اسناد و مدارک موجود و نظر سازمان بازرسی، اگر چه گواه این است که زمین مدرسه اتمی مشهد، متعلق به آموزش و پرورش خراسان رضوی است، اما دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی معتقد است این زمین متعلق به آموزش و پرورش نبوده و هیچ‌گونه تصمیمی برای پرداخت هزینه آن وجود ندارد.

آموزش و پرورش: زمین رایگان دادیم / سازمان انرژی هسته‌ای: زمین آستانه‌ای است

به گزارش قدس آنلاین، احداث مدرسه اتمی در مشهد، اگر چه از سوی سازمان انرژی اتمی و آموزش و پرورش، به عنوان فرصتی برای گسترش عدالت آموزشی در این کلان‌شهر عنوان شد، اما «از قضا سرکنگبین صفرا فزود»   و باعث تبعیض و اجحاف در حق دانش آموزان این شهر شد.

خلاصه ماجرا از این قرار است که در سال ۹۴، دو مدرسه دولتی «قدس» و «اختران انقلاب» در خیابان فلسطین مشهد تخریب و زمین آن از سوی مدیرکل وقت آموزش و پرورش خراسان رضوی یعنی «سید جوادحسینی» در اختیار سازمان انرژی هسته‌ای قرار گرفت؛ اما میراثی که حسینی پس از کوچ به معاونت سیاسی استانداری از خود باقی گذاشت حتی در دوره تکیه‌اش بر صندلی وزارت آموزش و پرورش نیز سامان نیافت و زمینی که سازمان انرژی هسته‌ای هشت میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برایش هزینه کرد، شد مدرسه‌ای برای «از ما بهتران»! مدرسه‌ای غیرانتفاعی که شائبه رانت و ویژه‌خواری را سر زبان منتقدان انداخت.

ورود سازمان بازررسی به تخلف مدرسه اتمی مشهد

این موضوع تا آنجا پیش رفت که از سال ۹۶، یعنی حتی یک سال قبل از افتتاح این مدرسه در مشهد، سازمان بازرسی به موضوع ورود کرد.

رئیس وقت منطقه ۲ سازمان بازرسی کل کشور(که حالا رییس بازرسی کل کشور است) در نشست خبری خود در تیرماه سال جاری درباره تخلفات مدرسه اتمی بیان کرد: با توجه به اینکه برای ساخت این مدرسه از طرف سازمان انرژی اتمی، دو مدرسه دولتی تخریب شده و در آن زمین بنا شده، بنابراین مقرر شد که زمینی مشابه با قیمت همین زمین در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد.

مدرسه‌ اتمی مشهد بعد از ساخت و تجهیز، در اختیار یک موسسه غیرانتفاعی قرار گرفت!

تحقیقات بیشتر در این خصوص، این نکته را روشن کرد که مدرسه اتمی مشهد بعد از ساخت و تجهیز در اختیار موسسه فرهنگی آموزشی صنعت هسته ای کشور قرار گرفته است، موسسه‌ای که بنا بر آگهی تاسیس روزنامه رسمی کشور به شماره ۲۰۳۳۲ تهران، مورخ چهارم دی ماه ۹۳، «غیرانتفاعی» است!

حالا سه سوال مطرح است؛ اول اینکه چرا مدرسه‌ای که با زمین دولتی واگذار شده از طرف اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی و هزینه ساخت و تجهیز از سوی سازمان انرژی اتمی، که هر دو دستگاه‌های دولتی هستند، باید در اختیار یک موسسه غیر انتفاعی قرار بگیرد؟ دومین سوال اینکه این موسسه غیر انتفاعی، درآمد حاصل از شهریه این مدرسه را کجا هزینه می‌کند؟ و سوم اینکه سازمان انرژی اتمی چه اقدامی برای پرداخت هزینه این زمین به آموزش و پرورش خراسان رضوی کرده است؟ سوالاتی که پاسخ به آنها می‌تواند شائبه رانت و ویژه خواری را تقویت یا برطرف کند.

زارعان: زمین مدرسه اتمی مشهد متعلق به آموزش و پرورش نبوده است

سفر چند ساعته دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی به مشهد، فرصتی شد تا پاسخ این سوالات یا بهتر است بگویم ابهامات را از وی جویا شوم.

علی اصغر زارعان، با بیان اینکه یکی از رویکردها و ماموریت‌های سازمان انرژی اتمی، پرورش نیروی انسانی متخصص از دوره راهنمایی و دبیرستان است، افزود: بر همین اساس، این سازمان ۲۳ سال پیش مدرسه‌ای را به همین منظور در تهران ایجاد کرد تا بتواند استعدادها را رشد داده و نخبه پروری کند، در این مدرسه به دانش آموزان بی بضاعت هم کمک شد تا به آن درجات بالای علمی برسند.

وی ادامه داد: دومین مدرسه اتمی کشور در شهر مشهد و بنا بر درخواست و نیاز این شهر ایجاد شد، این مدرسه به نام موسسه فرهنگی آموزشی صنعت هسته‌ای کشور است.

دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه زمین این مدرسه متعلق به موقوفات امام رضا(ع) بوده و آموزش و پرورش مالکیتی در این زمین نداشته است، افزود: این موسسه کاملا دولتی است و هیچ‌گونه منفعت شخصی در آن وجود ندارد چرا که سازمان انرژی اتمی به صورت شرکتی اداره می‌شود و شرکت‌هایی مانند «یو. سی. اف» اصفهان، خنداب اراک، ری اکتور اراک و آب سنگین فوردو به صورت شرکتی اداره می‌شوند، این موسسه هم مانند این موارد و کاملا دولتی است.

زارعان با تاکید بر اینکه مدرسه اتمی مشهد هم مانند دو مدرسه اتمی دیگر کشور، توسط موسسه فرهنگی آموزشی صنعت هسته‌ای که یک موسسه کاملا دولتی است(!)، اداره می‌شود، اضافه کرد: شهریه این مدرسه مطابق تعرفه‌های آموزش و پرورش است و هیچ‌گونه مبلغ بیشتری از دانش آموزان اخذ نمی‌شود.

وی متذکر شد: این دو مدرسه‌ای که در اختیار صنعت هسته‌ای قرار گرفته، دو مدرسه مخروبه بود که آموزش و پرورش خراسان رضوی بابت اجاره سالانه زمین، به آستان قدس رضوی بدهکار بود که ما آن بدهی را پرداخت کردیم و مالکیت متعلق به آستان قدس است و به ما تحویل داده شد، بنابراین تصمیمی برای پرداخت هزینه این زمین به آموزش و پرورش وجود ندارد.

اظهارات زارعان در حالی است که مدیر کل سابق آموزش و پرورش خراسان رضوی، که این زمین را در سال ۹۴، به سازمان انرژی اتمی تحویل داد، سال گذشته در مصاحبه با خبرنگار فارس، آن را جزو افتخارات دوره مدیریت خود عنوان کرد.

سید جواد حسینی که حالا بر صندلی معاونت وزیر آموزش و پرورش تکیه زده، در آن مصاحبه به صراحت بیان کرد: زمین مدرسه انرژی اتمی را اداره‌ کل آموزش و پرورش خراسان رضوی به صورت رایگان در اختیار سازمان انرژی اتمی قرار داده و این سازمان هم اقدام به احداث و تجهیز مدرسه کرده است.

این موضوعی است که مدیر کل فعلی آموزش و پرورش هم قبول دارد؛ اما چرا دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی، این زمین را متعلق به آستان قدس رضوی معرفی می‌کند؟

همه مشهدی‌ها خوب می‌دانند که سند اراضی این شهر، به سه صورت ملکی، اوقافی و آستان قدس رضوی است؛ یعنی آستان قدس، موقوفات خود را در قبال مبلغی اجاره سالانه، به اشخاص واگذار و سند به نام آنها صادر می‌کند، بنابراین دو مدرسه مذکور متعلق به آموزش و پرورش خراسان رضوی بوده است، همان‌طور که مسوولان این اداره کل هم بر این موضوع تاکید داشته‌اند و قطعا اگر این زمین متعلق به آموزش و پرورش نبود، سازمان بازرسی زودتر از هر کسی این موضوع را متوجه می‌شد.

این در حالی است که بنا بر اظهارات مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی، سرانه آموزشی در این استان ۴.۲ مترمربع اما در مناطق کم‌برخوردار، ۲.۲ مترمربع است و استاندار خراسان رضوی نیز همواره کمبود فضای آموزشی در حاشیه شهر مشهد را دغدغه‌ای جدی برای مدیریت این استان بر شمرده است.

جالب است بدانید چهار روز پیش نیز مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی اعلام کرد که تجهیز حدود ۹ هزار مدرسه در این استان‌ به سیستم ایمنی، نیاز به هزینه‌های چندین میلیاردی دارد که امکان آن فراهم نیست؛ با پرداخت بهای زمین مدرسه اتمی مشهد به آموزش و پرورش خراسان رضوی از سوی سازمان انرژی هسته‌ای فکر می‌کنید مشکل چند هزار مدرسه در این خصوص حل و از بروز چند اتفاق ناگوار برای دانش آموزان متوسط و بی بضاعت این استان جلوگیری شود؟

حالا باید منتظر شد و دید سازمان بازرسی کل کشور، در خصوص ادعاهای جدید دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی، بازپس گیری این زمین به نفع آموزش و پرورش خراسان رضوی و نیز تعیین تکلیف درآمدهای حاصل از این مدرسه، چه موضعی اتخاذ می‌کند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.