دکتر سید احمد ثاقبی دانشیار دانشگاه پزشکی طی یادداشتی خطاب به دبیر کل سازمان ملل متحد خواستار توجه به حقوق انسانی شیخ زکزاکی و خانواده وی در کشور نیجیریه شد.

سلامت شیخ زکزاکی در خطر است/جایگاه نظام حقوقی جهانی در امنیت سلامت بیماران زندانی کجاست؟

به گزارش قدس آنلاین در این یاداشت که از طریق نمابر در اختیار  این رسانه قرار گرفته است خطاب به «آنتنیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد آمده است: «طبق اسناد بین المللی و حقوق بشر، حق سلامت انسان بزرگ ترین سرمایه بشری است و درزمره حقوق بنیادین انسانی قرار دارد.

از منظر نظام حقوق بشر و بین الملل، احقاق این حق منوط به رعایت اصول انسانی و ایجاد تسهیلات بهداشتی و درمانی مناسب جهت بازیابی سلامت افراد بیمار می باشد.

نکته مهم و مورد سوال در این رابطه اینست که نظام حقوقی جهانی موجود تا چه حد به ایجاد این امنیت سلامت بیماران به ویژه بیمارانی که به دلایل گوناگون از جمله زندانی بودن آزادی عمل در درمان بیماری خود را ندارند، توجه می کند؟

با ذکر این مقدمه به موضوع اصلی در این نامه می پردازم که از سوی پزشکان و اساتید دانشگاهی که نگران سلامت جسمی و روانی جناب آقای شیخ زکزاکی و خانواده ایشان در کشور نیجریه تنظیم شده و تقدیم شما می گردد.

کوتاهی در این امر از سوی هر مقام مسئولی ، موجبات بروز رنج مضاعف، اضافه بر رنج زندان بر این انسان وارسته را فراهم می آورد لذا به عنوان وظیفه شغلی پزشکی خویش و از نظر انسانی برای احقاق حقوق یک انسان و مسلمان مورد احترام ملت مسلمان نیجریه، از سازمان ملل و شخص جنابعالی که بر این امر اشراف دارید مصرانه درخواست داریم از تمام توان خود برای رسیدگی به وضع ایشان استفاده کنید و به سهم خود آمادگی هر گونه مساعدت پزشکی در کشور نیجریه یا هر کشور دیگری را اعلام می کنم»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.