بوشهر- بَندَر کَنگان مرکز شهرستان کنگان در استان بوشهر در جنوب ایران واقع‌شده است و در کنار شهرستان عسلویه محل اجرای پروژه‌های پارس جنوبی است.

«کنگان» نیازمند توجه جدی در حوزه آب ، درمان و پسماند است

قدس آنلاین-گروه استان ها:شهرستان کنگان با توجه به مقدار کم بارش و کمتر از ۲۰۰ میلی‌متر همواره با مشکل کم‌آبی مواجه بوده است.

در شهرستان کنگان هیچ‌گونه رود دائمی وجود ندارد ولیکن با توجه به فاصله کم کوه تا دریا مسیل‌های فصلی متعددی وجود دارد که آبدهی آن بعد از هر بارندگی می‌باشد و در فصل تابستان کاملاً خشک می‌باشند.

البته کمبود آب تنها مشکل مردمان این منطقه نیست بلکه کمبود پزشکان متخصص و تخت‌های بیمارستانی و هم‌چنین مشکلاتی نظیر دفع زباله ازجمله موضوعاتی است که نیاز به رسیدگی و توجه ویژه دارد.

کمبود آب

فرماندار کنگان بابیان اینکه رنج مردم این شهرستان صنعتی به خاطر کمبود آب زیبنده و پذیرفتنی نیست اظهار می‌کند: سهمیه آب این شهرستان مربوط به سال ۸۵ و قبل آن است اما جمعیت امروز کنگان بیش از ۲ برابر آن زمان شده است.

سید علی پاک‌نژاد که ریاست مجمع سلامت این شهرستان را نیز بر عهده دارد می‌افزاید: پیشگیری و رفع تهدید در حوزه محیط‌زیست، ساماندهی فاضلاب شهری و پسماندها، ایجاد نشاط اجتماعی در چارچوب شرع قانون از اولویت‌های مهم در این خطه است که ضرورت دارد به آن توجه شود.

مردم در انتظار راه‌اندازی درمانگاه تخصصی

امام‌جمعه کنگان نیز بابیان اینکه رسیدگی به برخی کمبودها ازجمله تأمین نیروهای متخصص در حوزه سلامت باید به‌طور جدید در دستور کار قرار گیرد اظهار می‌کند: روند اجرای پروژه درمانگاه تخصصی این شهرستان بسیار کند است و تسریع در تکمیل آن باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

حجت‌الاسلام محمود محمودی می‌افزاید: این درمانگاه  قرار بود در مدت ۱۵ ماه احداث و بهره‌برداری شود اما هنوز  پس از گذشت ۱۲ ماه کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و انتظار جدی این است که با توجه به اهمیت موضوع و مقوله سلامت این مسئله با جدیت دنبال و محقق شود.

وی به تفاهم‌نامه سال ۱۳۹۲ میان وزارتخانه‌های نفت، تعاون کار و رفاه اجتماعی و بهداشت درمان و آموزش پزشکی درباره درمان و بیمارستان شهرستان کنگان اشاره و بر ضرورت اجرایی شدن کامل این مصوبه تأکید می‌کند.

امام‌جمعه کنگان ابلاغیه دفتر رئیس‌جمهوری در  مورد بیمارستان کنگان به‌عنوان معین نفت را یادآور شد و بیان کرد: فرمانداری کنگان و دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر با جدیت از این فرصت مغتنم برای حل مشکلات بیمارستان و درمان مردم منطقه استفاده کنند.

محمودی با تأکید بر ضرورت پرداخت مطالبات پرسنل، پزشکان و متخصصان به موضوع چارت تشکیلاتی بیمارستان کنگان اشاره کرد و گفت: این بیمارستان نیاز به جذب نیروی انسانی دارد که امیدوارم وعده معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه محقق شود.

 وی به لزوم راه‌اندازی مسجد و مجتمع فرهنگی در بیمارستان با کمک خیران و نیز احداث همراه سرا برای همراهان بیمار با توجه به وضعیت جدی جنوب استان بوشهر تأکید کرد و  اظهار داشت: کمبود نیروی متخصص در برخی رشته‌ها ازجمله متخصص رادیولوژی  با اولویت رادیولوژیست زن، جراح عمومی، متخصص و فوق تخصص آلرژی  با توجه به آلایندگی نیازمند مدیریت و تلاش برای رفع آن است.

امام‌جمعه کنگان درباره دستگاه سی‌تی‌اسکن بیمارستان این شهرستان گفت: سی‌تی‌اسکن این بیمارستان بالای ۱۰ سال استفاده‌شده نیازمند تعمیر و یا تعویض است.

ضرورت توجه به زباله‌ها

شهردار کنگان نیز با توجه به اینکه سایت پسماند این شهر جوابگوی نیز شهر نیست اظهار کرد: سایت پسماند این شهر هم‌اکنون به‌صورت مشترک زباله‌های چند شهر جنوبی این استان در آن دفن می‌شود لذا جوابگوی نیازها نیست.

رحیم جمالی افزود: هم‌اکنون روزانه بیش از ۱۷۰ تن پسماند شماری از شهرهای جنوبی استان بوشهر در این مکان دفن می‌شود.

وی اضافه کرد: از این میزان ۸۰ تن زباله مربوط به کنگان است و با توجه به صنعتی بودن این شهرستان بیش از نیمی از این پسماندها توسط نیروهای صنایع مستقر در این شهر تولید می‌شود.

جمالی بیان کرد: قرار است منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس سایتی ۹ هکتاری را برای دفن پسماندهای شهرهای جنوبی استان بوشهر اختصاص دهد که امیدوارم این مهم صورت گیرد.

شهردار کنگان ادامه داد: تلاش شده به‌رغم همه محدودیت‌ها و کمبود منابع، اقدامات مناسب بهداشتی و غیر آن در محل دفن کنونی زباله‌ها انجام شود.

در این جلسه محمدی شهردار برازجان و دبیر کمیته پسماند شهرداران استان بوشهر و نیز شهرداران شرکت‌کننده گزارشی از وضعیت دفن پسماندها و راه‌های حل مشکلات پیش روی شهرداری‌ها در این زمینه ارائه کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.