خراسان شمالی- رییس انجمن کشتی با چوخه گفت: حدود ۵۰ گود کشتی باچوخه در کشور وجود دارد که اکنون نیز ایجاد چندین گود دیگر در دست اجرا است که در آینده نزدیک افتتاح می شود.

گودهای کشتی با چوخه از استاندارد های لازم برخوردار نیستند

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی، قربانعلی قائمی اظهار داشت: در گذشته گودهای کشتی باچوخه عموماً در حد فضای مسابقات ساخته می شد ولی به همت ادارات کل ورزش و جوانان و نیکوکاران حوزه ورزشی امروز به فضاهای جانبی میادین ورزشی برای رفاه حال تماشاگران نیز توجه شده است.

وی افزود: البته هم اکنون تمام گودهای مربوط به این ورزش از استانداردهای لازم برخوردار نیستند که امیدواریم با پیگیری و تلاش ورزش و جوانان به استانداردهای لازم برسند.

قائمی از مشکلات موجود در این رشته را جنس زمین گودها دانست که عمدتا خاکی است و شرایط را برای مسابقات بسیار سخت و آسیب زا می‌کند و گفت: امروز استاندارد برگزاری مسابقات در زمین خاکی و ماسه ای نرم یا چمن و تشک است تا مسائل ایمنی و امنیت ورزشکاران در آن لحاظ شود.

رییس انجمن کشتی باچوخه کشور از این رشته به عنوان یک ورزش شاخص بومی و محلی در شمال شرق کشور یاد کرد و گفت: خاستگاه اصلی این رشته در کشور خطه خراسان است و جذابیت این رشته باعث شده تعداد بسیار زیادی از ورزشکاران در رشته های مختلف را درگیر خود کند.

وی با اشاره به حضور حدود ۲۰۰ ورزشکار در هر مسابقه کشتی باچوخه، اظهار داشت: امسال بیش از ۲۰ مسابقه در سطح کشور در این رشته برگزار شده که هزاران نفر از چوخه کاران در آن به رقابت پرداخته اند.

قائمی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای گسترش این ورزش در سطح ملی، خاطرنشان کرد: انجمن چوخه کشور یک نهاد عمومی و معطوف به مردم است که در قالب فدراسیون روستایی فعالیت دارد.

وی از گود زینل خان اسفراین به عنوان گل سرسبد تمام گودهای کشتی باچوخه کشور یاد کرد و گفت این گود یکی از برترین میادین ورزشی کشور است.

قائمی با تاکید بر ضرورت تعیین متولی واحد برای این رشته خاطرنشان کرد: پراکندگی و همزمانی مسابقات امروز مشکلاتی را برای این ورزش ایجاد کرده که امیدواریم به صورت متحد حرکت کرده و تقویم ورزشی مشخصی را برای سال ۹۹ داشته باشیم.

وی از برنامه‌ریزی برای جشنواره مسابقات کشتی باچوخه در فروردین ماه سال آینده خبر داد که اوج آن در خراسان شمالی و رضوی خواهد بود و گفت: بهترین مسابقات نیز در گود زینل خان اسفراین برگزار می شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.