رشت- بهمن‌ماه سال ۱۳۸۳ بارش برف سنگین در استان‌های شمالی بسیاری از مردم و مسئولان را مانند بارش‌های دو روز گذشته در استان گیلان یک‌بار دیگر غافلگیر کرد.

برف مردم و مسئولان گیلان را غافلگیر کرد/آب و برق قطع شد پرواز ها زمینگیر شدند

قدس آنلاین-گروه استان ها: اگرچه با اعلام هواشناسی مبنی بر بارش برف سنگین برای  گیلان در بیستم بهمن‌ماه ستاد مدیریت این استان تشکیل جلسه داد  و نشست‌هایی با محوریت «مقابله با برف» در استانداری برگزار شد اما بارش برف درنهایت به غافلگیری مسئولان منتج شد.

بارش برف سنگین به ارتفاع نیم متر در گیلان که در ارتفاعات و مناطق سردسیری به بیش از یک و نیم متر نیز رسید روز ۲۲ بهمن بسیاری از مردم این استان را غافلگیر کرد اما نکته تعجب‌برانگیز  این بود که باوجود قطع آب و برق و انسداد راه‌های ارتباطی اما ذره‌ای از حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن کم نکرد.

برق رفت آب قطع شد

بارش برف سنگین در گیلان روز ۲۲ بهمن برق ۲۴۶ هزار مشترک را قطع و بسیاری از دستگاه‌های گرمایشی منازل را به خاموشی کشاند و نظم شهرهای رشت، صومعه‌سرا، فومن، شفت، انزلی، رضوانشهر، لنگرود ، لاهیجان و آستانه‌اشرفیه را بر هم زد.

در همین حال مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق گیلان اعلام کردبه دلیل انسداد راه‌های اصلی و فرعی نیروهای عملیاتی شرکت توزیع برق نمی‌توانند با خودرو  برای رفع خرابی‌ها و مشکلات عازم این مناطق شوند؛ ازاین‌رو مجبورند پیاده اعزام شوند که قطع برق زمان‌بر است.

حمیدرضا حکمت پارگی سیم‌های برق براثر بارش سنگین برف ، سقوط شاخه‌های درختان بر کابل‌های برق و مسدود بودن راه‌ها و غیرممکن شدن تردد به برخی از این مکان‌ها و رفع خرابی‌ها را از دلایل طولانی شدن قطع برق عنوان کرد.

در همین حال مدیرعامل آب و فاضلاب شهری گیلان  نیز از قطع انشعاب آب شرب ۱۲ هزار مشترک در استان خبر داد و گفت: بارش سنگین برف آب شرب در شهرهای فومن، ماسال، صومعه‌سرا و رحیم آباد را قطع کرد.

سید محسن حسینی در همین راستا تلاش شد تا با استفاده از دیزل ژنراتور و  با کمک همکاران شرکت برق، شبکه آب‌رسانی این مناطق را راه‌اندازی کنیم.

روستائیان در محاصره برف

بارش برف که بسیاری از روستائیان را در محاصره خود قرارداد به دلیل قطع برق موجب خاموشی پمپ‌های آب شد و لذا

افزون بر ۵۰ روستا از آب شربمحروم شدند.

در همین رابطه محب علی رنج ور  مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان انسداد راه‌های شریانی و فرعی در استان را موجب تأخیر و کاهش سرعت عمل نیروهای عملیاتی شرکت آب و فاضلاب عنوان کرد و گفت: برای چنین شرایطی از قبل در زمینه آب‌رسانی سیار و توزیع آب بسته‌بندی پیش‌بینی‌شده که به دلیل انسداد مسیرها انجام این اقدام هم با مشکل روبرو شد.

امدادرسانی به مسافران

بارش برف در استان گیلان موجب انسداد آزادراه رشت - قزوین و جاده  رشت- فومن شد و تمامی پرواز های فرودگاه رشت را لغو کرد لذا در همین راستا مدیرکل بحران استانداری گیلان از مسافران و هم‌وطنان خواست تا در صورت امکان از سفر به این استان تا ۲۴ ساعت آینده خودداری کنند.

رضا اسلامی با اشاره به درراه ماندن تعدادی از مسافران درراه‌های استان و پای‌کار بودن تمامی دستگاه‌ها برای رفع مشکلات مردم تصریح کرد: علاوه بر  استقرار مسافران به‌طور موقت در راهدارخانه‌ها؛ گرمخانه‌های شهری  نیز بدون محدودیت درراه ماندگان را در خود جای دادند.

وی گفت: تمامی مسئولان راهداری، هلال‌احمر و سایر نهادها در حال پاک‌سازی جاده‌ها هستند تا مسافرانی که در جاده‌ها به دلیل بارش برف و مسدود شدن راه‌ها، گرفتارشده‌اند را به اماکن‌ امن هدایت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.