خوزستان_مردم غیور آبادان ... شهر در آستانه سقوط قرار گرفته است! این جمله خلاصه داستان فیلمی است که واقعیت های جنگ در آبادان را به طور واقعی روایت می کند.

« یازده۶۰» تاریخی از دل آبادان، برای ایران

قدس آنلاین _ محمدعلی بهوندی_ به دیدن فیلم "آبادان یازده ۶۰" اکران شده در سینما هلال اهواز می روم،  تصاویر با ابتدای جنگ تحمیلی شروع می شود، زمان فیلم خاطره تلخ سقوط خرمشهر است و دشمن به دنبال اشغال آبادان، هر چه بیشتر میگذرد می فهمی این فیلم از دل آبادان و آبادانی ها آمده برای یک کشور  با سبکی متفاوت در روایت یک فتح، فتحی که اینجا در این فیلم در بحبوحه تهاجم دشمن نقش یک رسانه به خوبی معلوم می شد؛ رسانه ای به نام « رادیو»

آبادان یازده ۶۰ را شاید بتوان مظلومانه ترین فیلم موسسه اوج دانست که هزینه کمتری در مقایسه با دیگر فیلم های جنگی آن داشته، فیلمی که از زاویه ای متفاوت و از نگاه یک رسانه با جنگ روبه رو می شود و از همان ایتدا به ذهن می آورد کسی که آن را ساخته باید در بطن جنگ میان آبادان بوده باشد که توانسته واقعیت را واقعی روایت کند.

نکته بدیع در این فیلم نقش حیاتی رادیو در مقاومت و بسیج مردمی است، به طوری که تمام کارکنانش تا پای جان برای حفظ آن و رساندن پیام انقلاب به مردم تلاش می کند.

دیگر موضوع متمایز،  وجود تصاویر واقعی از جنگ به روایت مقاومت  بخشی از مردم این سرزمین  در فیلم است که  توانسته مخاطب سینما را با از خودگذشتگی  انسانهای آن دوره آشنا کند، تاریخ جنگی که پر است از این قصه ها برای روایت.

فیلمی که از آبادان به تمام مردم ایران مخابره می شود سه پرده دارد، پرده اول باور (لمس خطر)، پرده دوم ناامیدی (سقوط خرمشهر) و پرده سوم شور (حماسه مقاومت) با داستانی آرام، روان و بدون حاشیه.

درباره بازی ها می توان گفت در کادر و کنترل شده، اند، به دور از اغراق. آبادان یازده شصت برگی است از تاریخ حماسه مقاومت، که این بار به نام شهدای حماسه ساز رسانه در تاریخ ثبت می شود.

رادیو نفت آبادان نقش مهمی در نجات آبادان در اوایل جنگ تحمیلی داشت. یکی از کارکردهایش اخبار غلط بود که به عربی برای عراقی‌ها پخش می‌کرد و یا خبررسانی‌هایی که باعث شد نهایتا با ورود مردم به آبادان، مانع از سقوط آن شود. حماسه ای که کمتر کسی از آن خبر داشت.

تازه‌ترین محصول مرکز فیلم و سریال سازمان اوج اثری متفاوت در حوزه دفاع مقدس است که در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: مردم غیور آبادان ... شهر در آستانه سقوط قرار گرفته است!

اما....سقوط نکرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.