۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳
کد خبر: 692406

با اعلام فهرست نهایی داوطلبان تأیید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان تبلیغات انتخاباتی داوطلبان از صبح امروز آغاز و تا یک روز قبل از رأی‌گیری ادامه خواهد داشت.

قدس آنلاین: با اعلام فهرست نهایی داوطلبان تأیید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان تبلیغات انتخاباتی داوطلبان از صبح امروزآغاز و تا یک روز قبل از رأی‌گیری ادامه خواهد داشت. تبلیغات انتخاباتی اگرچه فرصت معرفی نامزدها و ارائه دیدگاه‌ها و برنامه‌های آن‌هاست، اما این ایام در واقع دوره آزمون و سنجش مردمی داوطلبان به شمار می‌آید. اگر چه در ایام تبلیغات داوطلبان سعی می‌کنند جلوه‌ای متفاوت داشته باشند و چهره‌ای مهربان، محبوب و توانمند ازخود به نمایش بگذارند، اما رصد دقیق رفتارهای تبلیغاتی می‌تواند واقعیت درونی آن‌ها را بیشتروبهتر آشکار سازد.

 نخستین محور آزمون داوطلبان در موسم تبلیغات را باید «قانون‌مداری» دانست. افرادی که قرار است در مسند قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قوانین قرار بگیرند، باید خود و طرفداران آن‌ها بیش از همه پایبند به قانون باشند و از مرزهای قانونی در دوران تبلیغات انتخاباتی عبور نکنند. پوسترها و برگه‌های تبلیغات خود را در مکان‌های ممنوعه نصب نکنند و درختان تبدیل به آویزه‌های عکس‌های آن‌ها نشود. از امکانات دولتی و حکومتی برای تبلیغات استفاده نکنند و باید و نبایدهای قانونی تبلیغات را دقیقاً رعایت کنند.

میزان دوم «اخلاق مداری» است. نماینده تراز مردم ایران باید نماد اخلاق و معنویت باشد. در ارتباط با مردم، هواداران، رقیبان و مخالفان می‌توان میزان پایبندی نامزدها به اصول اخلاقی را ارزیابی کرد. پرهیز از دروغ، تهمت، افترا، تخریب رقیب، بزرگ‌نمایی و استفاده از شعارها و عناوین غیر واقعی از شاخص‌های مهم اخلاق‌مداری در تبلیغات انتخاباتی است. نکته ظریف اینکه میزان پایبندی به اصول اخلاقی را باید در زمان عصبانیت داوطلبان و هواداران آن‌ها ارزیابی کرد، وگرنه در حالت عادی به ویژه در موقعیت تبلیغات و تعریف و تمجید که همه چیز بر وفق مراد است!

محور سوم «تطبیق برنامه‌ها و وعده‌ها بروظایف نمایندگی» است. ارائه برنامه‌های غیر واقعی، دست نیافتنی وخارج از وظایف نمایندگی می‌تواند امتیاز منفی برای داوطلبان به‌شمار آید، به ویژه اینکه اگرداوطلبان به بستگان، آشنایان و هواداران خود، درهای باغ سبز اشتغال، پست، کارخانه، زمین و... نشان دهند، باید بدانند که در کسوت نمایندگی این درها جز باعدول ازشأن نمایندگی و بده بستان‌های سیاسی و اقتصادی گشوده نخواهد شد. همچنین وعده دخالت در عزل و نصب مسئولان قول‌هایی متضاد با وظیفه نظارتی نمایندگان است. مسئولی که با دخالت واعمال نفوذ نماینده مجلس منصوب شود، همواره خود را مصون از نظارت وی خواهد دانست.

یکی دیگر از نکات مهم در دوران تبلیغات انتخاباتی «پرهیز از اسراف» و اندازه نگه داشتن در تبلیغات است. تبلیغ گسترده، پرحجم، گران و پر خرج و به ویژه میهمانی‌ها و سفره انداختن‌های آنچنانی از مصادیق اسراف وتحقیر مردم است و توزیع هدایا و پول مصداق خرید رأی و تخلف انتخاباتی به شمار می‌آید و داوطلبان را از شمار کسانی که شایستگی نمایندگی مردم را دارند، خارج می‌کند.

کسانی که آمادگی دارند به هر قیمتی بر کرسی‌های سبز بهارستان تکیه بزنند، قادر نخواهند بود شئون وکالت مردم را پاس بدارند.

همچنین موسم تبلیغات فرصتی است که مردم میزان وابستگی داوطلبان به کانون‌های قدرت و ثروت را به درستی ارزیابی کنند. وامداری افراد به قدرتمداران و ثروت اندوزان یکی از آفات جدی دوران نمایندگی است. نمایندگانی که در مجلس آلوده به فساد و یا سوء استفاده از قدرت شدند و دلالی کانون‌های قدرت و ثروت را بر جایگاه رفیع نمایندگی ترجیح دادند، کسانی هستند که برای رسیدن به کرسی نمایندگی خود را وامدار این کانون‌ها کردند ‌و دراین راه خود نیز به مرداب زراندوزی وقدرت طلبی افتادند.

اگر بخواهیم مجلسی قوی، کارآمد و پرچمدار عدالت اقتصادی، حقوقی و سیاسی با نمایندگانی مؤمن، انقلابی، شجاع، پاکدست، خدمتگزار واقعی، پرتلاش و جهادی، عدالت‌خواه و علاقه‌مند به پیشرفت کشورداشته باشیم، بایدعلاوه بر آگاهی از تخصص، تعهد، کارآمدی، توانمندی، سوابق وپاکدستی داوطلبان و مشورت با افراد خبره و مورد وثوق، رفتارهای موسم تبلیغات انتخاباتی داوطلبان و هواداران آن‌ها را نیز دقیقاً رصد کرده و مورد ارزیابی قرار دهیم وبا آگاهی، هوشمندی و تیزبینی نام نماینده خود را بر روی ورقه رأی بنویسیم؛ چرا که با این رأی، ما نیزنسبت به آرا و رفتار نمایندگان منتخب خود در پارلمان سهیم ومسئول خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.