رشت- امسال و درحالی‌که ستاد مدیریت بحران از چند روز قبل می‌دانست که بارش برف سنگین خواهد بود و حتی جلسه‌ای با همین محوریت در استانداری برگزار شد و تمامی دستگاه‌ها نیز بر آمادگی لازم اصرار داشتند چه بهانه‌ای می‌توان برای نقصان در مدیریت بحران داشت؟

مسئولان بپذیرند که انتقاد مردم به‌حق است/«بحران» در مدیریت بحران

قدس آنلاین-گروه استان ها: برف در استان گیلان در چند روز گذشته راه ۵۵۸ روستا را مسدود کرد ، تعداد ۲۵۰ هزار مشترک برق را با قطعی مواجه ساخت و موجب قطع آب در بسیاری از شهرها و روستاها شد و از همه تلخ‌تر جان ۸ تن از هم‌وطنان را گرفت و افزون بر ۱۲۴ نفر را مصدوم کرد.

اگرچه بنا بر گفته مسئولان نمی‌توان از حوادث غیرمترقبه جلوگیری کرد اما با آمادگی و پیش‌بینی‌های لازم می‌توان حوادث و مشکلاتی ازاین‌دست را به حداقل رساند.

بارش برف به این شدت و مشکلات ناشی از آن برای نخستین بار نبود که در این استان حادث می‌شد بلکه مردم و مسئولان این استان پیش‌ازاین و در سال‌های ۱۳۸۳ و یک‌بار هم در سال ۱۳۸۶ شاهد این نابسامانی‌ها در هنگام بارش برف بودند و لذا بسیاری از مردم در همین راستا عنوان می‌کنند که می‌بایست تمهیدات بیشتری برای مقابله با این بحران اندیشیده می‌شد.

باوجوداینکه از یک‌شنبه هفته گذشته تا صبح جمعه تمامی دستگاه‌های دولتی برای کمک به مردم پای‌کار آمدند اما هنوز برق بسیاری از مشترکان قطع و افزون بر دو هزار خانوار آبی برای آشامیدن و استفاده ندارند.

آمادگی دستگاه‌های اجرایی

ارسلان زارع استاندار گیلان شنبه‌شب ۱۹ بهمن‌ماه در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان با اشاره به هشدارهای صادره از سوی هواشناسی تصریح کرد: اگر همه‌ دستگاه‌های عضو این ستاد بر اساس ضوابط، دستورالعمل‌ها، شرح وظایف، تقسیم‌کار و وفاق، انسجام و هم‌افزایی به انجام خدمات‌رسانی اهتمام داشته باشند؛ می‌توان به نحو شایسته حوادث را کنترل کرد.

 زارع هم‌چنین در این جلسه از مسئولان خواست تا امکانات موردنیاز برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی تأمین و نواقص موجود نیز را برطرف کنند.

حال با توجه به گذشت ۵ روز از بارش برف و درحالی‌که هنوز بسیاری از مشکلات مردم حل‌نشده است چنین برداشت می‌شود که احتمالاً دستگاه‌های عضو این ستاد بنا بر اظهارات استاندار شرح وظایف، تقسیم‌کار و وفاق، انسجام و هم‌افزایی در انجام خدمات‌رسانی اهتمام لازم را نداشته و یا در تأمین نواقص کوتاهی کردند!

بارش برف با انسداد راه‌های اصلی و فرعی شهرها و روستاها به‌ویژه در جاده سراوان - رشت محدوده امام‌زاده هاشم  و گرفتاری مسافران درراه مانده  که یک روز بازگشایی این مسیر به طول انجامید نشان داد که آمادگی لازم برای مقابله با برف در رف و در بین مسئولان وجود نداشت!

تجربه تلخ سال ۸۳

برف سال ۸۳ برای مردم گیلان به نسبت بارش برف در روزهای گذشته سنگین‌تر و البته خسارات بیشتری هم به دنبال داشت.

در آن سال که بارش برف به مدت سه روز ادامه داشت متأسفانه سقف بسیاری از خانه‌ها فروریخت و جان بسیاری از هم‌وطنان که درراه مانده بودند را گرفت و البته به‌خوبی یاد دارم که در همان سال مسئولان ستاد مدیریت مسئولان اداره هواشناسی را به سبب عدم پیش‌بینی برف شدید مقصر دانستند و عنوان شد به دلیل عدم پیش‌بینی لازم لذا آمادگی لازم برای مدیریت بحران نبود اما حال سؤال اینجاست امسال و درحالی‌که ستاد مدیریت بحران از چند روز قبل می‌دانست که بارش برف سنگین خواهد بود و حتی جلسه‌ای با همین محوریت در استانداری برگزار شد و تمامی دستگاه‌ها نیز بر آمادگی لازم اصرار داشتند چه بهانه‌ای می‌توان برای مدیریت بحران داشت؟

انتقاد مردم به‌حق است

در همین رابطه نماینده ولی‌فقیه در گیلان و امام‌جمعه رشت در جلسه اضطراری بررسی آسیب‌های ناشی از برف در استان گیلان که در دفتر وی برگزار شد اظهار کرد: مسئولان گیلان بپذیرند که انتقاد مردم، به‌حق است، مسئولان از روند خدمات‌رسانی از مردم عذرخواهی کنند.

آیت‌الله رسول فلاحتی خواستار پاسخگویی مسئولان نسبت به نیازها و مشکلات مردم شد و  ادامه داد: مردم به دنبال نتیجه عملی جلسه‌های ستاد مدیریت بحران گیلان هستند.

وی با تأکید بر لزوم تسریع در برطرف کردن آسیب‌های موجود توسط دستگاه‌های متولی عنوان کرد: حضور مسئولان در عرصه میدانی و کنار مردم، موجب آرامش جامعه می‌شود  و لذا در همین رابطه باید از تلاش تمام مسئولان در برطرف کردن مشکلات مردم قدردانی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.