مازندران- آیت‌الله نورالله طبرسی نماینده سابق ولی فقیه در مازندران و نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری پس از تحمل چند ماه بیماری درگذشت.

آیت‌الله طبرسی نماینده سابق ولی فقیه در مازندران به دیار باقی شتافت

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، آیت الله طبرسی به دلیل بیماری در بیمارستان شهید رجائی تهران تحت درمان قرار داشت که پس از تحمل چند ماه بیماری درگذشت.

حجت‌الاسلام محمد قاسمی داماد ایشان  و امام جمعه موقت سابق ساری در ارتباط با مراسم تشییع آیت الله طبرسی گفت: پیکر ایشان دوشنبه ۲۱ بهمن ‌ماه در قم و روز چهارشنبه ۲۳ بهمن‌ ماه ساعت ۱۰ صبح در ساری تشییع و اقامه نماز بر پیکر آیت الله توسط مرجع عالیقدر آیت‌الله جوادی آملی برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: مراسم تشییع در شهر ساری نیز از میدان شهید قاسمی تا گلزار شهدا انجام و سپس در آنجا به خاک سپرده خواهد شد.

داماد آیت الله طبرسی افزود: مراسم وداع عصر سه ‌شنبه و مراسم سوم روز پنجشنبه با سخنرانی حجت الاسلام مروی تولیت آستان قدس رضوی و مداحی آقای میرداماد در مصلی نماز جمعه ساری برگزار می‌شود.

قاسمی یادآور شد: قرار است در جلسه ‌ای با حضور مسؤولان استانی درباره جزئیات بیشتر مراسم تشییع و تدفین آیت‌الله طبرسی تصمیم ‌گیری شود و احتمال تغییر در مراسم نیز وجود دارد.

نگاهی به ۷۹ سال زندگی مردمی آیت ‌الله طبرسی

آیت‌الله نورالله طبرسی نماینده فقید ولی فقیه در مازندران در حدود ۸ دهه زندگی خود کارنامه درخشانی به جای گذاشت و مردم استان مازندران ایشان را عالمی وارسته، ولایی، انقلابی و مردمی می دانند.

آیت‌الله طبرسی در فروردین ۱۳۱۹ شمسی در روستای «سوچلما» بخش هزار جریب از توابع شهرستان نکا متولد شد. پدر وی حسن طبرسی سوچلمایی فرزند آخوند ملا یدالله از علمای سرشناس هزار جریب بود. حسن طبرسی از علمای برجسته مازندران بود که پس از تحصیلات در حوزه علمیه مشهد مقدس و نجف اشرف به مازندران مراجعت کرد. وی در اواخر عمر در شهرستان ساری مقیم شده بود و در مسجد شاه غازی سابق و سجاد فعلی مشغول امامت و فعالیت‌های دینی بود.

آیت‌الله طبرسی تا سن حدود ۱۲ سالگی و در روستای خود سوچلما در مکتب خانه قرآن خواندن و نوشتن را فرا گرفته و پس از آن در حوزه علمیه کوهستان و در خدمت آیت الله کوهستانی بود و در آن مدرسه قسمت اعظم جامع المقدمات، ادبیات عرب و صرف و نحو را فرا گرفت.

پس از دو سال تحصیل در حوزه علمیه کوهستان راهی حوزه علمیه قم شده و در آنجا حدود ۲۰ سال مشغول تحصیل علوم دینی بود.

سطوح مقدماتی و عالیه را در نزد استادان و مدرسینی همچون اعتمادی، فشارکی، امینیان، ستوده و صلواتی، مکاسب و کفایه را در خدمت فاضل لنکرانی، مشکینی، سلطانی طباطبایی و بروجردی و اساتیدی همچون جوادی آملی، حسن‌زاده آملی و دیگران خواند.

ایشان در سال ۴۲ به صف مبارزه با رژیم شاهنشاهی پیوسته و با شرکت در تظاهرات مردم قم و تمامی فعالیت‌های سیاسی مرسوم و متداول، از پیشگامان عرصه مبارزه محسوب می ‌شود.

آیت الله طبرسی همچنین یکی از دست اندرکاران مراسم استقبال از امام خمینی به قم پس از فاجعه مدرسه فیضیه و بازداشت وی در تهران بود.

ایشان بعدها از قم مهاجرت کرد و در سال ۱۳۵۲ در ساری مقیم شد و در شهرستان ساری به فعالیت‌های سیاسی و مذهبی پرداخت. در ابتدای انقلاب اسلامی با سرپرستی مصطفی صدوقی کمیته انقلاب اسلامی در ساری تشکیل داد که اداره امور شهری را به عهده داشت. آیت‌الله طبرسی در طول جنگ هشت ساله با عراق به فعالیت‌های پشتیبانی از جنگ می‌پرداخت. بارزترین نقش وی در کنار هادی روحانی در مرحله سازندگی، بازسازی سوسنگرد بوده است.

آیت الله طبرسی در سال ۱۳۵۹ از سوی امام خمینی (ره) به عنوان امام جمعه دائم ساری منصوب شد و پس از درگذشت آیت الله روحانی نماینده ولی فقیه وقت در مازندران و امام جمعه بابل، توسط آیت الله خامنه ای، نماینده ولی فقیه در مازندران شد.

سر انجام در دهم آبان سال ۱۳۹۸ به دلیل بیماری از این سمت استعفا داد. او همچنین در دو دوره از سوی مردم استان مازندران به عنوان نماینده در مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد. وی در ۲۷ سالگی ازدواج و دارای چهار دختر و سه پسر است.

روحش شاد و یادش گرامی باد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.