در دوازهمین سالروز شهادت و عملیات ترور حاج عماد مغنیه معروف به حاج رضوان حزب الله لبنان، مجله «نیویورکر» پژوهش بلندی را تحت عنوان «قاسم سلیمانی و نحوه تصمیم گیری دولت ها برای ترور» منتشر کرد که در بخشی از آن به جزئیات عملیات ترور حاج عماد مغنیه در سوریه پرداخته است.

حاج «عماد مغنیه» چگونه به شهادت رسید؟

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، در دوازدهمین سالروز شهادت و عملیات ترور حاج عماد مغنیه معروف به حاج رضوان حزب الله لبنان، مجله «نیویورکر» پژوهش بلندی تحت عنوان «قاسم سلیمانی و نحوه تصمیم گیری دولت ها برای ترور» منتشر کرد که در بخشی از آن به جزئیات عملیات ترور حاج عماد مغنیه در سوریه پرداخته است.

انتشار جزئیاتی تازه از شرایط ترور توسط این مجله، با صرفنظر از صحت و سقم آن، به مثابه اعتراف صریح به مسئولیت عملیات ترور توسط اسرائیل است. در این گزارش آمده است: اسرائیل پس از شکست در جنگ 2006 درصدد ترور عماد مغنیه مهمترین فرمانده نظامی حزب الله برآمد. «اسرائیل» به طور کامل می دانست که اگر محل عملیات ترور را بد انتخاب کند ممکن است واکنش تند سیاسی و چه بسا جنگ جدیدی را به دنبال خواهد داشت و اجرای عملیات در خاک لبنان با پاسخ مستقیم حزب الله مواجه خواهد شد.

موساد رژیم صهیونیستی باخبر شد که حاج عماد مغنیه به آپارتمانی در محله کفرسوسه دمشق رفت و آمد دارد و جلسات مهم خود را آنجا برگزار می کند؛ به همین خاطر آنجا را مکان مناسبی برای اجرای عملیات ترور به حساب آورد؛ پس از این مئیر داغان رئیس وقت موساد برای نفوذ جاسوسان خود به دمشق از مدیر سازمان اطلاعات جاسوسی آمریکا «سیا» که جاسوس هایش آن زمان در بین کارمندان سفارت این کشور در دمشق حضور داشتند کمک گرفت.

موساد عملا عملیات ترور را با کارگذاری بمب در یک خودروی پارک شده آغاز کرد. این بمب به شکلی طراحی شده بود که ترکش های آن پنج متر پراکنده می شد. به گفته یکی از مسئولان سابق اسرائیل مواد منفجره در یک محموله باری عادی به سفارت آمریکا منتقل شد و ماموران سیا آن را به ماموران موساد تحویل دادند و آنها این بمب را در لاستیک زاپاس یک خودروی میتسوبیشی کارگذاشتند.

ماموران موساد در یک منطقه صحرائی عملیات را به صورت آزمایشی اجرایی کردند و ایهود اولمرت نخست وزیر وقت اسرائیل از نتایج آن اطمینان حاصل و برای نهائی کردن عملیات ترور در کاخ سفید با جورج بوش رئیس جمهور وقت آمریکا دیدار کرد که به گفته برخی منابع نزدیک به اولمرت در این دیدار توافق شد که فقط عماد مغنیه ترور شود.

در مرکز عملیات موساد هر یک از افسران نقش مشخصی را در عملیات ترور شهید مغنیه داشتند؛ به گونه ای که یکی ماموریت پنهان کردن اثر دیگری را به عهده داشت و دیگری به طور مستقیم خودروی بمگذاری شده را رصد می کرد تا مطمئن شود که فرد حاضر در خودرو خود عماد مغنیه است. اولمرت در آخرین لحظات از اتاق عملیات بازدید و تاکید کرد که روابط اسرائیل با آمریکا بسیار مهم است و در این عملیات فقط مغنیه باید کشته شود.

عصر روز 12 فوریه 2008 افسران موساد با رصد تلفن عماد مغنیه متوجه شدند که او عازم آپارتمان کفرسوسه است و فورا به جاسوسان خود در دمشق که نزدیک خودروی میتسوبیشی بمبگذاری شده حضور داشتند این خبر را ابلاغ کردند. افسران موساد دیدند که حاج عماد مغنیه خودروی خود را در مکان همیشگی پارک کرده است.  عملیات اینگونه طراحی شده بود که به محض مشاهده هدف در منطقه معین شده اجرایی شود، اما عماد مغنیه تنها نبود و دو نفر وی را همراهی می کردند. این دو نفر سرتیپ محمد سلیمان فرمانده نظامی سوریه و شهید سردار قاسم سلیمانی بودند.

یکی از افسران اسرئیلی می گوید: باید در آن لحظه دکمه کنترل بمب را فشار می دادیم تا هر سه آنها از بین بروند؛ این یک فرصت طلایی برای ما بود. اولمرت آن لحظه سوار بر هواپیما در حال بازگشت از برلین بود و وقتی برای تماس با او وجود نداشت و از طرف دیگر موساد باید فقط عماد مغنیه را ترور می کرد.

هرسه فرمانده وارد ساختمان شدند و جاسوس های موساد در آماده باش کامل در انتظار بازگشت مجدد آنها ماندند. پس از یک ساعت افسران موساد مشاهده کردند که محمد سلیمان و سردار سلیمانی از ساختمان خارج و سوار بر یک خودرو منطقه را ترک کردند. ده دقیقه بعد حاج عماد مغنیه به تنهایی از ساختمان خارج شده که در این لحظه فرمانده عملیات موساد بمب را منفجر کرد و حاج عماد مغنیه به شهادت رسید. یکی از افسران حاضر در منطقه می گوید: جسد او در هوا پخش شد و فورا جان باخت.

صبح روز بعد روزنامه الشرق الاوسط خبر را منتشر کرد و مئیر داغان به همراه فرمانده عملیات به دفتر ایهود اولمرت رفتند تا او را در جریان جزئیات عملیات قرار دهند. داغان فیلم حضور هر سه فرمانده در محل عملیات را نشان اولمرت داد و گفت اگر امکان تماس در آن لحظه فراهم بود هرسه نفر کشته می شدند.

طی روزهای بعد آمریکا و اسرائیل هرگونه مسئولیت در عملیات ترور شهید عماد مغنیه را تکذیب کردند و یکی از مسئولان دستگاه اطلاعات آمریکا در پاسخ به سوالی در مورد دست داشتن آمریکا در عملیات ترور مدعی شد: نه، ممکن است سوریه اینکار را کرده باشد؛ ما نمی دانیم و در تلاشیم تا بفهمیم چه اتفاقی افتاده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.