ایلام- امروز ۲۳ بهمن مصادف با سالروز بمباران زمین فوتبال چوار است؛ اتفاق نادری که در هیچ جنگی نمونه و سابقه نداشته است.

مسابقه‌ای که پایانش شهادت بود/رقابت در مستطیل قرمز

قدس آنلاین-گروه استان ها: استان ایلام در غرب و جنوب غرب ایران در تیررس مستقیم حملات عراق قرار داشت و هرروز از جبهه‌های این استان خبر شهادت جمعی از مردمان آن دیار به رسانه‌ها مخابره می‌شد. اما مردم این خطه خبری ناگوارتر از حادثه زمین فوتبال چوار در تاریخ ۲۳ بهمن سال را به یاد ندارند.

آن روز تیم منتخب فوتبال چوار به مناسبت جشن‌های پیروزی انقلاب دیداری دوستانه با تیم جوانان ایلام داشت، دیداری که در قالب رقابت ورزشی تعریف می‌شد و ذات آن دوستی و همدلی بود.

جوانان این استان فارغ از تمام مشکلات جنگ که در یک‌قدمی آنان قرار داشت روانه میدان ورزش شدند تا با ابزار فوتبال در دل همشهریان خود یک نشاط ایجاد کنند.

 بسیاری از جوانان آن میدان از جبهه‌ها مرخصی گرفته بودند، اما ظاهراً قرار بود تقدیر آنان شهادت باشد شهادتی که زمان و مکان را نمی‌شناسد.

حادثه تلخ زمین فوتبال چوار، فرود بمب‌های جنگنده‌های نیروی هوایی عراق در تاریخ ۲۳ بهمن ۱۳۶۵ در حین برگزاری مسابقه فوتبال به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در بخش چوار استان ایلام بر سر غیرنظامیان بی‌گناه بود.

بمباران زمین فوتبال در دقیقه ۵۵ این بازی انجام شد و لحظاتی هولناک و صحنه‌های دل‌خراشی را برجای گذاشت، پیکرهای خونین و پاره‌پاره فوتبالیست‌های جوان، داورها و تماشاگران بازی، زمین سبز فوتبال را خونین کرد. چنین جنایت جنگی در تاریخ ورزش جهان بی‌سابقه بوده است.

حالا بعد از گذشت سه دهه از این جنایت جنگی علیه مردم بی‌دفاع، دوربین سینما روایتی از این اتفاق تلخ را نمایش داده است، یک اتفاق از هزاران اتفاقی که تاکنون سینمای ایران از آن مغفول مانده است.

«حسن و حسین صید خانی» دو هنرمند جوان ایلامی پس از سال‌ها تصمیم گرفتند تا روایتی از جنایت رژیم بعث عراق نسبت به مردم شریف ایران‌زمین را در فیلم سینمایی «مستطیل قرمز» نمایش دهند که مورد استقبال قرار گرفت به‌گونه‌ای که آن‌ها با حضور در جشنواره «میلان ایتالیا» مفتخر به دریافت نشان بهترین فیلم داستانی بلند شدند.

کبوتران آسمانی

در این روز خونین یونس تلوکی، مجتبی ناصری، علی نجات کرمی، علی عباسی، محمد کمالوندی، جهانگیر کاوه، عبدالرزاق مهدیه، سیدمحمد زارعی، حسین هزاوه (بازیکنان فوتبال)، حمیدرضا رضایتی (داور مسابقه)، مراد آذرخش، خلیل مظفری، سجاد مظفری، محمدجواد مظفری، امجد حیدری (تماشاگران مسابقه) به شهادت رسیدند و علی قیطاس، رحمت محمود، الیاس گهرسودی، گل مرادفاضلی، فرمان فولادوند و سلمان کرد (بازیکنان فوتبال) مجروح شدند.

خاطره ای که از حافظه تاریخ پاک نمی شود

چهارشنبه ۲۳ بهمن‌ماه ۱۳۹۸ باوجود گذشت ۳۵ سال از این خاطره تلخ اما انگار هنوز یاد و خاطر این شهدا در دل‌ها زنده و تازه است.

در آیین یادواره گرامیداشت شهدای زمین فوتبال چوار که امسال با بزرگداشت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی همزمان شد روح  و عطر تازه‌ای به این آئین بخشید و با استقبال قابل‌توجهی از طرف مردم و مسئولان استان ایلام روبرو شد.

در همین راستا معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار ایلام بابیان اینکه بمباران زمین فوتبال چوار در سال ۶۵ توسط رژیم بعث عراق حادثه‌ای تلخ و بی‌مانند است یادآور شد: این خاطره هیچ‌گاه از حافظه تاریخ پاک‌ نخواهد شد.

محمد نوذری روز چهارشنبه در آیین یادواره گرامیداشت شهدای زمین فوتبال چوار و بزرگداشت سردار شهید سلیمانی اظهار داشت: این حادثه تلخ در طول تاریخ حتی در تمامی جنگ‌ها مانند نداشته است، این رخداد اتفاق نادری است که در هیچ جای جهان مشابهی ندارد و شهدای آن مظلومانه در یک مسابقه ورزشی به خاک و خون کشیده شدند. 

معاون استاندار ایلام یادآور شد: رژیم بعث که در رویارویی با رزمندگان اسلام ناتوان شده بود، برای جبران شکست‌ها به بمباران شهرها و حتی میادین ورزشی مبادرت ورزید و با بمباران زمین فوتبال چوار که از آن به‌عنوان یک حادثه‌ای تلخ و دردناک در تاریخ جنگ‌های دنیا نام می‌برند یکی از ننگین‌ترین حوادث عالم را رقم زد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.