یاسوج- بنا بر گفته مدیرکل سازمان تعزیرات تا سال ۹۳ شاید تعداد خودروهای حامل کالای قاچاق یا همان شوتی‌ها به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسید اما حالا حدود هزار نفر از بومیان کهگیلویه و بویراحمد در حمل کالای قاچاق مشارکت دارند که تعداد خودروهای عبوری در جاده‌های این استان به رقمی بیش از ۳ هزار دستگاه می‌رسد و این موضوع سرآغاز بسیاری از نگرانی‌هاست.

چرخ «خودروهای شوتی» با قاچاق می‌چرخد

قدس آنلاین-گروه استان ها: اگرچه بنا بر گفته مسئولان تا قبل از این تردد خودروهای شوتی در این استان معنا نداشت اما در حال حاضر به دغدغه‌ای تمام‌عیار تبدیل‌شده ست.

کاروان خودروهای حامل قاچاق یا شوتی پس‌ازآن که وارد جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد می‌شوند کمتر با ایست و بازرسی مأموران مبارزه با قاچاق روبه‌رو می‌شوند و هیچ‌گونه پست و یا مکان ایست و بازرسی دائمی در مسیر خود نمی‌بینند و به‌راحتی از جاده‌های استان خارج می‌شوند.

برخی مواقع مأموران با ایجاد پست‌های بازرسی سیار در جاده‌ها تعدادی خودرو را بازرسی می‌کنند و لذا خودروهای شوتی که نیز فعالیت را تعطیل می‌کنند اما به‌محض اینکه مأموران ایست و بازرسی جاده را ترک می‌کنند دوباره وقت جولان خودروهای قاچاق در جاده فرامی‌رسد.

به نظر می‌رسد کهگیلویه و بویراحمد تنها استان کشور است که فاقد مراکز ایست و بازرسی ثابت در جاده‌های خود بوده و بیشتر به همین دلیل در یک دهه اخیر به مسیر امن حمل کالاهای قاچاق و حتی مواد مخدر از جنوب به مرکز کشور و تهران تبدیل‌شده است. 

ایست بازرسی اعتبار می‌خواهد

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا در این خصوص که چرا ایست بازرسی‌های ثابت برای کاهش جولان خودروهای حامل کالای قاچاق راه‌اندازی نمی‌شود بیان می‌کند: راه‌اندازی ایست و بازرسی ثابت در استان کهگیلویه و بویراحمد نیاز به مجوز و اعتبار دارد تا بتوان ساختمان و فضای موردنیاز را در آن ایجاد کرد.

بهمنی عنوان می‌کند: در همین رابطه البته چند سالی از صدور مجوز برای استان صادر می‌گذرد اما هنوز بر سر جانمایی آن اختلافاتی وجود دارد.

آن‌چنان‌که دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر می‌گوید مجوز یک ایست بازرسی ثابت در جاده یاسوج اصفهان، ایست بازرسی موقت در جاده باشت- بابامیدان و تنگ سرخ و ایست مقطعی در جاده ، دهدشت- بهبهان صادرشده اما علاوه بر جانمایی دایر کردن این بازرسی‌ها نیاز به اعتباراتی دارد که تأمین آن از توان استان خارج است.

بهمنی ادامه می‌دهد: برای برخورد با پدیده قاچاق در مسیرهای کهگیلویه و بویراحمد راهی به‌جز ایجاد ایست بازرسی ثابت نداریم زیرا در حال حاضر روزانه بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ خودرو در محورهای مواصلاتی استان تردد می‌کنند که این حجم از خودروها جاده‌ها را حادثه‌خیز کرده است.

ضرب‌الاجل استاندار

خودروهای شوتی که حالا مدتی است به دلیل حادثه‌آفرینی و افزایش تلفات جاده‌ای به سر خط خبرها آمده‌اند استاندار کهگیلویه و بویراحمد را بر آن داشته تا با تعیین مهلت ۲۰ روزه برای کارشناسان جانمایی این ایست‌های بازرسی را تمام کرده تا  نتیجه را به استان و شورای امنیت ملی اعلام کنند.

آنچه مسلم است ایجاد ایست بازرسی شاید نتواند به‌صورت صد در صد چرخ حرکت شوتی‌ها در جاده‌های استان کهگیلویه و بویراحمد را از کار بیندازد اما سرعت رشد پدیده  کاذب شوتی گری را در استان کاهش خواهد داد و البته هزینه انتقال کالا از مرزهای استان را هم بالا خواهد برد.

هزینه‌ای که در حال حاضر همان هزار خودروی شوتی آن را می‌پردازند و اگر خیلی خوش‌شانس باشند و در جاده به پلیس برنخورند و در بازی سرعت و سبقت تصادف نکنند پس از ۲۴ ساعت هیجان و اضطراب و ترس با کسر همه هزینه‌ها نهایتاً ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزارتومانی دستشان را می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.