قم- طی چند سال گذشته تمامی کشور با خشک‌سالی‌های شدیدی همراه شده است که در کنار برداشت بی‌رویه منابع آبی، وضعیت تالاب‌ها و دشت‌ها را به‌ویژه در استان قم با بحران مواجه کرده بود.

حفظ تالاب‌های قم از بحران پیشگیری می‌کند

قدس آنلاین-گروه استان ها: خوشبختانه بارندگی‌های امسال موجب شد تا تالاب‌های استان قم جان تازه‌ای گرفته و تالاب «غدیر اسب» که در کنار مهم‌ترین کانون القاء گردوغبار در جنوب شرقی استان قرارگرفته است، پس از گذشت حدود دو دهه از خشک شدن، بار دیگر آبگیری شود.

اگرچه حال تالاب قم مانند گذشته نیست اما بنا بر هشدار کارشناسان باید با تأمین و توجه حقابه و جلوگیری از اجرای طرح‌های غیر کارشناسی از بازگشت به وضعیت قبل و خشکیدگی این تالاب‌ها جلوگیری کرد.

برداشت ۱۰ میلیارد مکعب آب کشاورزی از حوزه دریاچه نمک لذا موجب شده تا کسری دریاچه نمک بر زیست‌بوم تأثیر منفی گذاشته و از ۹ سال پیش سطح آب‌های دریاچه نمک به‌شدت کاهش یابد.

گردوغبار با تالاب قم گره‌خورده است

استان قم بنا بر گفته مدیرکل حفاظت محیط‌زیست دارای  ۶ تالاب ارزشمند ازجمله «حوض سلطان»، «مره»، «بهشت معصومه»، «کوه نمک» و «دریاچه نمک» در قم بر همین اساس  این خطه را به یکی از استان‌های تالابی کشور تبدیل کرده ست.

سید رضا موسوی مشکینی  بابیان اینکه حدود ۱۰ درصد از وسعت استان را تالاب‌ها تشکیل می‌دهند یادآور می‌شود: باوجود بارندگی‌های دوسال گذشته اما بازهم این تالاب‌ها همچنان در معرض خشک‌سالی قرار دارند.

وی با اشاره به میزبانی تالاب‌های استان از هزاران قطعه پرنده مهاجر در سال ابراز می‌کند: تالاب‌های قم به‌ویژه تالاب مره و دریاچه نمک، نقش بسیار مهمی در مسئله گردوغبار در مرکز کشور داشته و اگر براثر غفلت و بی‌توجهی به‌طور کامل خشک شوند، ۲۵ درصد از جمعیت کشور با بحران جدی مواجه خواهند شد.

دل‌خوش به بارش‌ها نباشیم

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قم بابیان اینکه بارندگی‌های ابتدای سال جاری یک اتفاق بود که نباید به آن دل‌خوش باشیم، خاطرنشان می‌کند: افت شدید سفره‌های آب زیرزمینی در استان و تهدید جدی خشک شدن دریاچه نمک، متأثر از مدیریت بخشی نگر منابع آبی در بالادست است.

وی با اشاره به این موضوع که سازمان حفاظت محیط‌زیست در تأمین و توزیع آب هیچ نقشی ندارد می‌افزاید: این در حالی است که نسبت به معضل گردوغبار و مشکلات زیست‌محیطی به وجود آمده در تالاب‌ها باید پاسخگو باشد.

حقابه تالاب را بپردازیم

وی با تأکید بر تخصیص ۱۵۴ میلیون مترمکعب حقابه زیست‌محیطی استان ابراز می‌کند: عدم توجه به عرصه‌های تالابی در قم، زنگ خطر جدی برای استان‌های مرکز کشور بوده و در صورت ادامه روند تخریب و خشک‌سالی ، گردوغبار پایتخت را نیز فرا خواهد گرفت.

وی بابیان اینکه تخصیص حقابه‌های زیست‌محیطی و جلوگیری از برداشت بی‌رویه آب برای احیای تالاب‌ها و رودخانه‌های قم مشکلاتی نیست که با تعارف حل شود می‌افزاید: تمامی دستگاه‌های اجرایی برای حل مشکلات زیست‌محیطی استان باید مشارکت و هماهنگی داشته باشند.

وی نسبت به آینده دریاچه نمک باوجود برخی طرح‌های صنعتی بدون کارشناسی و تعیین اثرات زیست‌محیطی اظهار نگرانی کرده و اذعان می‌کند: برای دستیابی به توسعه و پیشرفت پایدار در استان باید توان اکولوژیکی این منطقه موردتوجه قرارگرفته و هرچه بیشتر بر روی صنعت گردشگری و صنایع سبز با فناوری‌های نوین سرمایه‌گذاری انجام شود.

وی بر ضرورت پیگیری حقابه تالاب‌ها و رودخانه‌های استان قم نیز باری دیگر تأکید کرد ه و می‌گوید: تالاب «مره» باوجود اهمیت اکولوژیک فوق‌العاده و میزبانی از حدود ۶ هزار پرنده مهاجر لذا تأمین حقابه این تالاب ارزشمند بسیار اهمیت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.