به نظر می رسد مذاکرات روسیه و ترکیه در رابطه با سوریه، در رابطه با دست یابی به یک چارچوب توافقی فراگیرتر بود که به احتمال زیاد یادآور «توافقنامه آدانا» بین سوریه و ترکیه در سال ۱۹۹۸ باشد.

مذاکرات روسیه- ترکیه؛ آدانای دیگری در راه است؟

به گزارش خبرنگار بین الملل قدس آنلاین؛ تنش‌ها بین دمشق و آنکارا در حالی رو به افزایش گذاشته است که این تنش ها طی ۹ سال اخیر هرگز تا به این حد نبوده است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، روز ۵  فوریه تهدید کرد که اگر ارتش عربی سوریه (SAA) از منطقه آزاد شده از تروریست ها در استان ادلب خارج نشود ، جنگ علیه سوریه را اعلام خواهد کرد.

وی با اشاره به ۷ سرباز ترک کشته شده در حمله ۴ فوریه ارتش سوریه گفت: "حمله به سربازان ترکه ، نقطه عطفی برای ترکیه از زمان حضور در سوریه بود؛ نیروهای سوری شهر را تصرف کردند و به آنها حمله کردند."

در ۶ فوریه، ارتش سوریه به موقعیت تروریست ها در حومه شهر ساراقب(Saraqeb) حمله کرد و ارتش ترکیه با استفاده از توپخانه سنگین از موقعیت تروریست ها دفاع کرد. با این حال ، این درگیری در نهایت منجر به پیشرفت  حملات ارتش سوریه به سمت شهر راهبردی ساراقب شد.

پیشروی ارتش سوریه و موضع اردوغان و ترکیه

حملات ارتش سوریه به مواضع گروه های تروئریستی مورد حمایت ترکیه در سوریه در حالی شدت گرفته است که چند روز قبل اردوغان خطاب به اعضای حزب خود گفت:"امیدواریم که حکومت سوریه این حملات را متوقف کند و از مواضع خود عقب نشینی کند وگرنه ترکیه مجبور است خودش این کار(عقب راندن ارتش سوریه) را به عهده بگیرد.ما مصمم هستیم که عملیات خود را برای اطمینان از امنیت کشور ، ملت و برادرانمان در ادلب ادامه دهیم. "

این در حالی است که یک منبع در وزارت امور خارجه و مهاجران سوریه در تاریخ ۵ فوریه به آژانس خبری عرب سوریه گفت که ادعای اردوغان در رابطه با حضور سربازان این کشور در حلب به عنوان بخشی از توافقنامه آدانا دروغ است.

این منبع گفت: "سوریه تأکید می کند که توافقنامه آدانا مستلزم هماهنگی با دولت سوریه است زیرا این توافق بین دو کشور است ، بنابراین اردوغان ، طبق الزامات این توافق ، نمی تواند جداگانه عمل کند." امنیت بین دو کشور در واقع هدف مبارزه با تروریسم است ، اما آنچه اردوغان انجام می دهد محافظت از ابزارهای خود یعنی گروه های تروریستی است که او آنها را ایجاد کرده و همچنان از آنها حمیات میکند."

تاکید روسیه بر حاکمیت سوریه

مواضع وزارت دفاع روسیه در رابطه با کشته شدن سربازان ترکیه در عملیات ارتش سوریه، اما قابل تامل بود؛ آنها اعلام کردند که سربازان ترکیه به دلیل عدم برقراری ارتباط با ارتش روسیه مورد اصابت قرار گرفتند.

پیشتر مرکز آشتی روسیه برای سوریه از گروه‌های مسلح خواسته بود تا تروریسم را رها کنند و به دنبال یک حل و فصل مسالمت آمیز باشند ، که در صورتی که این گروه ها سلاح خود را زمین بگذارند روسیه سلامت آنها را ضمین خواهد کرد."

در این رابطه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز ساعاتی بعد از کشته شدن سربازان ترکیه به همراه یک پیمانکار غیرنظامی ، با اردوغان تلفنی صحبت کرد.

بر اساس بیانیه اداره ارتباطات ترکیه ، در این گفتگو اردوغان تأکید کرد که ترکیه همچنان به استفاده از حق دفاع از خود در برابر حملات مشابه ادامه خواهد داد.

عملیات نظامی ارتش سوریه و متحدان آن در استان ادلب که آخرین مامن گروه‌های تروریستی در سوریه محسوب می شود و پیروزی های پیاپی آنها، واکنش منفی ترکیه را به عنوان حامی اصلی این گروه‌ها برانگیخته است.

با این حال روسیه به عنوان یکی از متحدان اصلی دمشق بر لزوم حاکمیت کامل دولت قانونی سوریه بر اراضی این کشور تاکید دارد؛ سفر هیات عالی رتبه روسیه به ترکیه نیز با توجه به اختلاف نظر دو طرف در این زمینه، صورت گرفته است.

روز شنبه مذاکرات  ۳ ساعته هیات های روس و ترک در آنکارا خاتمه یافت و  قرار شد مذاکرات ادامه یابد.در این دیدار  هدایت هیات روسیه را "سرگئی ورشینین" معاون وزیر خارجه و "الکساندر لاورنتیف" نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه به سوریه برعهده داشتند.

این در حالی بود که هدایت هیات ترک  برعهده "سادات اونال" معاون وزیر خارجه ترکیه قرار داشت.

اما دو طرف در خاتمه این دیدار ها بر لزوم اتخاذ گام‌های تضمین آرامش در ادلب و پیشبرد روند سیاسی سوریه تاکید کردند؛ درواقع باید گفت که به معنی آن است که دیدگاه‌های دوطرف درباره سرنوشت ادلب و شمال سوریه بین مسکو و آنکارا مشترک است.

به نظر می رسد، دو طرف امضای توافقی فراگیر و جامع را مد نظر دارند که چارچوب نهایی آن در اجلاس سران دو کشور قبل از پایان فوریه ۲۰۲۰ رونمایی خواهد شد.

مذاکرات روسیه و ترکیه؛ آدانای ۲ در راه است؟

مذاکرات روسیه و ترکیه با هدف احیای توافقنامه سوچی که در نشست "رجب طیب اردوغان" رئیس‌ جمهور ترکیه و "ولادیمیر پوتین" رئیس‌ جمهور روسیه در سپتامبر ۲۰۱۸ امضا شد، صورت نگرفت، بلکه به نظر می رسد گفتگوهای دو طرف بر اساس چارچوب توافقی فراگیرتر بود که احتمالا نزدیک به چارچوب "توافقنامه آدانا" باشد که دولت سوریه و ترکیه در سال ۱۹۹۸ امضا کردند.

به نظر می‌رسد، مذاکرات روسیه و ترکیه سرانجام به توافقنامه دیگری مشابه «آدانای ۱» بیانجامد که مفاد آن بر اساس وضعیت حال حاضر میدانی در شمال غرب سوریه تنظیم شده باشد.

کرملین ضمن تاکید بر درک نگرانی های امنیتی ترکیه اما بر حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و نیز سیطره دولت مرکزی سوریه بر همه نقاط قلمرو آن تاکید دارد.

از ابتدای آغاز تنش بین دو کشور روسیه تلاش کرده تا نقش میانجی را بین آنکارا و دمشق ایفا کند تا از این رو نه فقط تنش ها بین دو طرف کاهش پیدا کند، بلکه زمینه برای یافتن راه حلی براساس احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت مستقل سوریه فراهم شود.

مسکو از متحدان اصلی دولت قانونی سوریه است و همواره بر لزوم خارج شدن نیروهای خارجی که بدون مجوز دمشق در این کشور حضور دارند و نیز حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تاکید کرده است. 

به گفته "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه، سوریه باید از وجود نیروهای نظامی خارجی که به صورت غیرقانونی در این کشور حضور دارند رها شود. 

روس ها معتقدند که با توجه به افزایش حملات تروریست‌های تکفیری به ویژه گروه تروریستی "جبهه النصره" در ادلب در سال ۲۰۱۹، این حق قانونی دولت سوریه است که به مبارزه با تروریسم برای آزادسازی اراضی خود در استان ادلب ادامه بدهد.

با توجه به این مساله مذاکرات آتی مسکو و آنکارا تاثیری سرنوشت ساز در تعیین روند آینده اوضاع در استان ادلب خواهد داشت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.