امارات طمع ورزی های بسیاری در یمن دارد و ملیون ها دلار برای تشکیل گروه های مسلح با هدف تحقق آن هزینه کرده است که غیرممکن است به این سادگی ها یمنر ا ترک کند.

واقعیت تصمیم خروج نیروهای اماراتی از یمن چیست؟

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، ساعاتی پیش خبرگزاری رسمی امارات گزارش داد که دولت امارات متحده عربی رسما اعلام کرده است به حضور نظامی خود در یمن و مشارکت در این جنگ که از پنج سال پیش آغاز شد پایان داده است.

دولت امارات متحده عربی اعلام کرد که نیروهایش که در جنگ یمن شرکت کرده اند را در چارچوب استراتژی«غیرمستقیم» از یمن خارج کرده است.

یک مسئول نظامی اماراتی که در فرماندهی نیروهای اماراتی در جنگ یمن شرکت کرده است گفت که استراتژی جدید بر اساس این قرار دارد که ارتش یمن(عناصر مورد حمایت امارات متحده عربی به ویژه جدایی طلبان جنوب) که آموزش داده شده و تجهیز شده است ماموریت های جنگی را خودش بدون تکیه بر نیروهای اماراتی انجام می دهد و امارات به استراتژی غیرمستقیم روی آورده است.

سرلشکر«عیسی المزروعی» فرمانده عملیات مشترک در یمن مدعی شد: پس از پنج سال آغاز توفان قاطعیت استراتژی مستقیم که نیروهای مسلح به اجرا در آوردند به استراتژی غیرمستقیم تبدیل می شود که نیروهای یمنی خودشان امروز انجام می دهند.

المزروعی در سخنرانی خود در مراسم نیروهای اماراتی بازگشته از یمن گفت که همه یگان های نیروهای مسلح زمینی و گارد ریاست و عملیات ویژه با بیش از پنج هزار سرباز در شهرها و استان های مختلف یمن انجام وظیفه کردند.

این در حالی است که به گفته کارشناسان علت عقب نشینی امارات از یمن آنگونه که ادعا می کند حرکت به سمت استراتژی صلح نیست، بلکه واقعیت ها نشان می دهد که این چرخش امارات با هدف طرح ابوظبی برای فروبردن یمن در باتلاق جنگ ها و درگیری های داخلی است.

به نظر نمی رسد که امارات متحده عربی قصد ترک یمن را داشته باشد؛ بلکه می خواهد همچنان ازطریق مقابله با مخالفان خود در یمن و تقویت نفوذ خود بواسطه گروه های نیابتی نقش یک بازیگر اصلی را در آنجا بازی کند.

حتی اگر خروج و عقب نشینی نیروهای اماراتی از یمن حقیقت داشته باشد و بیشتر آنها به کشور بازگردند بازهم حدود ۹۰ هزار عنصر مسلح و جدایی طلب یمنی آموزش دیده توسط ابوظبی و نیز هزاران مزدور بیگانه که در عملیات های مختلف از آنها استفاده می شود، آنجا حضور خواهند داشت.

علی رغم آنکه حضور نیروهای اماراتی در یمن باعث ناامنی، آشوب و کشتار مردم بی دفاع این کشور و نیز ترویج طرح های تجزیه طلبانه شده، اما مسئولان اماراتی و رسانه های آن بازگشت این نیروها به کشور را جشن گرفتند.

«محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی در صفحه کاربری خود در توئیتر نوشت: بازگشت سربازان ارتش و آمادگی کشور برای برپایی جشن به مناسبت این بازگشت. «محمد بن راشد» امیر دبی نیز در پیامی توئیتری بازگشت نیروهای کشورش را تبریک و به آنها خوش آمد گفت.

این اولین باری نیست که امارات اعلام می کند نیروهایش را از یمن خارج کرده است. اکتبر سال ۲۰۱۹ نیز برخی رسانه ها اعلام کردند امارات و سودان بسیاری از تانک ها و تجهیزات نظامی خود را از عدن خارج کرده اند.

ماه ژوئن ۲۰۱۹ امارات اعلام کرد که قصد دارد نیروهایش را در یمن کاهش داده و مناطق حضور آنها را تغییر دهد تا آنگونه که مدعی است از استراتژی «اول عملیات نظامی» به استراتژی «اول صلح» منتقل شود.

این درحالی است که «عادل المسنی» پژوهشگر یمنی در امور روابط بین الملل در گفتگو با الخلیج آنلاین می گوید: این اولین باری نیست که امارات از خروج نیروهایش از یمن خبر می دهد؛ ابوظبی دولتی است که نمی توان نه به گفته هایش و نه به رفتارش اعتماد داشت. این کشور دروغ های بی حدومرزی را می بافد.

عادل المسنی می افزاید: من فکر نمی کنم که امارات از یمن خارج شود؛ آنچه در منطقه سقطری و شبوه جریان دارد نشان می دهد که ابوظبی هنوز از سیطره بر این مناطق و دیگر گذرگاه های حیاتی یمن ناامید نشده است.

این پژوهشگر یمنی تاکید می کند: امارات طمع ورزی های بسیاری دارد و ملیون ها دلار برای تشکیل گروه های مسلح با هدف تحقق آن هزینه کرده است و اکنون درگیری بین اتباع امارات و نیروهای طرفدار منصور هادی جریان دارد.

وی در پایان می گوید: هرکه خوب در نتیجه سال ها جنگ علیه یمن بنگرد متوجه حجم ویرانگری که در نتیجه سیاست های برنامه ریزی شده دشمن در تمام سطوح اقتصادی، نظامی و اجتماعی به بارآمده، خواهد شد. ردپای ویرانگری ائتلاف سعودی در تمام خانه های یمنی ها مشاهده می شود و بی سوادی، فقر، بیماری و آوارگی بخشی از نتایج طرح های جدایی طلبانه و تجزیه یمن از سوی ائتلاف عربی  به سرکردگی عربستان سعودی و امارات است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.