیل گرامی مقدم می‌گوید: اگر تائید صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب ادامه داشته باشد به نحوی که امکان ارائه لیست باشد، شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان می‌تواند ارائه لیست را مورد بررسی مجدد قرار دهد.

وی افزود: باید فضای انتخاباتی را باز گذاشت و اصلاح طلبان نیز به فعالیت بپردازند. شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان از ابتدا بنا بر مشارکت در انتخابات داشت اما فضا به گونه‌ای پیش رفت که این اختیار و امکان از آنها گرفته شده است. به هر حال اصلاح‌طلبان طرفدارانی دارند، بنابراین اگر این انگیزه حضور از آنها گرفته شود مسئولیت آن بر عهده کیست؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.