مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ساماندهی و تعطیلی نهالستان‌های غیر مجاز این استان در دستور کار است.

نهالستان‌های خراسان رضوی ساماندهی می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، هاشم نقیبی افزود: با توجه به تولید بسیار نهال توسط نهالستان‌های غیر مجاز و همچنین مورد تایید نبودن تولیدات این واحدها از نظر سلامتی و باردهی، ساماندهی این واحدها و تعطیلی واحدهایی که علاقه‌مند به فعالیت تحت نظارت جهاد کشاورزی و بر اساس آیین‌نامه‌های تولید نهال نیستند، در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۶ باغ مادری تولید نهال در کشور فعالیت دارد ادامه داد: ۲ باغ از این تعداد در شهرستان‌های چناران و جوین استان خراسان رضوی است که به تولید نهال دارای شناسامه ‌اقدام می‌کنند.

وی گفت: هدف و محور تولید در این باغ‌های مادری تامین پایه و پیوندک سالم و با اصالت برای ایجاد نهالستان‌ها و نهال گواهی شده و باغات اصیل با تولید محصول مطلوب و با کیفیت است.

نقیبی افزود: در حال حاضر سالانه یک میلیون  و ۸۰۰ تا دو میلیون نهال دارای شناسنامه‌ در این استان تولید می‌شود که معادل نیمی از تولید نهال غیر اصیل در واحدهای غیر مجاز است.

وی ادامه داد: در حال حاضر سالانه بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نهال در نهالستان‌های غیر مجاز استان تولید می‌شود که از نظر سلامت و اصالت مورد تایید نیستند.

وی گفت: نهالستان‌های دارای مجوز زیر نظر کمیته فنی نهال استان اقدام به تولید نهال‌های دارای اصالت و تضمین‌ شده می‌نمایند که از خسارت به کشاورزی، آلودگی باغات میوه و تهدید سرمایه‌گذاری کشاورزان جلوگیری می‌کند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.