کرمان- نبود برنامه ریزی منسجم برای تنظیم بازار و تعادل بخشی بین عرضه و تقاضا در تولیدات کشاورزی سال گذشته گوجه کاران را مجبور کرد تا برای نشان دادن اعتراض محصول خود را سنگفرش خیابان ها کنند و حالا نوبت به استان کرمان و صیفی کاران رسیده است.

صیفی‌کاران جیرفت فرش سبز برای مسئولان پهن کردند/خیار کرمان بازار ندارد

قدس آنلاین-گروه استان ها: همه ساله با فرارسیدن فصل زمستان  قیمت محصولات جالیزی و صیفی جات به دلیل کاهش سطح کشت در کشور به‌یک‌باره افزایش‌یافته و به حداکثر می‌رسد اما امسال به دلیل افزایش قیمت بسیاری از نهاده‌های کشاورزی ازجمله سم و کود و هزینه کارگر و حمل‌ونقل این معادله برهم‌خورده و بسیاری از صیفی‌کاران به‌ویژه در جنوب کرمان را با مشکل مواجه کرده است.

جنوب استان کرمان رتبه نخست تولید خیار سبز در کشور را دارد و لذا امسال نیز پیش‌بینی می‌شد که ۴۵۰ هزار تن خیار سبز برداشت و روانه بازارهای داخلی و خارجی شود اما عملاً کشاورزان با سدی به نام عدم تقاضا مواجه شدند.

سال گذشته افزایش صادرات صیفی‌جات موجب شد تا کشاورزان در مناطق گرمسیری تمامی محصول خود را به قیمت مناسب به فروش برسانند و تقاضا برای خرید بر عرضه محصولات فزونی بگیرد اما متأسفانه امسال به دلیل خودداری کشور های همسایه از جمله عراق درخریداری محصول ایران لذا بسیاری از تولیدات کشاورزی مانند خیار بر روی دست کشاورزان کرمانی مانده است و خریدار ندارد.

ازآنجایی‌که در بسیاری از قطب‌های کشاورزی ایران صنایع تبدیلی برای فراوری برخی محصولات نیز موجود نیست لذا حالا برداشت بیش‌ازحد این محصول و عدم صادرات آن مشکل‌ساز شده است.

کشاورزان ضرر می‌دهند

درحالی‌که کشاورزان کرمانی مدعی هستند به دلیل افزایش نهاده‌های تولید فروش خیار کمتر از کیلویی ۳۰ هزار ریال به ضرر آن‌ها تمام می‌شود اما متأسفانه نرخ هر کیلو خیار  زمینی به کیلویی 500 و خیار های گلخانه ای به یک هزار تومان رسیده است و این در حالی است که دلالان این محصول را در روستاها بیش از 200 تومان حاضر به خریداری نیستند!

بنا بر گفته کشاورزان متأسفانه به دلیل اینکه ماندگاری این محصول در انبارها کم است لذا بسیاری از آن‌ها مجبور هستند به‌واسطه جلوگیری از خرابی به هر قیمتی محصول خود را به دلال‌ها بفروشند.

کشاورزان جنوب استان کرمان در اخرین روز هفته گذشته بخشی از محصول خود را روی دستشان مانده است سنگفرش خیابان ها کردند تا شاید به این شکل نظر مسئولان را به خود جلب کنند!

صادرات تنها راهکار نجات تولیدکنندگان

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان بابیان اینکه صادرات این محصول به کشورهای همسایه تنها راهکار کمک به کشاورزان و اقتصاد این استان است اظهار می‌کند: کشورهای عراق، روسیه، پاکستان ، افغانستان و ترکیه مقصدهای صادراتی است که باید برای صادرات این محصول رایزنی لازم انجام شود.

 فرامرز رستگاری بابیان اینکه در جنوب استان ظرفیت افزون بر ۴۵۰ هزار تن خیار سبز ایجادشده است می‌افزاید: این محصول سطح زیر کشتی معادل ۱۲ هزار هکتار را به خود اختصاص داده است که فروش محصولات آن نیازمند برنامه‌ریزی و مدیریت و البته حمایت دولت است.

وی ادامه می‌دهد:  جنوب استان کرمان بزرگ‌ترین تولیدکننده خیار سبز در کشور محسوب می‌شود و به همین دلیل هم اقبال کشاورزان برای تولید این محصول زیاد است.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری نهاده‌های تولید افزایش قیمت دارند اما متأسفانه به دلیل کاهش تقاضا شاهد افت قیمت محصول می‌باشیم  می‌افزاید: برای رفع این مشکل باید هر چه زودتر در راستای بازاریابی بین‌المللی در این زمینه اقدام شود.

مشکل حل می شود

در همین راستا فرماندار رودبار جنوب با اشاره به کاهش قیمت خیارسبز گفت: با دستور معاون استاندار کرمان، سازمان تعاون روستایی جنوب کرمان برای رفع این مشکل مداخله می‌کند.

محمود قانعی افزود: خیارکاران این شهرستان به دلیل کاهش نرخ قیمت خیار سبز، در فرمانداری برای رفع مشکل حضور یافتند که پساز شنیدن صحبت های کشاورزان، ۲۰ نفر به عنوان نماینده کشاورزان انتخاب شدند.

وی از برگزاری نشست شورای تامین شهرستان رودبارجنوب به دلیل اعتراض کشاورزان به کاهش نرخ خیارسبز خبر داد و گفت: با دستور معاون استاندار مقرر شد که سازمان تعاون روستایی جنوب کرمان برای خرید خیار با نرخ توافقی ورود کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.