دولت روسیه که به دنبال جبران کاهش جمعیت این کشور اعلام کرده شرایط تابعیت در روسیه را تسهیل خواهد کرد طرح هایی در دست دارد که در صورت نهایی شدن، شرایط برای متقاضیان بهتر از گذشته خواهد شد.

اخذ تابعیت روسیه باز هم آسانتر می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، یکی از شروط اصلی کسب تابعیت روسیه در حال حاضر، انصراف از تابعیت اصلی متقاضیان است مساله ای که خیلی ها را از گرفتن تابعیت کشور روسیه منصرف می کند چرا که باید اعلام کنند دیگر به میهن خود تعلق ندارند و تنها تابع روسیه هستند.

برخی از رسانه‌های معتبر روسیه به تازگی اعلام کرده اند که گویا در لایحه مد نظر دولت روسیه، این شرط برای متقاضیان اخذ تابعیت برداشته شده است.

در این لایحه که اصلاحاتی را در «قانون شهروندی روسیه» بوجود می آورد، پیش بینی شده است که خارجی‌ها دیگر نیازی به ترک تابعیت قبلی برای کسب تابعیت روسیه نخواهند داشت.

از طرف دیگر افراد متقاضی دیگر مجبور نیستند به صورت رسمی منبع درآمد خود را به اداره مهاجرت وزارت کشور روسیه اعلام کنند.

طبق قوانین کنونی اداره مهاجرت روسیه، افراد خارجی که قصد گرفتن تابعیت روسیه را دارند به استثنای چند کشور جامعه همسود ازجمله قرقیزستان و تاجیکستان، باید ترک تابیعت کنند.

به این صورت که فرد متقاضی برای گرفتن تابعیت به محضر برای ثبت اسناد می رود و نامه ای را تنظیم و به صورت رسمی تایید می کند و نسخه ای از ان را به بخش کنسولی سفارتخانه خود در مسکو ارسال می کند و نسخه دیگر را به اداره مهاجرت وزارت کشور روسیه تحویل می دهد.

در مورد منبع درآمدی نیز تبعه خارجی که می خواهد تابعیت روسیه بگیرد باید منبع درآمد خود را بطور رسمی در پرسشنامه ای اعلام کند و علاوه بر آن اظهارنامه مالیاتی برای نشان دادن اینکه مالیات سالانه خود را بطور کامل پرداخت کرده است، به اداره مهاجرت وزارت کشور روسیه ارائه دهد.

کار تنظیم لایحه جدید برای آسانتر کردن گرفتن شهروندی روسیه در مراحل نهایی قرار دارد و در ماه جاری به مجلس دومای روسیه ارائه خواهد شد.

در این لایحه همچنین امکان دارد که شرط برای زندگی مستمر در روسیه برای پنج سال که یکی از شرایط گرفتن تابعیت روسیه است نیز لغو شود.

چرا روسها به دنبال تسهیل شرایط مهاجرتی هستند؟

«ولادیمیر ولوخ» معاون اول انستیتو مهاجرت و روابط بین دولتی در مورد قانون جدید تابعیت روسیه گفت: مهاجرت یکی از منابع اضافی بهبودی وضعیت اقتصادی و جمعیتی کشور محسوب می شود.

ولوخ که استاد دانشگاه دولتی مدیریت است، در گفت وگو با ایرنا خاطرنشان کرد که روسیه به مهاجران نیاز دارد و برای همین می خواهد با دادن تابعیت به آنها، اوضاع جمعیتی و اقتصادی خود را بهبود بخشد.

«ولادیمیر لپخین» مدیر کل انستیتو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در روسیه نیز در خصوص تمهیدات جدید روسیه گفته است: در زمان حاضر سالانه حدود ۱۳ میلیون مهاجر خارجی بطور موقت وارد روسیه می شوند این در حالی است که فقط ۳ میلیون نفر بطور قانونی در این کشور اشتغال بکار دارند و در این شرایط آنها نیروی کار خارجی به حساب می آیند که هزینه آنها برای کارفرمایان روس گران تمام می شود.

گفتنی است هر مهاجر خارجی برای کار در روسیه تا چندی پیش ماهیانه مبلغی در حدود چهار هزار روبل معادل ۶۳ دلار به عنوان «پاتنت» یا مجوز کار باید می پرداخت که امسال رقم آن به ۹۵.۲ دلار افزایش یافته است.

خبرگزاری دولتی ریانووستی روسیه نیز در گزارشی عنوان کرده است که دلیل آسانتر شدن تابعیت روسیه، جذب روس‌های مقیم کشورهای همسایه و جمهوری‌های شوروی سابق بوده است.

علاوه بر این دولت روسیه امیدوار است که از این راه متخصصان بیشتر و صاحبان پیشه های مورد نیاز این کشور را از کشورهای همسایه و نیز کشورهای دیگر جذب کند.

به نوشته این خبرگزاری، افراد زیادی به روسیه سفر نمی کنند و سیستم جدید به دنبال ایجاد جذابیت بیشتر برای سفر به روسیه تدارک دیده شده است.

در گزارش این رسانه گفته شده که روسیه نسبت به سالهای دهه ۹۰ میلادی تفاوت اساسی کرده و برای همین منظور باید شرایط جدید مطابق با نیازهای این کشور تامین شود.

گفتنی است شمار مهاجران خارجی روسیه که برای کار به این کشور سفر می کنند، در مقایسه با سال های پیش از ۲۰۱۴ کاهش چشم گیری یافته است.

به گزارش مرکز ارزیابی های راهبردی روسیه، کاهش جذابیت بازار کار روسیه برای مهاجران خارجی و افت ارزش روبل روسیه در مقایسه با هفت سال پیش، ازجمله دلایل اصلی این مساله بوده است.

پورتال خبری روسی رامبلر به نقل از گزارش مرکز ارزیابی های راهبردی روسیه خاطرنشان کرد: شمار مهاجران کاری از ازبکستان و تاجیکستان در روسیه نسبت به سال ۲۰۱۴، ۱۵ درصد کاهش یافته است.
در ادامه این گزارش آمده است: مهاجران کاری از کشورهای اوکراین و مولداوی به دلیل فرصت یافتن برای سفر به کشورهای اروپایی و یافتن شغل در این کشورها، کمتر به روسیه سفر می کنند.
گفتنی است در شرایط کنونی که مهاجرت از جمهوری های شوروی سابق به روسیه کاهش یافته و جمعیت روسها نیز بیش از ۱۵۰ هزار نفر در سال گذشته کاهش یافته است، دولت این کشور درصدد جذب اتباع خارجی برای سفر به مناطق خاور دور این کشور است تا در آینده شماری از این افراد مقیم این مناطق کم جمعیت روسیه شوند.

در راستای اجرای این طرح، نخست وزیر روسیه به تازگی فهرست جدیدی را تایید کرد که بر اساس آن اتباع ۵۳ کشور ازجمله ایران می توانند بدون اخذ روادید کاغذی و با روادید الکترونیکی به بندر ولادی واستوک در خاور دور این کشور سفر کنند.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز در این باره گفته بود که شهروندان کشورهای این فهرست می توانند تا چهار روز پیش از سفر مشخصات خود را در فرم مخصوصی در سایت ویژه این وزارت خانه درج کنند.
وی افزود: افرادی که این فرم را پر می کنند، دیگر نیازی به دریافت روادید برای سفر به مناطق خاور دور روسیه ندارند.

در نهایت دولت روسیه می خواهد از راه جذب اتباع خارجی و دادن تابعیت روسیه به آنها، از یک طرف نیروی کار برای چرخاندن چرخ های اقتصاد خود را فراهم کند و ازسوی دیگر جای خالی کاهش جمعیت این کشور را با اتباع کشورهای دیگر پر کند و اولویت به روسهای جمهوریهای شوروی سابق و متخصصان و اساتید دانشگاهها، دانشمندان و کارشناسان فنی داده خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.