مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که قوی شدن را مطرح کرده‌اند، گفت: جامعه‌ای قوی می‌شود که حوزه‌ی آن قوی و توانمند شود و خودش را در حد رسالتی که دارد بسازد.

جامعه‌ زمانی قوی می‌شود که حوزه‌ آن قوی و توانمند باشد

به گزارش قدس آنلاین، آیت‌الله سید مصباح عاملی صبح امروز در اجلاس سراسری مدیران مدارس علمیه خراسان که در مدرسه علمیه سلیمانیه برگزار شد، ضمن تبریک دهه فجر و ولادت حضرت فاطمه (س)، اظهار کرد: حوزه انقلابی با حرکت تحولی متناسب با نظام اسلامی در تراز نظام جمهوری اسلامی، بحث گسترده و عمیقی است که نهایتا یک بحث تعیین کننده حداقل برای سال آینده است.

مدیر حوزه علمیه خراسان خاطرنشان کرد: سالی که گذشت فعالیت‌های تحولی در عرصه‌های مختلف با جامعیت و با این هدفمندی، کارآمدی و روزآمدی تراز بالایی دارد و این تحول در سه مرحله کاملا احساس می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طبق حکم مقام معظم رهبری، به دنبال این بودیم که نگاه تحولی در حوزه شکل بگیرد، بیان کرد: مرحله نگاه تحولی بسیار مهم است، تراز رهبری از حوزه انقلابی بالا است و اگر قرار باشد حوزه زعامت همیشگی را در جهان عهده‌دار باشد؛ تراز باید بسیار بالا باشد.

عاملی با بیان اینکه باید نگاه گفتمان و عمل تحولی را در همه‌ی اجزا و ارکان مشاهده کنیم، عنوان کرد: این کار از بدو ورود به حوزه و از ابتدای طلبگی برای ما آرمان بود و اینک تحقق یافته است.

مدیر حوزه علمیه خراسان افزود: نقدی که امروز بر ما وارد است تحولی است و گفتمان،گفتمان تحولی است که خوشحال کننده، امیداور کننده و انگیزه دهنده برای حرکت در این مسیر است.

وی با نقل آیه‌ای از قرآن کریم، گفت: بر طلایه‌داران این حرکت باید درود فرستاد و بر مدیران، طلاب و اساتید انقلابی و تحولی که در حوزه زحمت می‌کشند و تلاش می‌کنند و در سنگر تعلیم و تربیت بهترین نقش را ایفا می‌کنند؛ باید درود فرستاد و سلام کرد.

عاملی ادامه داد: باید از مدیرانی که مطالبات رهبری و رهنمودهای امام راحل را سرلوحه کارهای خود می‌کنند؛ تشکر کرد تا برسیم به تراز روحانیتی که زعمات کرد. انقلاب اسلامی و در شکل بخشی جمهوری اسلامی نقش تعیین کننده داشت و در ادامه آن اصل ظهور را رقم خواهد زد.

مدیر حوزه علمیه خراسان با تأکید بر این مطلب که آیه فوق هویت و ماهیت کار ما را کاملا نشان می‌دهد، ابراز کرد: این آیه واژه تفقه و انذار را دارد و سه رکن کار ما را ترسیم و روشن می‌کند.

وی تصریح کرد: کار اول و تخصصی ما تفقه و فهم دین است، فهم دین به معنای کامل و جامع، اصل الاصول در حوزه علمیه است.

عاملی در خصوص بحث انذار، یادآور شد: در انذار دو چیز وجود دارد که آن دو تبیین و تحقق است، یعنی برای مردم دین را تبیین می‌کنند و در جهت اقامه‌ی دین و تحقق دین در قالب یک نظام جامع دینی تلاش می‌کنند.

مدیر حوزه علمیه خراسان متذکر شد: سند اصلی ما در رابطه با حوزه‌ی انقلابی بر سه رکن اصلی تکیه می‌زند که آیه فوق و روایات ائمه معصومین(ع) است و بعد از آن رهنمودهای امام و رهبری بوده که رسالت روحانیت نیز برگرفته از آن است.

وی با بیان اینکه هنوز حوزه‌ی انقلابی برای بسیاری از بزرگان مشخص نشده به همین علت به یک بازخوانی نیاز داریم، توضیح داد: حوزه‌ی انقلابی با شعار اندیشه و عمل و دو سطح نظری و عملی یک منظومه است، یک حرکت پراکنده و بی‌هدف نیست.

عاملی تصریح کرد: این حرکت، حرکتی هدفمند است که مسیر مشخصی دارد و نمی‌تواند بدون داشتن یک نظام و منظومه نقش ایفا کند، بنابراین حوزه‌ی انقلابی یک منظومه مشتمل بر یک مجموعه با همه‌ اجزا نظری و عملی است.

مدیر حوزه علمیه خراسان خاطرنشان کرد: یک حرکت مستمر در طول تاریخ به عنوان یک حوزه‌ی پاسخگو و متناسب با هر شرایطی تحولاتی دارد بنابراین نمی‌شود به یک تصویر ابتدایی بسنده و رشد کرد.

وی اضافه کرد: این منظومه مبتنی بر یک اسناد بالادستی است و در قالب برنامه‌های عملیاتی ارائه شده و مشتمل بر اسناد بالادستی که در پنج سند می‌توان به آن اشاره کرد که همچنان زنده است و استفاده از آن برای آینده‌ ما ضرورت دارد.

عاملی متذکر شد: رهنمودهای امام، مطالبات و ماموریت‌های ابلاغی مقام معظم رهبری که برگرفته از آیات و روایات است، سندچشم انداز حوزه علمیه خراسان که برگرفته از رهنمودهای امام است، نظام‌های جامع که برگرفته از سند چشم انداز است و یک تفکر نظام‌مند می‌تواند نسبت به حوزه انقلابی یک نگاه زیربنایی و زیر ساختی داشته باشد و در نهایت سند الگوی اسلامی پیشرفت و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که محور حرکت ما است و از سوی مقام معظم رهبری نوشته شده، سندهای این منظومه هستند.

مدیر حوزه علمیه خراسان با تأکید بر اینکه باید به اسناد بالادستی حوزه‌ انقلابی توجه کنیم تا از پراکنده‌گویی در امان باشیم، تصریح کرد: اگر درست ماهیت شناسی نکنیم دچار انحراف می‌شویم و معیار و ملاک‌های قضاوتمان دچار انحراف شده و احتمال دارد گل به خودی بزنیم، بنابراین باید سلیقه‌ای، بی‌مبنا و بی‌شاخص عمل نکنیم و نظر ندهیم.

وی ادامه داد: آموزشی که در شأن و در تراز نظام جمهوری اسلامی است، آموزشی هدفمند، جامع، کامل و بامحتوا و اسلوب جدید است، یکی از سنت‌های کارآمدی که در حوزه‌های علمیه وجود داشته تولید متون و نوآوری بوده که از زمان شیخ انصاری توقف کرده است، تولید متون به آن معنایی که هر متنی فاخرتر از متن قبلی بوده‌است.

عاملی با اشاره به اینکه مؤلفه‌های زیرساختی حوزه انقلابی از یک نوع جامعیت برخودار است، یادآور شد: مدرسه در تراز انقلابی باید ارکان علم، تهذیب، اخلاق، بصیرت اجتماعی، سنت‌های کارآمد و نوآوری‌های روزآمد را داشته باشد.

مدیر حوزه علمیه خراسان افزود: در چهار عرصه نیازهای حوزه، جامعه، نظام اسلامی و بین‌الملل رسالت پاسخگویی داریم که تمام این موارد مبنای برنامه‌ریزی قرار گرفته و در تمام این عرصه‌ها حرکتی با شتاب و کیفیت مناسب در حال انجام است.

وی با یادآوری فرمایش مقام معظم رهبری که قوی شدن را مطرح کرده‌اند، بیان کرد: جامعه‌ای قوی می‌شود که حوزه‌ آن قوی و توانمند شود و خودش را در حد رسالتی که دارد؛ بسازد.

عاملی تصریح کرد: بیش از ۳ هزار استاد در این حوزه جهاد و کار می‌کنند و تربیت طلبه در تراز انقلابی را بر همه چیز ترجیح می‌دهند، باید درس گرفت از طلبه‌ای که در صحنه‌های جهاد و شهادت حضور یافته و در کنار مردم در غم و غصه‌شان شریک است که الگویی برای ما است.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه حوزه انقلابی در همه‌ی عرصه‌ها حضور دارد و زمینه‌ساز و بسترساز برای ظهور است، اظهار کرد: این حوزه نیاز انسان را در همه جا رصد می‌کند و در پی تأمین با دست خالی کار می‌کند، همانطور که انقلاب اسلامی با دست خالی پیروز شد، امروز هم طلبه ما دستش خالی است اما کارهای بزرگ انجام می‌دهد.

وی اضافه کرد: در سالی که در پیش رو داریم مبتنی بر فرمایشات رهبری و بیانیه گام دوم انقلاب، سیاست کلی ما توسعه، ارتقا و ورد به عرصه‌های جدید است.

عاملی افزود: نقشه‌ی جامع علمی که مبتنی بر پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها است را در دستور کار داریم تا سال ۹۹ که احیا مرجعیت حوزه علمیه است در همه‌ی عرصه‌ها که مستلزم کانون‌های مختلف در بین مردم است، مرجعیت علمی پژوهشی و تبلیغی را در جامعه انجام دهیم.

مدیر حوزه علمیه خراسان خودکفایی مالی، چابک‌سازی، اصلاح ساختاری و کمک به دولت در صورت نیاز که جزو آرمان‌ها است را از جمله اهداف حوزه برشمرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.