رشت- بارش سنگین برف در گیلان از شامگاه یکشنبه آغاز شد در برخی از نقاط این استان تا اواخر سه‌شنبه‌شب به ارتفاع یک و نیم متر رسید و البته این تمام ماجرا نبود زیرا این حجم برف مشکلات ریزودرشتی را برای شهروندان و مسافران این اتان به همراه داشت که فوت ۷ نفر از هم‌وطنان درزمره تلخ‌ترین حوادث این برف سنگین بود.

جامه سپید بر تن طبیعت؛رخت سیاه بر تن ۷ خانواده گیلانی

قدس آنلاین-گروه استان ها:برف در گیلان در نخستین ساعات با انسداد راه‌های مواصلاتی افزون بر یک هزار مسافر را در جاده‌ها زمین‌گیر کرد و  بسیاری از خودرو ها را در محاصره برف قرار داد که با کمک جمعیت هلال احمر این مسافران نجات داده شدند.

برف هم چنین آب و برق شهرها و روستائیان را قطع کرد و در تلخ‌ترین حادثه علاوه بر اینکه افزون بر ۴۱۸ نفر را دچار مصدومیت کرد متأسفانه جان ۷ شهروند را نیز گرفت.

البته برف همیشه برای کشاورزان و مردم حکایت همان دو روی سکه را دارد که روی ناخوش آن حوادث به وقوع پیوسته  و روی دیگر آن سالی پر محصول  همراه با ایجاد شورونشاط اجتماعی در بین مردم است که روی خوش این ماجرا در آستارا و با برگزاری جشنواره آدم‌برفی قابل مشاهده بود.

روی ناخوش برف

برف چنان زمین و هوا را می‌پالاید که گویی همگی تازه خلق‌شده‌اند و این روی خوش این نعمت الهی است اما روی ناخوش آن‌که به دلیل رفتار ما رقم می‌خورد ممکن است پرمخاطره جلوه کند.

قطع ارتباط جاده‌ای، اختلال در نظم شهر، قطع انشعاب آب افزون بر ۵۰ روستا  قطعی برق ۱۶۵ هزار مشترک، سرخوردگی و شکستگی دست‌وپا به دلیل لغزندگی معابر، مسمومیت با گاز مونوکسید کربن و سایر حوادث آن روی سکه هنگام بارش برف است چنانچه که در استان گیلان تعداد ۴۱۸ نفر را مصدوم و متأسفانه جان ۷ هم‌وطن را گرفت.

خالدی سخنگوی اورژانس کشور درباره آخرین وضعیت جان‌باختگان و مصدومان متاثر از برف در استان گیلان گفت: هفت نفر که ۵ نفر به علت ریزش بهمن در شهرستان رودبار، یک نفر به علت سقوط از سقف و یک نفر نیز به علت ریزش سقف در شهر رشت جان خود را از دست داده‌اند.
در همین راستا رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی گیلان بابیان اینکه روز گذشته متأسفانه یک شهروند ۳۴ ساله براثر برف‌روبی از ساختمان سقوط کرد و در دم جان باخت اظهار کرد: در همین راستا یک نوجوان ۱۸ ساله نیز براثر سقوط برف از سقف ساختمان دچار ایست قلبی شد که به‌رغم تلاش نیروهای اورژانس و بیمارستان جان خود را از دست داد.

  پیمان اسدی سقوط بهمن در رودبار نیز یکی از عوامل فوت عنوان کرد  و اظهار کرد: تعداد ۷۸ نفر نیز بر اثر شکستگی‌های ناشی از سقوط و سرخوردگی به مراکز درمانی اعزام شدند.

روی خوش برف

اگرچه بارش برف مشکلات بسیاری را برای مردم استان گیلان به همراه داشت اما برپایی جشنواره ساخت آدم‌برفی به مناسبت دهه مبارک فجر باهدف نشاط اجتماعی و با شرکت جمعی از مردم آستارا در ورزشگاه وحدت این شهرستان روی خوش بارش‌های اخیر بود که به‌خوبی در چهره خانواده‌های شرکت‌کننده نمایان بود.

در این جشنواره بسیاری از جوانان و سمن‌های شهر و بانوان خلاق آستارا در رده‌های سنی مختلف به‌صورت انفرادی و گروهی، حدود ۵۰ آدم‌برفی ساختند و در پایان با نظر هیئت‌داوران، به ۱۰ نفر برتر جوایز نقدی و غیر نقدی اهدا شد.

گیلان فقط با زنجیر چرخ

بنا بر آخرین گزارش‌های دریافتی جاده‌های گیلان هنوز در معرض کولاک و برف قرار داشته و لذا رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیکی راهور نیروی انتظامی با اعلام اینکه جاده قدیم رشت - قزوین مسدود شده، از هم‌وطنان خواست از سفر به استان گیلان جدا خودداری کنند.

سرهنگ نادر رحمانی روز چهارشنبه در خصوص آخرین وضعیت راه‌های این استان اظهار کرد: یک خط آزادراه قزوین - رشت بازگشایی‌شده و در خط دیگر فقط به سواری‌ها اجازه عبور داده‌شده است.

وی ادامه داد: اکنون تردد در تمام محورهای منتهی به استان گیلان فقط با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است.

رحمانی گفت: برخی محورهای استان گیلان دچار یخ‌زدگی شده و برخی محورهای این استان نیز کولاک ادامه دارد.

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل راهور ناجا افزود: استان گیلان به‌هیچ‌عنوان مناسب سفر نیست به همین دلیل به هم‌وطنان توصیه می‌شود درصورتی‌که ضرورتی برای سفر به این استان ندارند، از سفر به گیلان به‌شدت خودداری کنند زیرا تردد در جاده‌های منتهی به گیلان به دلیل یخ‌زدگی و کولاک ایمن نیست.

حوادث غیرمترقبه در کمین است

بنا بر گفته کارشناسان بارش برف؛ یخ‌زدگی و لغزندگی تنها حوادثی نیست که شهروندان را در این استان تهدید می‌کند بلکه احتمال وقوع بهمن و کولاک در نواحی کوهستانی استان یکی از خطراتی است که رهگذران در این استان را تهدید می‌کند.

بنا بر اعلام سازمان هواشناسی اگرچه از امروز شاهد روند افزایش نسبی دما تا روز پنجشنبه خواهیم بود اما باید توجه داشت

با وزش باد گرم بالا آمدن آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها نیز دور از انتظار نیست لذا توصیه‌شده است شهروندان  از ترددهای غیرضروری در چنین شرایط جوی پرهیز کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.