نقش و کارکرد مجلس در حل مسائل کشور موضوع مهمی است که در انتخابات پیش رو باید بیشتر از گذشته به آن توجه کرد، آیا مجلس محل خطابه‌های سیاسی و نظری است یا جای عمل‌گرایی؟ در گفت‌وگو با عباس سلیمی نمین، تحلیلگر مسائل سیاسی ویژگی‌های مجلس آینده را بررسی کرده‌ایم.

عمل‌گرا بودن مجلس با عمیق بودن آن در تعارض نیست

قدس آنلاین: نقش و کارکرد مجلس در حل مسائل کشور موضوع مهمی است که در انتخابات پیش رو باید بیشتر از گذشته به آن توجه کرد، آیا مجلس محل خطابه‌های سیاسی و نظری است یا جای عمل‌گرایی؟ در گفت‌وگو با عباس سلیمی نمین، تحلیلگر مسائل سیاسی ویژگی‌های مجلس آینده را بررسی کرده‌ایم.

برخی از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که مجلس آینده، عمل‌گرا خواهد بود و برخی عمل‌گرایی بدون داشتن برنامه عمیق را ممکن نمی‌دانند، درمجموع ولی پرسش این است که آیا مجلس یازدهم می‌تواند نسبت به مجلس دهم عملکرد بهتری داشته باشد؟

این‌گونه نیست که عمل‌گرا بودن مجلس با عمیق بودن آن در تعارض باشد و در تولید فکر و اندیشه دارای موضع‌گیری و ضرورت خاصی باشد. مجلس می‌تواند بر هر دو موضوع عمل‌گرایی و عمق گرا بودن تأکید داشته باشد. قطعاً انتظار داریم افرادی که به مجلس راه می‌یابند، بتوانند قوانین جامعی را برای مردم تصویب کنند و با یک نگاه عمیق نظارت جدی‌تری بر امور داشته باشند. درعین‌حال زمانی که می‌خواهیم مجلس را تشکیل دهیم، باید به مسائل جاری جامعه نیز توجه کنیم؛ زیرا جامعه امروز با توجه به شرایط کنونی مطالبات خاص خودش را دارد. مجلس باید به‌گونه‌ای عمل کند که تحرک دولت افزایش یابد و ضعف‌های آن را برطرف کند. اگر ما بتوانیم مطالبات مردم را از طریق مجلس پاسخ دهیم، بسیاری از مشکلات جامعه حل و گسست‌ها برطرف می‌شود.

عملکرد مجلس دهم، انتقادهای زیادی را درباره میزان وابستگی به دولت مطرح کرده است، آیا می‌توان گفت که مجلس بعدی استقلال و قدرت بیشتری نسبت به مجلس قبلی داشته باشد؟

تصور عموم مردم این است که یا مجلس باید همواره همراه با دولت باشد یا در تخاصم با آن، درحالی‌که می‌توان مجلسی بینابین داشت که با دولت همراهی می‌کند. البته این همراهی به معنی مماشات نسبت به خطاهای دولت نیست، بلکه مجلس می‌تواند دلسوزانه خطاهای دولت را برطرف کند.

مجلس می‌تواند عملکرد سازنده‌ای داشته باشد و کاستی‌های دولت را از طریق نظارت، قانون‌گذاری و تعاملات دوسویه برطرف کند. در حال حاضر برحسب ضرورت، در بحث تحریم‌ها جلساتی بین رؤسای سه قوه وجود دارد و اگر زمینه چنین اقدام‌هایی تقویت شود و مجلس در زمینه اتخاذ تدابیر جدی برای دور زدن تحریم‌ها و رفع آثار آن کمک‌هایی به دولت کند، طبیعتاً بسیاری از مشکلات جامعه حل می‌شود. ممکن است برخی بگویند که از عمر دولت زمان چندانی باقی نمانده و مجلس آتی چگونه می‌تواند مشکلات را حل کند، درحالی‌که من معتقدم ازقضا دریکی دو سال آینده با تحریم‌ها مشکلات ادامه دارد و باید در همین مدت تدابیری را بیندیشیم که اثر تحریم‌ها بر اقتصاد و ابعاد مختلف جامعه کمتر شود. برای دو سال آینده مهم است که مجلسی داشته باشیم تا دولت را فعال کند و به‌پیش ببرد.

این امر بدین معنی نیست که مجلس استیضاح را مطرح کند یا برخوردهای تندی با دولت داشته باشد، بلکه می‌تواند در وظیفه نظارتی خودش کارکرد قوی‌تری داشته باشد و پس‌ازآن برای عملی کردن برنامه‌ها و برداشته شدن موانع به قانون‌گذاری بپردازد. البته در حال حاضر نیز این موضوع در برخی سطوح بالایی مدیریت سه قوه با رهنمودهای رهبری در حال انجام است و می‌تواند به کل مجلس هم تعمیم داده شود.

به نظرتان مجلس یازدهم برای رفع و اصلاح نقص قوانین موجود باید روی چه موضوعاتی تمرکز کند؟

یکی از موضوعات مهم، قوانین دست و پاگیر بخش تولید است. حالا که اعمال تحریم‌ها به‌صورت جدی از سوی آمریکایی‌ها در حال پیگیری است، می‌توانیم صنایع داخلی را تقویت کنیم. در حال حاضر بسیاری از صاحبنظران معتقدند که قوانین موجود کار را برای رونق تولید بسیار سخت کرده است. موافقت‌هایی که تولیدکنندگان باید از نهادهای مختلف دریافت کنند، آن‌ها را در یک چرخه معیوب قرار می‌دهد، در حالی که این مسائل می‌تواند به‌راحتی از سوی مجلس برطرف شود.

به نظر شما جامعه اقبالی به جوان‌گرایی در مجلس دارد؟

باید تلاش کنیم تا جوان‌گرایی را نه بر اساس فریب و ظاهرسازی، بلکه به‌واقع بپذیریم. باید جوانان در کنار افراد مجرب و با سابقه قرار بگیرند تا از تجربیات چنین افرادی بهره ببرند. در این زمینه مجلس آغاز خوبی است و مجلس می‌تواند بستر بسیار مناسبی برای جوان‌گرایی باشد. جوانان در جمعی که قرار می‌گیرند مجبورند مشورت‌های لازم را داشته باشند و دیدگاه‌های مختلف را بشنوند؛ بنابراین طبیعتاً به پختگی و جامعیتشان کمک خواهد شد، بدین ترتیب معتقدم که مجلس بستر خوبی است تا در آن جوان‌گرایی را با دغدغه کمتری کلید بزنیم و از این طریق تبعات حداقلی و منافع حداکثری را دنبال کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.