بوشهر- ده سال برای ایجاد و راه‌اندازی موزه دفاع مقدس در استان بوشهر تلاش و پیگیری صورت می‌گیرد اما هنوز این موضوع به سرانجامی نرسیده و لذا استان بوشهر تنها استان بدون موزه دفاع مقدس است.

بوشهر در احداث موزه دفاع مقدس جامانده است

قدس آنلاین-گروه استان ها: اگرچه در بسیاری از استان‌ها باغ‌موزه دفاع مقدس یا تکمیل‌شده و یا در دست‌ساخت است، ولی ایجاد این موزه در استان بوشهر آغاز نشده است.

البته طرح ایجاد موزه و جانمایی شش نقطه در مرکز استان باهدف احداث موزه دفاع مقدس شامل هشت نمایشگاه، فضای سبز، سینمای دفاع مقدس و سینمای روباز دیده‌شده است اما هنوز در این زمینه آجری بر روی‌هم نهاده نشده است.

باوجوداینکه نیروگاه اتمی بوشهر، پایگاه دریایی و نیروی هوایی و جزیره خارک در دوران دفاع مقدس نقش مهمی داشته‌اند و افزون بر دو هزار شهید در این استان در زمره افتخارات آن هستند اما موزه‌ای برای به نمایش گذاشتن رشادت‌ها و خاطرات این مبارزان انقلابی وجود ندارد.

استان مقاومت

فرمانده سپاه امام صادق (ع) استان بوشهر بابیان اینکه در ادوار مختلف تاریخ این استان سرشار از حماسه و مبارزه ضد استعماری است اظهار کرد: مبارزان استان بوشهر در این خاک استعمار و استکبار را به خاک مذلت کشاندند و ۲ هزار و۱۲۱ شهید والامقام اعم از ارتشی، سپاهی، نیروی انتظامی، بسیجی، جهاد سازندگی و دوران انقلاب تقدیم نظام اسلامی ایران کرده است.

سردار علی رزمجو  اذعان کرد: استان بوشهر دیار دلیرمردانی است که توانسته‌اند به مدد ارشادهای علمای بزرگ و وارسته در سایه پرچم ولایت و روحیه استوار و خلل‌ناپذیر، دین‌باور، ولایتمدار و ذلت ناپذیر همواره دشمنان اسلام را با شکست مفتضحانه روبرو کنند.

وی افزود: رزمندگان این استان در سه جبهه زمینی، دریایی و هوایی در عرصه دفاع مقدس حماسه آفریدند و این استان در عرصه‌های گوناگون مبارزاتی ۲ هزار و ۱۲۱ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده‌ که نام این استان پرفروغ شده است.

وی با اشاره به فعال‌سازی کمیته‌های استانی در راستای گرامیداشت شهدا ابراز کرد: بیش از ۸۲ هزار مورد از اسناد مربوط به شهدای استان تاکنون جمع‌آوری و سایت حماسه‌سازان نیز راه‌اندازی شده است.

رزمجو بیان کرد: برای ماندگاری آثار شهدا، کمیته تائید محتوا  ایجادشده که ره‌آورد آن تأیید ۱۰۳ کتاب مرتبط با شهدای استان بوشهر است که تاکنون ۷۶  جلد آن نیز چاپ و منتشرشده است.

وی راه‌اندازی و ایجاد موزه دفاع مقدس را برای ترویج فرهنگ مقاومت و شهادت و هم‌چنین انتقال ارزش‌های ایثار و دفاع مقدس را به نسل جوان ضروری و لازم عنوان کرد و بر ضرورت همراهی تمامی دستگاه های اجرایی و مردم برای شکل گیری این موزه تاکید کرد.

مشکل زمین عامل تعویق ساخت موزه

در همین راستا مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان بوشهر بابیان اینکه یکی از آخرین استان‌های کشور هستیم که فاقد موزه دفاع مقدس می‌باشد و انتظار می‌رود با اهتمام استاندار این مهم برطرف گردد اظهار کرد: باوجود همه افتخارآفرینی‌های جوانان استان در دوران دفاع مقدس ولی این حماسه‌ها کمتر به جامعه معرفی‌شده است.

سردار غلامعلی کفاش افزود: موزه دفاع مقدس فرصتی برای نمایش فداکاری و افتخارآفرینی جوانان و رزمندگان استان در دفاع مقدس می‌باشد که ۹۰ درصد فضای آن به‌صورت بوستان و مرکز فرهنگی و بخشی هم در قالب موزه آثار شهدا و رزمندگان احداث خواهد شد.

وی مشکل تأمین زمین را علت اصلی به تعویق افتادن این موزه عنوان کرد و گفت: امیدواریم با توجه به پیگیری استاندار هر چه زودتر عملیات اجرایی موزه و مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان به‌صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.