خارطوم پایتخت سودان روز گذشته شاهد تظاهرات ضد دولتی مردم بود و برای روز سه شنبه هم فراخوان برپایی تظاهرات میلیونی در مطالبه اصلاح مسیر انقلاب اعلام شده است.

تظاهرات مردم سودان برای اصلاح مسیر انقلاب

قدس آنلاین؛ شهر «خارطوم» پایتخت سودان روز شنبه شاهد تظاهرات مردم در اعتراض به گرانی کالاها و نبود نان بود و امروز با اقدام نانوایی‌ها در تعطیلی کار خود به دلیل اینکه خواستار گران شدن هر قرص نان از یک جنیه (پوند سودان) به دو جنیه هستند اوضاع بحرانی‌تر شده است.

سودان پس از اعتراضات خیابانی سال گذشته که بعد از چند ماه در بهار گذشته منجر به سقوط دولت عمر البشیر شد، تحت کنترل دولت موقتی است که تحت حمایت عربستان، امارات و مصر قرار دارد.

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای  القدس العربی، تظاهرات در منطقه‌ای ساحلی در شمال خارطوم با آشوب همراه شد و معترضان اقدام به آتش زدن لاستیک‌های خودرو و مسدود کردن خیابان‌های اصلی کردند و علیه دولت «عبدالله حمدوک» نخست وزیر دولت موقت شعار دادند.

شهر «عطبره» در استان «نهر النیل» سودان هم از دو روز پیش شاهد تظاهرات مشابهی است که مردم در آن در اعتراض به بحران معیشتی خواهان برکناری استاندار نظامی این استان هستند و او را مسئول ناکامی در مدیریت مسائل و مشکلات می‌دانند.

فراخوان تظاهرات میلیونی

از سوی دیگر کمیته‌های مقاومت خارطوم برای برپایی تظاهرات میلیونی در روز سه شنبه  فراخوان داده‌اند و هدف از آن را تکمیل روند انقلاب عنوان کردند.

در بیانیه این کمیته آمده است: «مقرر شده مردم برای بیان آمال و خواسته‌های خود به خیابان‌ها بریزند و روند انقلاب را اصلاح کنند و با تکمیل مسیر انقلاب وفاداری خود به خون شهدا را نشان دهند».

این کمیته افزود: «ما شاهد افول خطرناکی در مسیر تکمیل آرمان‌های انقلابمان هستیم و با توجه به اشتباهات و خلل‌های موجود لازم است تصمیم‌های زیادی گرفته شود.

کمیته‌های مقاومت خارطوم، تشکیلاتی مرکب از جوانانی از همه اقشار جامعه سودان است که در انقلاب علیه حکومت عمر البشیر سهیم بودند. این کمیته خود را از ائتلاف «قوی الحریة والتغییر»، مهم‌ترین جبهه معارض و انقلابی در سودان مستقل خواند تا جایی که به اهرم فشاری علیه دولت و ائتلاف الحریه و التغییر مبدل شد.

در بیانیه کمیته‌های مقاومت خارطوم احزاب سیاسی در ائتلاف الحریه و التغییر به سهم خواهی در حوزه انتصاب استاندارانی بی لیاقت متهم شدند و اینکه در مسیر تکمیل نهادهای مدنی پیشرفتی حاصل نکردند. در این بیانیه از نبود دیدگاهی درباره تشکیل شورای قانون گذاری و همچنین تعلل در رسیدگی به پرونده صلح سودان به عنوان اولویت مرحله کنونی انتقاد شده است.

شورای حاکمیتی سودان تابستان امسال و بعد از آن تشکیل شد که «عمر البشیر» رئیس‌جمهور این کشور بعد از چند هفته ناآرامی و سپس دخالت نیروهای ارتش، مجبور به کناره‌گیری از قدرت شد و شورای نظامی انتقالی قدرت را به دست گرفته بود.

در حال حاضر «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی سودان است که از همان اواخر مرداد ماه گذشته و طی توافق با ائتلاف مخالفان برای ۲۱ ماه ریاست شورای حاکمیتی سودان را بر عهده دارد. پس از آن یکی از اعضای غیر نظامی این شورا به مدت ۱۸ ماه ریاست شورای حاکمیتی را بر عهده می‌گیرد.

شورای حاکمیتی سودان مرکب از ۱۱ عضو که شش عضو غیرنظامی و پنج عضو نظامی هستند اداره سودان را به مدت سه سال تا برگزاری انتخابات به عهده گرفته‌اند.

در همین حال دیدار اخیر البرهان با نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز موج شدید انتقادها در داخل سودان را به همراه داشته که آن را مغایر با سند قانون اساسی مصوب در دوره انتقالی توصیف کردند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.