تولیت آستان قدس رضوی با توجه به نزدیک شدن به زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: روشنگری، هدایت و معیار دادن وظیفه اصلی روحانیت است و ما فقط باید به مردم ملاک بدهیم.

حوزه باید به مردم ملاک و معیار بدهد

به گزارش خبرگزاری قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در اجلاس سراسری مدیران مدارس علمیه خراسان بزرگ که در مدرسه علمیه سلیمانیه برگزار شد، به بایسته‌های حوزه انقلابی و بایدها و نبایدهای آن پرداخت و اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران مساله شخصی، مادی و جریان استکباری نیست، بلکه مساله به چالش کشیدن فرهنگ لیبرال غربی است که ۲۰۰ سال با آن دنیا را زیر سلطه خود قرار داده‌اند، از این رو با ما مخالفت می‌کنند.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه حکومت غرب، پایان حضور دین، معنویت و خدا را در اجتماع جهانی با رنسانس اعلام کردند، افزود: با اینکه قرون وسطی یک حکومت مسیحی کلیسایی هم نبود اما حاکمیت فاسد آنها به نام دین تمام شد.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه در ۲۰۰ سال گذشته در دنیا رواج داده بودند که دین به عنوان یک مساله شخصی برای هر فرد است و در مباحث اجتماعی ورودی ندارد، اما انقلاب اسلامی ایران این تفکر را زیر سوال برد و دنیا و فلسفه غرب را به چالش کشاند.

حجت‌الاسلام و المسلمین مروی با اشاره به اینکه شعار انقلاب اسلامی «تحقق معارف دین و حاکمیت دین در جامعه است»، تصریح کرد: خاستگاه انقلاب اسلامی حوزه‌های علمیه است بنابراین وظیفه اصلی دین شناسان در حوزه‌های علمیه این است که مباحث و اهداف انقلاب را در بین مردم و جامعه تبیین کنند.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه تمام تلاش دشمن این است که حوزه‌های علمیه را از انقلاب جدا کنند، افزود: آنها تلاش می‌کنند که حوزه کاری به نظام نداشته باشد و مخالف خوانی‌ها را بزرگ و برجسته می‌کنند که بگویند انقلاب از خاستگاه خود جدا شده است.

وی ادامه داد: برخی صراحتا مخالفت می‌کنند اما دسته دوم مخالفت‌ها، غیر صریح است؛ آنها با مبادی انقلاب مخالفت می‌کنند که برخی ناخواسته و برخی با علم وارد این عرصه می‌شوند.

تاریخ، نمایانگر نقش موثر روحانیت است

حجت‌الاسلام و المسلیمن مروی با تاکید بر اینکه هیچ جریان و جمعیت و گروهی با انزوا و خنثی بودن نمی‌تواند مقبولیت کسب کند و هیچ شی‌ء خنثایی، مقبول هیچ جامعه‌ای نیست، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم بدانیم قضاوت مردم نسبت به روحانیت چه طور است باید تاریخ را بررسی کنیم؛ جریان روحانیت جریانی انقلابی، فعال و حاضر در صحنه در طول تاریخ بوده است.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: با توجه به ورود و حضور در عرصه‌های مختلف توسط روحانیت، آفت‌هایی به وجود می‌آید بنابراین ما باید آنها را بشناسیم و آفت‌زدایی کنیم.

وی با اشاره به اینکه تاریخ و نفوذ روحانیت در مسائل این را می‌رساند که حوزه‌های علمیه همواره حضوری فعال در عرصه‌های مختلف داشته‌اند، بیان کرد: انقلابی بودن به معنای سیاست زده بودن و در جریانات مختلف قرار گرفتن نیست بلکه انقلابی بودن شاخص‌هایی دارد که حوزه انقلابی بماند.

حجت‌الاسلام و المسلیمن مروی با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری نسبت به شاخصه‌های انقلابی بودن حوزه‌های علمیه، اظهار کرد: حوزه و روحانیت باید جامعه و مردم را رهبری کنند از این رو باید انقلابی بماند بنابراین در وهله نخست باید بتواند شبهات را پاسخ دهد.

تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر اینکه رمز ماندگاری حوزه‌های علمیه مقابله با تهاجمات مرزهای اعتقادی مردم است، متذکر شد: امروز حوزه انقلابی باید براساس زمان بتواند پاسخ دهد، در همه عرصه‌ها مبادی انقلاب به شدت مورد هجوم ویروس‌ها قرار گرفته است و حوزه انقلابی باید آنها را پاسخ دهد.

وی با بیان اینکه انقلابی آن است که با علم و اخلاق، شبهه را پاسخ داده و برطرف کند، ادامه داد: حوزه انقلابی باید نسبت به مسائل جانبی داخلی و بیرونی احساس مسؤولیت داشته باشد، در طول تاریخ هر حرکت اصلاحی اجتماعی صورت گرفته با رهبری روحانیت بوده است.

حجت‌الاسلام و المسلیمن مروی خاطر نشان کرد: وقتی علما خطری را احساس می‌کردند بی‌تفاوت نبودند اما این وظیفه به درستی برای مردم تبیین نشده که تاکنون نقش روحانیت در جامعه چگونه بوده است بنابراین باید به آن توجه شود.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: مگر می‌شود ما به عنوان یک روحانی انقلابی حضور داشته باشیم و امریکا در منطقه هر کاری می‌خواهد انجام دهد؟ داعش برای این درست شد که اسلام را با چهره منفور به دنیا نشان دهند و مردم دنیا از اسلام متنفر شوند و دشمنان، زمینه برچیده شدن اسلام را بگذارند اما تدابیر بلند رهبر معظم انقلاب این خُدعه را برطرف کرد.

وی با اشاره به اینکه شاخصه دیگر حوزه انقلابی، مقاومت است، با توجه به نزدیک شدن به زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: روشنگری، هدایت و معیار دادن وظیفه اصلی روحانیت است و ما فقط باید به مردم ملاک بدهیم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.