۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۴
کد خبر: 692436

ذخایر ارزی سوئیس در نتیجه تداوم سیاست نرخ بهره منفی تا پایان سال ۲۰۱۹ کاهش یافت.

نرخ بهره منفی داد سوئیسی‌ها را درآورد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از رویترز، میزان ذخایر ازری سوئیس تا پایان سال ۲۰۱۹ به ۷۸۳.۵۴ میلیارد دلار رسیده که این رقم در مقایسه با ذخایر ارزی ثبت شده در ماه نوامبر حدود ۶.۹۲ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است.

در شرایطی که نرخ برابری فرانک در مقابل طی هفته های اخیر و به ویژه پس از شیوع گسترده ویروس کرونا در سطح جهان تقویت شده، کارشناسان دلیل کاهش ذخایر ارزی را مرتبط با نرخ بهره منفی می دانند و از مقامات بانک مرکزی خواسته اند تا نرخ را افزایش دهند.

در عین حال توماس جوردن، رئیس بانک مرکزی سوئیس در پاسخ به منتقدین گفته است که با توجه به شرایط فعلی، قرار داشتن نرخ بهره در سطح منفی یک ضرورت است. وی با بیان این‌که نرخ بهره منفی ۰.۷۵ درصدی کنونی برای انضباط مالی بیشتر ضرورت دارد افزود: البته من نیز موافقم که نرخ بهره منفی دارای پیامدهای جانبی بر روی اقتصاد است.

جوردن حتی پیش‌تر در سخنانی در مجمع جهانی اقتصاد گفته بود که اگر لازم باشد باید آمادگی کاهش بیشتر نرخ بهره کنونی را داشته باشیم.

از سوی دیگر اما اندرئا مائکلر، از مدیران ارشد بانک مرکزی سوئیس خواهان پایان بخشیدن به نرخ بهره منفی " در اولین فرصت ممکن" شده است.

بانک کردیت سوئیس اخیرا اعلام کرده است که از زمان معرفی نرخ بهره منفی در این کشور از سال ۲۰۱۵، این بانک تاکنون ۸.۶ میلیارد فرانک بهره پرداخت کرده و انتظار دارد امسال نیز مجبور به پرداخت یک میلیارد فرانک دیگر شود. آندرئاس گربر، مدیر کسب و کارهای این بانک گفت: فشار بر روی منابع بانک‌ها خیلی زیاد شده است و در نتیجه سیاست های بانک مرکزی وجه نقد دیگر ارزشی ندارد.

انجمن بیمه گران سوئیس نیز در بیانیه‌ای از بانک مرکزی خواسته است تا موضع خود را تغییر دهد. زابین آلدر، سخنگوی این انجمن گفت: سیاست های بانک مرکزی پیامدهای منفی زیادی برای نظام بازنشستگی داشته و اقتصاد را بی‌ثبات کرده است.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.