کرمان- درحالی‌که از یکشنبه هفته گذشته برف و باران شمال کشور را فراگرفته و راه‌های روستایی و شهری براثر انباشت برف مسدود شده است اما در جنوب شرقی ایران و در جنوبی‌ترین نقطه استان کرمان از آسمان خاک می‌بارد و مردم این منطقه درگیر توفان شن و سیل هستند.

«توفان شن و سیل زندگی مردم جنوب کرمان را مختل کرد

قدس آنلاین-گروه استان ها: وزش باد شدید که  از اواسط هفته گذشته سرعتش به ۹۰ کیلومتر هم رسید مردم شهر ریگان و فهرج را خانه‌نشین  و تعداد  ۱۶۳ نفر را راهی مراکز درمانی کرد.

متأسفانه تندباد شدید و حامل ماسه‌های روان راه‌های فرعی اکثر روستاها را مسدود کرد و تردد در مسیرهای اصلی به سمت سیستان و بلوچستان را نیز با اختلال جدی مواجه ساخت.

در همین راستا مدیرکل محیط‌زیست استان کرمان شاخص آلودگی در فهرج را  ۲۴ برابر حد استاندارد عنوان کرد و گفت: طی روزهای اخیر اکثر شهرستان‌های استان درگیر وزش باد شدید بودند اما میزان آلودگی در شرق استان بیشتر بود.

مرجان شاکری افزود: طرح مبارزه با ریز گردها در منطقه جازموریان و شرق کرمان در دست مطالعه است و امیدواریم با پایان خشک‌سالی و اتخاذ تصمیمات مقتضی از شدت ریز گردها و طوفان شن در شرق و جنوب کرمان کاسته شود.

وقوع سیل

هم‌زمان با وقوع تندباد و افزایش غلظت گردوغبار در شهرستان ریگان، فهرج، رودبار جنوب، انار، شهربابک و  شهداد اما  وقوع سیل در جنوب کرمان و در منطقه «رودبار» مشکلات مردم جنوب این استان را دو چندان کرد.

 مجید سعیدی مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان در این رابطه گفت: جاری شدن سیل در رودبار راه ارتباطی ۲۸ روستا را مسدود کرد و البته در این مدت مردم طوفان‌زده «ریگان» بیشتر نگران جاری شدن سیل بودند تا هجوم شن‌های روان!

در همین حال مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای جنوب کرمان از ورود خسارت ناشی از سیل به راه‌های روستایی چهار شهرستان رودبار جنوب، کهنوج، جیرفت و عنبرآباد خبر  می دهد و می گوید: متأسفانه وقوع سیل موجب تخریب شانه، بستر و آب‌بردگی محورهای ارتباطی در این مناطق شده است.

مسعود جمیلی کرمانی با اشاره به اینکه سیل محور رودبار _ ایرانشهر را مسدود کرد افزود: خوشبختانه با همت راهداران این مسیر بازگشایی و زیر بار تردد قرار گرفت.

کرمان درگیر بلایای طبیعی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان با بیان اینکه حوادث طبیعی به غیر زلزله طی ۶ ماه نخست امسال بیش از یکهزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از جمله ۳۲۲ میلیارد تومان به زیربناها و یکهزار و ۴۹۰ میلیارد تومان در کشاورزی به استان کرمان خسارت زده است اظهار می کند: در این رابطه توانستیم ۲۴ میلیارد تومان اعتبار دولتی را برای بازسازی معابر و تجهیز ماشین آلات در شهرداری ها و دهیاری بگیریم و راهداری شمال و جنوب برای اصلاح و بازسازی و نوسازی محورها ۱۸ میلیارد تومان برای استان دریافت کردند.

سعیدی با بیان اینکه خسارت‌ها وارد سامانه دولت و اعتباراتی در این حوزه ها به استان کرمان تخصیص یافت می افزاید:۱۳۵ میلیارد تومان دولت تسهیلات ارزان قیمت برای بازسازی استان کرمان مصوب کرده است.

وی می گوید:  همچنین۱۰۵ میلیارد تومان اعتبار و ۱۸۰ میلیارد تومان تسهیلات برای خسارت سیل طی فروردین ماه به استان کرمان اختصاص یافت.

وی تاکید  می کند:  امسال ۷۳ میلیارد تومان اعتبارات گردوغبار از محل صندوق توسعه ملی برای نخستین بار به استان کرمان اختصاص یافت که ادارات کل منابع طبیعی، حفاظت محیط زیست و زمین شناسی آن را دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه در ۶ ماهه ابتدای سال جاری نیز  ۲ شهرستان درگیر پدیده ریزگردها از جمله ریگان ۴۱ روز هوای خیلی خطرناک، ۱۲ روز خطرناک، ۱۴ بسیار ناسالم و شهرستان فهرج نیز  ۵۸ روز خطرناک و ۵۰ روز بسیار ناسالم طی مدت یاد شده داشتند ادامه می دهد: متاسفانه دستگاه های سنجش آلایندگی هوای استان کرمان بسیار اندک و یا فرسوده هستند که اطلاعات دقیقی از وضعیت هوای استان نمی‌توان داشت و باید از اعتبارات برای نوسازی این دستگاه‌ها استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.