۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۸
کد خبر: 692337

افزایش مخالفت های با طرح معامله قرن باعث شد، «کلی کرافت» نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد، در یک عقب نشینی آشکار، طرح «معامله قرن» ترامپ را فقط یک پیشنهاد برای آغاز گفتگو دانست.

مخالفت‌های جهانی و تنزّل «معامله قرن» در حد یک پیشنهاد

به گزارش خبرنگار بین الملل قدس آنلاین؛ طرح ضد فلسطینی «معامله قرن»، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که واکنش‌های منفی گسترده‌ای را در سطح بین‌المللی برانگیخته است این بار با مخالفت رسمی اتحادیه اروپا مواجه شده است.

اتحادیه اروپایی بدون حضور بردار بزرگتر(انگلیس) روز سه شنبه و در قالب نشست شورای امنیت سازمان ملل، به عنوان یکی از اعضای گروه چهارجانبه بر مخالفت با این طرح ننگین تأکید کرده است.

اعضای اروپایی شورای امنیت سازمان ملل شامل بلژیک، استونی، آلمان، لهستان و فرانسه روز سه‌شنبه پیش از نشست این شورا درباره فلسطین در بیانیه‌ای مشترک تصریح کردند، طرح آمریکایی «معامله قرن» قطعنامه‌های شورای امنیت را درباره فلسطین نادیده گرفته و شهرک سازی اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین ناقض قوانین بین‌المللی است. 

اعضای اتحادیه اروپایی شورای امنیت سازمان ملل متحد تأکید کردند که فقط مرزهای شناخته شده ۱۹۶۷ در سرزمین‌های اشغالی را به رسمیت می‌شناسند.

در بیانیه پنج عضو اروپایی شورای امنیت که انگلیس در میان آنها نبود، تأکید شد، ما همچنین از شهرک سازی اسرائیل در مناطق اشغال شده فلسطینی نگرانیم زیرا این اقدامات مغایر قوانین بین‌المللی و مانع دستیابی به صلح و راه حل دو کشور است.

این بیانیه نشان می دهد که حتی شرکای اروپایی واشنگتن نیز از اقدام یکجانبه و غیرقانونی ترامپ در اعلام طرح معامله قرن ناراضی هستند و آن را گامی در راستای افزایش تنش و خشونت در فلسطین اشغالی می‌دانند.

در موضع گیری دیگری از اتحادیه اروپا نیز «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی این اتحادیه روز سه شنبه  با انتقاد از طرح ننگین معامله قرن درباره تبعات الحاق دره اردن به مناطق اشغالی و تشدید خشونت‌ها هشدار داد.

بورل از اسرائیل خواست تا از تصمیم الحاق دره اردن به سرزمین های تحت اشغال خود اجتناب کند و هشدار داد که در صورت اجرایی شدن این تصمیم، اعتراضات فلسطینی ها تشدید خواهد شد.

بورل در پارلمان اروپا گفت: این امر ممکن است رخ دهد اما شما می‌توانید مطمئن باشید که صلح نخواهد بود.

مسئول سیاست خارجی اروپا که هفته گذشته میلادی برای رایزنی با مقامات ارشد آمریکا به واشنگتن سفرکرده بود، در آنجا نیز طرح معامله قرن را زیر سئوال برد.

بورل گفت: پیشنهادهای ارائه شده از دو هفته قبل (یعنی از زمان اعلام طرح معامله قرن) کاملاً پارامترهای مورد توافق بین‌المللی را به چالش کشیده و دشوار است بدانید که این ابتکار چگونه می‌تواند هر دو طرف را به میز مذاکرات بازگرداند.

اعلام و ارائه طرح معامله قرن از سوی ترامپ که در راستای خوش خدمتی به رژیم صهیونیستی و جلب نظر موافق لابی‌های صهیونیستی به وی در سال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا صورت گرفته است نقطه عطفی در مسیر حمایت همه جانبه دولت ترامپ از اسرائیل محسوب می‌شود.

از جمله دلایل و اهداف دولت ترامپ از ارائه این طرح، حل و فصل منازعه فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی در راستای منافع کامل این رژیم، راضی کردن فلسطینی‌ها به پذیرش «ریز دولت»(Micro State) در بخش بسیار کوچکی از فلسطین یعنی فقط در ۱۲ درصد از آن در ازای وعده کمک ۵۰ میلیارد دلاری، ایجاد زمینه برای عادی سازی روابط بین اسرائیل و کشورهای عربی به ویژه متحدان واشنگتن مانند امارات، بحرین، عمان و عربستان و در نهایت وارد آوردن شکستی بزرگ به زعم خود بر محور مقاومت در منطقه غرب آسیا با ادعای از بین رفتن فلسفه وجودی آن یعنی مساله فلسطین است.

با این حال مخالفت یکپارچه فلسطینی ها، بیشتر کشورهای عربی و اسلامی و طرف های بین المللی یعنی دیگر اعضای گروه چهار جانبه شامل روسیه، اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد با این طرح باعث شده است تا دولت ترامپ موضعی انفعالی در این زمینه اتخاذ کند.

«کلی کرافت» نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد، در یک عقب نشینی آشکار، طرح «معامله قرن» ترامپ را تنها یک پیشنهاد برای آغاز گفت‌وگو دانست که از نظر واشنگتن، واقع بینانه و اجرایی است.

نکته قابل تامل این که وی به دلایل مخالفت جدی فلسطینی ها و اکثریت جامعه جهانی با این طرح اشاره‌ای نکرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.