خرم‌آباد- زمستان که فرامی‌رسد سوژه بخاری‌های نفتی و مدارسی که فاقد سیستم‌های گرمایشی استاندارد هستند هم داغ می‌شود اما هر چه از زمستان فاصله می گیریم ظاهراً این نقیصه هم تا فصل سردی دیگر به دست فراموشی سپرده می‌شود.

دانش آموزان لرستان با کمبودها می‌سوزند و می‌سازند

قدس آنلاین-گروه استان ها: استان لرستان در زمره استان‌هایی است که دانش آموزان آن در بسیاری از مناطق با کمبود امکانات رفاهی و به‌ویژه گرمایشی استاندارد در کلاس‌ها روبرو هستند و حالا امسال سیل هم بر دامنه کمبودها و از بین بردن همین اندک امکانات دامن زده است.

سیل امسال تعداد ۱۱۳ مدرسه استان را تخریب کرد  و بنا بر گفته مسئولان آموزش‌وپرورش ضمن خسارت به ۳۱۰ مدرسه موجب از بین رفتن تجهیزات ۱۷۹ آموزشگاه شد و همان داشته‌های اندک این استان را با خود شست و برد.

اگرچه قرار بود بنا بر وعده سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش امسال تمامی بخاری‌های نفتی و خطرساز از سطح مدارس کشور جمع‌آوری شود اما این وعده در استان لرستان به نظر می‌رسد به این زودی‌ها قابل تحقق نیست.

آمارهای رسمی در این استان حکایت از وجود افزون بر ۴ هزار بخاری نفتی دارد که برای جمع‌آوری آن‌ها با بودجه استانی غیرممکن است.

جالب اینجاست که در این استان بسیاری از مدارس دولتی باوجوداینکه افزون بر ۳۰ سال از عمر آن‌ها می‌گذرد و علمک گاز بر روی دیوار مدرسه خودنمایی می‌کند اما دانش آموزان آن هنوز از نفت سفید برای گرمایش کلاس های خود استفاده می کنند.

وضعیت محرومیت

در این راستا مدیرکل آموزش‌وپرورش استان لرستان اظهار می‌کند: بیشترین آمار کلاس با بخاری غیراستاندارد به تعداد ۲ هزار و ۸۱ باب مربوط به لرستان است.

رضا زینی وند بابیان اینکه برای تجهیز سیستم گرمایشی یک هزار و ۲۷۲ فضای آموزشی استان که علمک گاز ندارند ۳۰ میلیارد تومان برآورد شده می‌افزاید: برای این امر نیازمند تخصیص اعتبارات ملی هستیم.

بیشترین آمار کلاس با بخاری غیراستاندارد به تعداد ۲ هزار و ۸۱ باب مربوط به لرستان استوی در خصوص مدارسی که گازدارند اما تاکنون نسبت به عملیات اجرایی گازکشی اقدامی نشده است اظهار می‌کند: در این راستا نیازمند موافقت بنیاد مسکن هستیم چراکه برخی از این مدارس در حریم رودخانه واقع هستند و برخی قدمت ۴۰ ساله دارند و حتی علمک نصب‌شده و لذا باید عملیات گاز کشی درون مدارس انجام شود.

مدیرکل آموزش‌وپرورش ادامه می‌دهد: البته در این راستا ۱۰ میلیارد تومان برای خریداری انشعاب گاز مدارسی که علمک گازدارند تخصیص‌یافته و بخاری این آموزشگاه‌ها به‌زودی جمع‌آوری می‌شود.

وی اذعان می‌کند: در راستای جمع‌آوری بخاری نفتی مدارس استان نیز در فاز نخست بااعتبار ۴۲ میلیارد تومان و تجهیز ۲ هزار و ۸۱ کلاس درس انجام و عملیات اجرایی تکمیل‌شده است .

مدیرکل آموزش‌وپرورش لرستان با اشاره به تخریب ۱۱۳ مدرسه استان براثر سیل، آسیب ۳۱۰ مدرسه و هدر رفت تجهیزات ۱۷۹ آموزشگاه در این حادثه نیز می‌گوید: برای جبران این خسارت‌ها ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار ملی،مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان کمک خیران و ۱۱۱ میلیارد تومان اعتبار استانی اختصاص‌یافته است.

زینی وند مقدم ادامه می‌دهد: خوشبختانه امسال ۱۵۷ طرح با ظرفیت ۵۷۰ کلاس درس پیش‌بینی‌شده و از محل اجرای طرح مهر، ۳۱ طرح با ۱۲۱ کلاس افتتاح شد و ۱۳۰ طرح نیز در دست‌ساخت می‌باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.