پس از گذشت چند ماه از خرید تضمینی زعفران عدم پرداخت هزینه کامل و یا حتی درصدی از آن به کشاورز ناراحتی برخی کشاورزان را به همراه داشته است.

گلایه زعفران‌کاران سبزواری از طرح خرید تضمینی/ دولت پولی به حسابمان واریز نکرد

به گزارش قدس آنلاین، کار خرید حمایتی محصول زعفران امسال کشاورزان در راستای سیاست‌های حمایتی دولت و اجرای برنامه خرید حمایتی محصولات کشاورزی با اعلام موافقت‌های انجام شده در سطوح عالی، در خراسان رضوی از آبان ماه آغاز شد.

در این چارچوب محصول زعفران در همه شهرستان‌های خراسان رضوی به طور همزمان توسط اتحادیه‌های تعاون روستایی با هدف جلوگیری از کاهش و نوسان نامتعارف قیمت و نیز مداخله حداقلی در بازار زعفران جهت جلوگیری از کاهش قیمت در چهار سطح پس از آزمایش از کشاورز خریداری شد.

همانند سایر شهرستان‌های استان، خرید تضمینی زعفران در شهرستان سبزوار و شهرهای غرب خراسان رضوی نیز انجام شد. در سال زراعی جاری از یک هزار و ۵۵۰ هکتار کشتزارهای شهرستان سبزوار هفت تن زعفران برداشت شد و ۹۰۰ کیلوگرم زعفران در قالب طرح خرید حمایتی از کشاورزان شهرستان‌های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن در غرب خراسان رضوی خریداری شده است. پس از گذشت چند ماه از خرید تضمینی زعفران عدم پرداخت هزینه کامل و یا حتی درصدی از آن به کشاورز ناراحتی برخی کشاورزان را به همراه داشته است.

پرداخت نشدن مطالبات کشاورزان

یکی از کشاورزان بخش ششتمد گفت: دولت به عنوان طرح حمایتی خرید زعفران از ما کشاورزان زعفران مان را خرید و تحویل تعاونی روستایی دادیم.

رضا قاسمی با بیان اینکه قرار شد نهایتا بعد از ۱۰ روز یا ۲ هفته با کشاورزان تسویه انجام شود و یا لااقل درصدی از پول را پرداخت کنند، افزود: در حال حاضر دو ماه است که بنده و خیلی کشاورزان دیگر زعفران‌مان را تحویل داده‌ایم و یک ریال به ما مبلغی پرداخت نشده است.

وی اظهار کرد: من یک کشاورز ساده هستم که مخارج یک ساله زندگی‌ام ازروی کشت و فروش زعفران است، امروز بدون هیچ دریافتی برای مخارج زندگی ام باید چکار کنم؟  

وی ادامه داد: به هرکجا که مراجعه می‌کنم همه می‌گویند دولت ندارد بدهد و قول پیگیری می‌دهند اما دریغ از حتی درصد کمی از پول. آیا شایسته است که در این وضعیت شرمنده خانواده باشیم چون دولت پول کشاورز را ندارد که پرداخت کند؟

رئیس اداره تعاون روستایی سبزوار گفت: ۹۰۰ کیلوگرم زعفران در قالب طرح خرید حمایتی از کشاورزان شهرستان‌های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن در غرب خراسان رضوی خریداری شده است.

امرالله شمس با اشاره به استقبال خوب کشاورزان این منطقه از خرید حمایتی زعفران افزود: بخشی از مطالبات زعفران‌کاران پرداخت شده و مابقی نیز در مدت مشخص شده به حساب آنان واریز خواهد شد.

وی ادامه داد: خرید حمایتی محصول زعفران با چهار عنوان نگین، شبه‌ نگین، پوشال درجه یک و پوشال معمولی سطح‌ بندی شده و پس از آزمایش‌های کیفی هر کیلوگرم نگین زعفران به قیمت ۱۰۵ میلیون ریال، شبه‌ نگین به قیمت ۹۵ میلیون ریال، پوشال درجه یک به قیمت ۹۰ میلیون ریال و پوشال معمولی زعفران به قیمت ۸۲ میلیون ریال از کشاورزان خریداری شد.

پرداخت ۲۶ درصد از مطالبات زعفران‌کاران

سخنگوی فراکسیون تولید، فرآوری و صادرات زعفران مجلس شورای اسلامی از پرداخت ۲۶ درصد از مطالبات زعفران‌کاران خراسان رضوی که تاکنون وجهی نکرده اند، خبر داد.

علی‌سبحانی‌فر با اعلام این خبر اظهار کرد: با توجه به ابلاغیه صادره از سوی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، سامانه ساتراپ برای ثبت آمار و اطلاعات الباقی زعفران خریداری شده از تاریخ ۱۵ بهمن باز شد که پس از ثبت آمار و اطلاعات در ساعت ۱۷ جمعه به اتمام رسید.

وی افزود: حدود ۶۹ کیلوگرم زعفران خالص به میزان تقریبی ۶۴۲ میلیارد تومان از کشاورزان در کشور خریداری شده است.

سخنگوی فراکسیون تولید، فرآوری و صادرات زعفران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: طبق مصوبه کارگروه استان مقررشد که مبلغ ۱۰ میلیارد تومان به زعفران‌کارانی که تاکنون وجهی دریافت نکرده اند، ۲۶ درصد مطالبات آنها در روز شنبه پرداخت شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.